Boel Godner (S), styrelseledamot i SKR och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.
Till startsidan
Bo Janssons utredning och förslag att reglera lärares undervisningstid tas emot olika inom SKR.
Arbetsbelastning
SKR:s ledning gör tummen ned till utredningsförslaget att staten ska reglera lärares undervisningstid.
Samtidigt finns det både i organisationens styrelse och förhandlingsdelegation ledamöter som är positiva.
– Jag tycker att det är ett bra förslag, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje och styrelseledamot i SKR.
I måndags presenterade regeringens utredare Bo Jansson, som har en bakgrund som högstadielärare och ordförande i Lärarnas Riksförbund, sin utredning ”Tid för undervisningsuppdraget” där han bland annat föreslår att såväl lärares undervisningstid som tiden till för- och efterarbete av undervisningen ska regleras av staten.
I utredningen beskrivs hur förskollärares och lärares arbetsbelastning har ökat, hur många av de senaste decenniernas förändringar på skolområdet och i samhället i stort har bidragit till en avprofessionalisering av lärarkåren; decentraliserat huvudmannaskap, målstyrning, friskolereform, marknadifiering, kundperspektiv, juridifiering, ökad kontroll, individualisering och en omfattande digitalisering för att bara nämna några exempel.
– De professionellas autonomi och ställning behöver öka för att yrkena ska bli attraktiva igen, att fler vill utbilda sig till lärare och förskollärare, men även arbeta kvar i skolan, säger Bo Jansson.
Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås, ledamot av Socialdemokraternas partistyrelse och med en kortare bakgrund som bland annat folkhögskollärare i matematik och samhällskunskap, är ordförande i Sveriges kommuners och regioners (SKR:s) förhandlingsdelegation. Han ville under tisdagen inte ställa upp på en intervju med Vi Lärare och berätta om vad han anser om Bo Janssons förslag.
Efter ett par timmar hörde han dock av sig via SKR:s pressavdelning med följande uttalande:
”Detaljerad lagstiftning av lärares arbetstid är inte rätt väg att gå. En detaljreglering av arbetstider och arbetsuppgifter riskerar att ge skolhuvudmännen problem med kompetensförsörjningen. En lagstiftad reglering av lärares arbetstid är också ett tydligt avsteg från ordningen att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Hur en förskola, skola och vuxenutbildning organiseras behöver utgå från lokala behov och förutsättningar.”
Andreas Mörck.
Inte heller bransch – och arbetsgivarorganisationen Almega utbildnings förbundsdirektör Andreas Mörck, som fram till i somras var Sveriges Lärares kanslichef, ville under tisdagen bli intervjuad av Vi Lärare och berätta om sin syn på Bo Janssons utredning.
I ett pressmeddelande säger han dock:
– En statlig reglering av lärarnas undervisningstid kommer innebära att lärarna skulle tillbringa mindre tid med eleverna än vad man gör i dag.
– Att reglera i lag hur en arbetsdag ska genomföras på varje skola är ett kraftigt avsteg från den svenska modellen.
Boel Godner (S), styrelseledamot i SKR och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.
Boel Godner (S), styrelseledamot i SKR och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje som pluggade till matematik- och NO-lärare innan politiken tog överhand, är positiv till förslaget att staten ska reglera lärarnas undervisningstid.
– Kommunaliseringen, marknadiseringen och den segregerade skola som vi har idag har gjort att lärare i Sverige har mycket olika förutsättningar. Det gör att det är välkommet med en reglering, säger hon.
– Men om staten ökar regleringen behövs det också en statlig finansiering. Jag tycker att det är bra om detta även leder till att lärarna i större utsträckning sysslar med sitt huvuduppdrag. Det är bra om det stramas upp.
Sara Wettergren (L), ersättare i SKR:s utbildningsberedning och skolkommunalråd i Malmö.
Liknande uppfattning har Sara Wettergren (L), ersättare i SKR:s utbildningsberedning och skolkommunalråd i Malmö.
– Spontant tycker jag att utredningens förslag är bra. Samtidigt ser jag, utan att vi har haft möjlighet att analysera utredningen på djupet, att förslagen kommer att kosta. Det kommer till exempel att behöva göras rekryteringar.
– Går förslaget igenom behövs det statligt stöd och det förutsätter jag att regering och riksdag också avsätter. Skulle man inte göra det sätter man kommunerna i en svår situation.
Vad tycker du om att SKR säger blankt nej till utredningens förslag att statligt reglera undervisningstiden?
– Jag är förvånad över att man så snabbt är ute och är negativ, säger Sara Wettergren.
Bengt Hilmersson (C), kommunalråd i Vårgårda, ordinarie ledamot i SKR:s förhandlingsdelegation.
Bengt Hilmersson (C), kommunalråd i Vårgårda, ordinarie ledamot i SKR:s förhandlingsdelegation som under 14 år arbetade som SO-lärare på Sollebrunns skola norr om i Alingsås, berättar att han är försiktigt positiv till utredningens förslag.
– Jag följde utredningens presskonferens, har läst sammanfattningen och ser poänger med förslagen även om det inte får bli för strikt, säger han.
– Jag tror att man idag tyvärr kan lägga lite för mycket undervisningstid på lärarna. Vi har en förmåga att varje år nagga lite i kanten. Det måste även finnas tid för förberedelser och inte minst uppföljningar som är jätteviktiga och tar tid.
Bengt Hilmersson betonar betydelsen av att ta hänsyn till klassers och elevgruppers olika förutsättningar.
– Det gäller även lärares, inte minst graden av erfarenhet. Jag minns själv hur slitsamt framför allt de första åren som lärare var. Jag tror att det ibland kan vara ganska tufft att som lärare stå emot.
LÄS MER:
Regeringens utredare: Lärares tid ska regleras
Dramatiska förslagen: 22 punkter för sänkt arbetsbelastning
Varannan lärare svarar: Vi kan inte utföra vårt jobb
Han jobbade på toaletten för att hinna
Så mycket planeringstid får lärare i förskola och fritidshem
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!