
Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande, och Jeanette Hedberg, förhandlingschef på Sveriges kommuner och regioner.
Tre av Sveriges Lärares ombud i avtalsdelegationen: Krister Lindström i Piteå, Hanna Garberg i Stockholm och Tomas Antonsson på Gotland.
Hök25
Sveriges Lärare förkastade SKR:s och Sobonas slutbud.
”För att avvakta eventuella nya lagar”, enligt SKR.
– Inte alls, menar de ombud i avtalsdelegationen som Vi Lärare talat med.
När det stod klart att Sveriges Lärare förkastat Sveriges kommuner och regioners (SKR:s) och Sobonas slutbud skickade SKR genast ut ett pressmeddelande:
− Det huvudsakliga skälet till att parterna inte kommer överens är en statlig utredning om lärares arbetstider. Det är många olika frågor och villkor som ligger på förhandlingsbordet, men eftersom lagstiftarens process för eventuella regleringar av lärares arbetstid inte är klar behöver vi och Sveriges Lärare avvakta och ta vårt ansvar när vi har förutsättningarna klara för oss, sa Jeanette Hedberg, förhandlingschef Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Vi Lärare har pratat med tre av Sveriges Lärares ombud i avtalsdelegationen. De har en helt annan bild av varför slutbudet förkastades.
– Vi sa nej till ett dåligt slutbud helt enkelt. De har vägrat diskutera vår arbetstid och reglera den i flera år, det är inget nytt eller avhängt eventuell lagstiftning.
– Det är inte Bo Janssons utredning som är huvudskälet till att vi inte är överens, som SKR:s förhandlingschef menar. Om det är deras tolkning är de ingen lyhörd motpart. Då har de glömt yrkanden i tidigare avtalsrörelser och våra kongressbeslut.
– Det tyder däremot på noll insyn eller intresse av lärares arbetssituation. Det är magstarkt att sparka bakut när Janssons utredning blev klar och hävda att lärares arbetsvillkor minsann ska regleras i avtal, inte i lag, för att en månad senare i avtalsrörelsen fullständigt vägra göra just det.
– SKR:s säger att vi gemensamt behöver avvakta och ta vårt ansvar när förutsättningarna för lagstiftningen blir klara. Det behöver vi inte alls. SKR har vetat om vårt yrkande sedan december och haft alla möjligheter att i HÖK25 reglera vår arbetstid.
Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande, och Jeanette Hedberg, förhandlingschef på Sveriges kommuner och regioner.
– Friskfaktorer är ett skämt i det här avseendet. De vill alltså att lärare ska prata i grupp på APT om konsekvenserna av deras ovilja att reglera vår arbetstid, det är vad friskfaktorerna säger.
– Vi är inte politiker och inte heller medlare mellan kommun och stat. Vi är ett fackförbund och SKR och övriga samhället behöver kanske påminnas om vad vi har för verktyg att tillgå. Men det är svårt att säga vad som motiverar en konfliktåtgärd och det är många parametrar man måste ta hänsyn till.
– Frågan om regleringar är helt avgörande för yrkets framtid. SKR har visat sig vara totalt ointresserade av våra mest grundläggande krav. De gläntar inte ens på dörren.
– Sjukskrivningstalet bland lärare är betydligt högre än bland jämförbara grupper. Kravet på regleringar är basalt och jag är otroligt förvånad att SKR inte tycker att det är rimligt.
– Man måste fråga sig om SKR ens är en möjlig motpart. Sveriges Lärare driver frågan att förstatliga skolan men SKR verkar vilja fortsätta ha ansvaret men utan att tillgodose det mest grundläggande kraven.
De har förefallit helt ointresserade av att diskutera regleringar.
– Om SKR varit villiga att gå fram med Bo Janssons lagförslag i förhandlingarna hade vi med största sannolikhet varit klara nu men de har de inte gjort, utan de har istället förefallit helt ointresserade av att diskutera regleringar.
– De vill prata om ”friskfaktorer”, men vi har redan en arbetsmiljölagstiftning som täcker det som SKR vill se mer av.
– Vi i avtalsdelegationen har en gemensam syn på SKR. Vi litar inte på deras intentioner. Känslan av att de försöker förhala är utbredd. De kan säga att ”visst, det och det kan vi prata om, men inte i år”. De försöker ständigt flytta frågorna till nästa avtalsperiod.
– De kan skylla på inflation, pandemi, kriget i Ukraina… alltid är det något som gör att man inte kan lösa de viktigaste frågorna.
– Att de nu vill avvakta en eventuell lagstiftning utifrån Bo Janssons utredning är en helomvändning jämfört med tidigare då de alltid föredragit avtal mellan parterna och det är lätt att tro att det är ännu en förhalningsteknik.
SKR ser inte sitt eget bästa.
– Politikerna skulle sannolikt släppa frågan om lagstiftning om reglerad arbetstid direkt om Sveriges Lärare och SKR löste det i ett kollektivavtal. SKR har som sagt alltid framhållit och värnat den svenska modellen där man löser frågor genom förhandling.
– SKR ser inte sitt eget bästa. Vi vill rädda läraryrkets status och kompetensförsörjningen. Dagens situation gör att allt färre vill bli lärare. SKR hävdar ofta att våra förslag är för dyra men att låta skolan förfalla kommer att innebära mångdubbelt högre kostnader i en snar framtid.
LÄS MER:
Sprickan efter nytt NEJ – nu kallas medlare in
Avtalsstriden: Frågan om regleringar splittrar SKR
Mannerheim: Absurt – det enda lärarna vill är att få tid att göra sitt jobb
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.