
Anna Olskog på plats under Järvaveckan.
Det krävs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, menar Anna Olskog.
Segregation
Nya siffror från Sveriges Lärare visar att åtskilliga tusentals elever inte ges de förutsättningar som de har rätt till för att klara skolans mål.
– Systemet är riggat så att vissa inte ska nå framgång, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Skolsegregationen ökar i områden där elever delats upp utifrån socioekonomisk bakgrund.
I en ny undersökning från Sveriges Lärare där lärare fått svara på vilka förutsättningar de har att tillgodose elevernas behov i undervisningen framträder en mörk bild.
Nio av tio lärare svarar att det är mycket svårt för elever från socioekonomiskt svaga hem att tillgodogöra sig undervisningen.
Fyra av tio anser att det är ett stort problem. För lärare med elever från socioekonomiskt starka hem är det två av tio som tycker att det är ett problem av samma dignitet.
– Det är ett svek mot eleverna. 50 000 elever lämnas varje år utan den hjälp och det stöd som de har laglig rätt till. Det är ett misslyckande för såväl regeringen som den svenska skolpolitiken men också för hela Sverige. När samhället sviker eleverna är det lärarna som får betala med orimlig arbetsbelastning och sin egen hälsa, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Skillnaderna mellan områdenas möjlighet att ta hand om sina elever kommer att bli kostsam, menar Anna Olskog.
– Grundproblemet är att skolor i utsatta områden där de boende har svag socioekonomisk bakgrund har för dåliga förutsättningar. De som växer upp där känner sig bortprioriterade och kostnaden för varje elev som inte tillåts lyckas kommer att bli hög, både för individen och för samhället. Det krävs systemförändringar i finansiering och skolval så att erfarna, skickliga lärare söker sig dit.
I dagarna sjunger elever över hela landet att den ljusnande framtiden är deras. Men det stämmer inte för väldigt många, enligt Anna Olskog.
– När 17 000 elever hoppar av gymnasiet varje år är det ett bevis för att det inte fungerar. Skolan är ingen fabrik. Barn har olika förutsättningar att klara sin skolgång. Skolan har ett uppdrag och ett ansvar att kompensera så att elever med sämre förutsättningar kan nå målen för utbildningen.
Och det krävs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, menar Anna Olskog.
– Lösningarna finns redan, det är viljan som saknas. Det behöver göras generella satsningar på skolan i form av ökade möjligheter till undervisning i halvklass och mindre grupper och att de elever som har behov av särskilt stöd ska få det. I dag är systemet riggat så att vissa inte ska nå framgång.
Anna Olskog på plats under Järvaveckan.
Anna Olskog har egen erfarenhet som lärare och har sett problemen på nära håll.
– Jag är lärare sedan 30 år och vet att det är skillnad på att ha 18 elever och på att ha 27 i en klass. Lärarna måste få ägna sig åt sitt kärnuppdrag. Därför måste ramfaktorer som undervisningstid, tid för både planering samt för- och efterarbete, minimibemanning, lärartäthet och klass- och elevgruppsstorlekar regleras.
Sveriges Lärare kräver mer än pengar.
– Men det räcker aldrig att bara lägga mer pengar på de utsatta skolorna eller locka med mer lön. Det krävs ett helhetsgrepp där man rekryterar lärarlag med olika kompetenser, säkrar upp elevhälsan och har goda kontakter med BUP, polis och föreningsliv.
Enligt Sveriges Lärare finns det en tydlig koppling mellan vinstdrivande skolor och elever som inte ges rätt förutsättningar.
– Marknadsskolans ”kundtänk” driver på segregationen. Vi tycker att staten bör ta ansvaret för skolornas finansiering så att man kan rikta resurserna dit de bäst behövs. När elever med starkare hemförhållanden exempelvis väljer bort vissa skolor så tar de med sig skolpengen men kostnaderna att driva skolan försvinner inte.
LÄS MER:
Klassresan – så orättvis är den svenska skolan
Grafik: Så olikvärdig är den svenska skolan
Lärare i toppen på listan över arbetssjukdomar
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.