
Boel Godner (S), styrelseledamot i SKR och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.
Bo Janssons utredning och förslag att reglera lärares undervisningstid tas emot olika inom SKR.
Arbetsbelastning
SKR:s ledning gör tummen ned till utredningsförslaget att staten ska reglera lärares undervisningstid.
Samtidigt finns det både i organisationens styrelse och förhandlingsdelegation ledamöter som är positiva.
– Jag tycker att det är ett bra förslag, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje och styrelseledamot i SKR.
I måndags presenterade regeringens utredare Bo Jansson, som har en bakgrund som högstadielärare och ordförande i Lärarnas Riksförbund, sin utredning ”Tid för undervisningsuppdraget” där han bland annat föreslår att såväl lärares undervisningstid som tiden till för- och efterarbete av undervisningen ska regleras av staten.
I utredningen beskrivs hur förskollärares och lärares arbetsbelastning har ökat, hur många av de senaste decenniernas förändringar på skolområdet och i samhället i stort har bidragit till en avprofessionalisering av lärarkåren; decentraliserat huvudmannaskap, målstyrning, friskolereform, marknadifiering, kundperspektiv, juridifiering, ökad kontroll, individualisering och en omfattande digitalisering för att bara nämna några exempel.
– De professionellas autonomi och ställning behöver öka för att yrkena ska bli attraktiva igen, att fler vill utbilda sig till lärare och förskollärare, men även arbeta kvar i skolan, säger Bo Jansson.
Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås, ledamot av Socialdemokraternas partistyrelse och med en kortare bakgrund som bland annat folkhögskollärare i matematik och samhällskunskap, är ordförande i Sveriges kommuners och regioners (SKR:s) förhandlingsdelegation. Han ville under tisdagen inte ställa upp på en intervju med Vi Lärare och berätta om vad han anser om Bo Janssons förslag.
Efter ett par timmar hörde han dock av sig via SKR:s pressavdelning med följande uttalande:
”Detaljerad lagstiftning av lärares arbetstid är inte rätt väg att gå. En detaljreglering av arbetstider och arbetsuppgifter riskerar att ge skolhuvudmännen problem med kompetensförsörjningen. En lagstiftad reglering av lärares arbetstid är också ett tydligt avsteg från ordningen att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Hur en förskola, skola och vuxenutbildning organiseras behöver utgå från lokala behov och förutsättningar.”
Andreas Mörck.
Inte heller bransch – och arbetsgivarorganisationen Almega utbildnings förbundsdirektör Andreas Mörck, som fram till i somras var Sveriges Lärares kanslichef, ville under tisdagen bli intervjuad av Vi Lärare och berätta om sin syn på Bo Janssons utredning.
I ett pressmeddelande säger han dock:
– En statlig reglering av lärarnas undervisningstid kommer innebära att lärarna skulle tillbringa mindre tid med eleverna än vad man gör i dag.
– Att reglera i lag hur en arbetsdag ska genomföras på varje skola är ett kraftigt avsteg från den svenska modellen.
Boel Godner (S), styrelseledamot i SKR och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.
Boel Godner (S), styrelseledamot i SKR och kommunstyrelsens ordförande i Södertälje som pluggade till matematik- och NO-lärare innan politiken tog överhand, är positiv till förslaget att staten ska reglera lärarnas undervisningstid.
– Kommunaliseringen, marknadiseringen och den segregerade skola som vi har idag har gjort att lärare i Sverige har mycket olika förutsättningar. Det gör att det är välkommet med en reglering, säger hon.
– Men om staten ökar regleringen behövs det också en statlig finansiering. Jag tycker att det är bra om detta även leder till att lärarna i större utsträckning sysslar med sitt huvuduppdrag. Det är bra om det stramas upp.
Sara Wettergren (L), ersättare i SKR:s utbildningsberedning och skolkommunalråd i Malmö.
Liknande uppfattning har Sara Wettergren (L), ersättare i SKR:s utbildningsberedning och skolkommunalråd i Malmö.
– Spontant tycker jag att utredningens förslag är bra. Samtidigt ser jag, utan att vi har haft möjlighet att analysera utredningen på djupet, att förslagen kommer att kosta. Det kommer till exempel att behöva göras rekryteringar.
– Går förslaget igenom behövs det statligt stöd och det förutsätter jag att regering och riksdag också avsätter. Skulle man inte göra det sätter man kommunerna i en svår situation.
Vad tycker du om att SKR säger blankt nej till utredningens förslag att statligt reglera undervisningstiden?
– Jag är förvånad över att man så snabbt är ute och är negativ, säger Sara Wettergren.
Bengt Hilmersson (C), kommunalråd i Vårgårda, ordinarie ledamot i SKR:s förhandlingsdelegation.
Bengt Hilmersson (C), kommunalråd i Vårgårda, ordinarie ledamot i SKR:s förhandlingsdelegation som under 14 år arbetade som SO-lärare på Sollebrunns skola norr om i Alingsås, berättar att han är försiktigt positiv till utredningens förslag.
– Jag följde utredningens presskonferens, har läst sammanfattningen och ser poänger med förslagen även om det inte får bli för strikt, säger han.
– Jag tror att man idag tyvärr kan lägga lite för mycket undervisningstid på lärarna. Vi har en förmåga att varje år nagga lite i kanten. Det måste även finnas tid för förberedelser och inte minst uppföljningar som är jätteviktiga och tar tid.
Bengt Hilmersson betonar betydelsen av att ta hänsyn till klassers och elevgruppers olika förutsättningar.
– Det gäller även lärares, inte minst graden av erfarenhet. Jag minns själv hur slitsamt framför allt de första åren som lärare var. Jag tror att det ibland kan vara ganska tufft att som lärare stå emot.
LÄS MER:
Regeringens utredare: Lärares tid ska regleras
Dramatiska förslagen: 22 punkter för sänkt arbetsbelastning
Varannan lärare svarar: Vi kan inte utföra vårt jobb
Han jobbade på toaletten för att hinna
Så mycket planeringstid får lärare i förskola och fritidshem
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Debatt ”Hur kan vi tala om beprövad erfarenhet när inget pågår tillräckligt länge för att faktiskt prövas?"
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Förslagen om tuffa regleringar hyllas av Sveriges Lärare.
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Arbetsbelastning Här är några av de viktigaste förslagen i Bo Janssons utredning.
Våld i skolan Lärarens oro efter att undervisningen på Risbergska är igång – ingen riskbedömning är gjord.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Arbetsbelastning För enkelt att sjukanmäla – då får lärarna agera bromskloss.
Debatt Skarp kritik mot hyllade betygsförslag: ”Oerhört komplicerat och onödigt krångligt”
Debatt ”Inkluderingsideologin avfärdar majoriteten av eleverna”, skriver läraren Therese Rosengren.
Hot och våld ”Jag hoppas att jag kommer att våga ingripa om något liknande händer igen” säger läraren till Vi Lärare.