
Källa: Sveriges Lärare
7 av 10 lärare på högstadiet har mer undervisningstid än regeringens utredare föreslår.
Hök25
Nästan en hel arbetsvecka. Så många fler timmar undervisar lärare på högstadiet idag, jämfört med om förslagen i regeringens utredning blir verklighet. För låg- mellanstadie- och gymnasielärare handlar det om ett tjugotal timmar.
– Det är hög tid att återreglera svensk skola, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Sju av tio högstadielärare uppger att de har mer undervisningstid än vad både de själva och regeringens utredare Bo Jansson anser vara rimligt.
Medan utredningen ”Tid till undervisningsuppdraget” föreslår 500–600 timmar per år, uppger högstadielärarna själva att deras faktiska undervisningstid ligger på 633 årstimmar. En skillnad på minst 33 timmar, eller nära en arbetsvecka.
Det visar rapporten ”Gör svensk skola välreglerad igen”, som Sveriges Lärare har tagit fram och som baserar sig på två undersökningar. Fackförbundet delar ut rapporten till deltagare under SKR:s Skolriksdag 2025.
– Våra undersökningar visar att en majoritet av lärarna ställer sig bakom förslagen. Fler undervisningstimmar och större grupper leder till högre arbetsbelastning. Det handlar inte om regleringar som begränsar lärare eller seriösa huvudmän, det handlar om regleringar som frigör det nödvändiga utrymmet för lärande, säger Anna Olskog.
Källa: Sveriges Lärare
Rapporten ”Gör svensk skola välreglerad igen” visar också att de lärare som har mest undervisningstid också upplever högst arbetsbelastning.
Det skiljer drygt 50 undervisningstimmar per år mellan högstadielärare som upplever att deras arbetsbelastning är lagom och dem som anser att den är ”mycket eller extremt hög”.
Endast en fjärdedel av högstadielärarna har en undervisningstid som ryms inom det spann som Bo Jansson föreslår.
Men tendenserna är likadana för hela skolsystemet.
– Om vi vill ha ett likvärdigt skolsystem med höga resultat, måste vi få reglera förutsättningarna. Det är hög tid att återreglera svensk skola, säger Anna Olskog.
Anna Olskog delade ut rapporten om lärares undervisningstid under SKR:s Skolriksdag 2025.
Hon och förste vice ordföranden Robin Smith och andre vice ordföranden Pia Rizell har varit på plats hos SKR och delat ut rapporten under måndagens och tisdagens Skolriksdag 2025.
– Vi har tagit fram den för att sätta i händerna på tjänstemän och politiker när Skolriksdagen möts. Den säger att svensk skola behöver tydliga och ändamålsenliga regleringar av undervisningstid, planeringstid och gruppstorlekar. Som vi ser det så har vi inte råd att inte reglera och garantera grundläggande förutsättningar för lärande, säger Anna Olskog.
SKR säger att huvudmännen inte har råd med regleringar.
– Vi har inte råd att inte reglera och garantera grundläggande förutsättningar för lärande. Det är klart att tid till planering och uppföljning är avgörande för elevens utveckling, säger Anna Olskog.
Målet är att förändra SKR:s och Sobonas syn på nationella regleringar.
– Våra medlemmar bryr sig inte om ifall regleringarna sker i lag eller avtal. Men vi som fackförbund driver i första hand regleringar i avtal, säger Anna Olskog.
Hon har precis suttit ner med Gunilla Runnquist och Anders Ferbe, medlare mellan lärarfacket och SKR och Sobona – där stridsfrågan är just reglerad undervisningstid och tid till planering, för- och efterarbete.
– För mig är det väsentligt att få sätta medlarna på banan utifrån vår verklighet. Det var ett angeläget och ett viktigt möte och ännu ett steg i den fortsatta processen, säger Anna Olskog.
Rapporten bygger på uppgifter från två separata undersökningar med 6 000 respektive 2 700 lärare, med en svarsfrekvens på 51 respektive 52 procent. Mätpunkten är torsdag vecka 5, 2025.
LÄS ÄVEN:
Faktorerna som skyddade lärarna – och som försvann
Avtalsstriden: Ökad splittring efter SKR-nej till lärarnas krav
Stor manifestation – därför protesterar lärarna
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.