
Anna Olskog gratuleras efter att ha blivit vald till ny ordförande för Sveriges Lärare.
Anna Olskog valdes under Sveriges Lärares kongress till ny ordförande för förbundet.
Sveriges lärare
Sveriges Lärares första kongress har valt Anna Olskog till ny ordförande.
– Det är på alla sätt och vis underbart, fast det är svindlande, säger hon.
Sveriges Lärares kongress valde under torsdagen Anna Olskog, 52, till ny ordförande. Hon arbetar just nu på mellanstadiet på en F–6-skola i centrala Umeå och har arbetat som lärare sedan 1994.
I sitt första anförande lovade hon att kämpa för mindre arbetsbelastning och högre lön.
– Sveriges Lärare är aldrig någon annan, det är vi. Jag hoppas och tror att jag står för något nytt och att det märks att jag tar över. Nu vänder vi blad och lämnar etableringsprocessen bakom oss. Vi är en enad organisation och jag tror helhjärtat på den och på oss, säger hon.
Anna Olskog gratuleras efter att ha blivit vald till ny ordförande för Sveriges Lärare.
Telefonen surrar konstant i hennes handväska.
I ditt anförande sa du att Sveriges Lärare inte är ett bolag man köper tjänster av. Vill du utveckla det?
– Det korta budskapet är att vi är Sveriges Lärare tillsammans. Varje medlem, ombud och förtroendevald, oaktat roll i förbundet, har samma mandat och spelar roll. Nu har de valt sin förbundsordförande, det är ett lagarbete: och jag är redo att ta ledningen, men jag har laget med mig och det är förutsättningen för att få det här att funka.
Vilka är de tre viktigaste frågorna att åtgärda?
– Det är inget som är snabbt och enkelt. Fokus ligger på fortsatt minskad arbetsbelastning och rimlig lön för uppdraget. Det handlar om så många lager och så många olika system och problem som vi behöver lösa. Det våra medlemmar behöver är att få vara lärare i sin verksamhet och det måste vi ha som den högst prioriterade frågan.
Avtalet med SKR ettårigt, hur påbörjar ni de nya förhandlingarna?
– Det är väldigt kort om tid och det finns en rutin och en kontinuitet i vårt kansli och nu har vi en ny laguppställning och ska ta oss an det på ett strategiskt sätt med målsättning att göra skillnad.
”Bladet är vänt och nu är det en ny tid”, sa Anna Olskog under sitt första anförande som ny ordförande. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Hur kändes det under omröstningen?
– Jag var spänd inför valet. Det är på alla sätt och vis underbart, fast det är svindlande. Det är ett stort och hedrande uppdrag, och det förpliktigar ju. Det är spännande på många sätt.
Som utmanare fanns Sara Svanlund som fram till kongressen var andre vice ordförande. Hon fick 83 röster mot Anna Olskogs 117.
Anna Olskog avslutade sitt tal med en personlig hälsning till kongressledamöterna:
– Till sist, kära kollegor. Jag kan inte neka till att jag är tagen av stundens allvar. Jag är spänd inför vad som väntar. Men det som gör mig trygg att jag inte är ensam. I Sveriges Lärare står vi inte ensamma, säger hon.
Om kongressen säger hon:
– Tänk att tre dagar kan innehålla så mycket kunskap, kompromisser och klokskap. Jag har haft härliga och ärliga samtal. Ni har fattat många beslut och vi har ramverk och spelplan för de kommande åren, säger hon.
– Det är en ynnest att bli vald till förbundsordförande och jag kommer att göra mitt yttersta. Bladet är vänt och nu är det en ny tid, säger Anna Olskog.
Anna Olskog efterträder Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, som har delat på ordförandeskapet sedan Sveriges Lärare bildades den 1 januari 2023.
Kongressen gick på valberedningens linje även i fråga om presidiet.
Till rollen som förste vice ordförande valde kongressen Robin Smith. Pia Rizell valdes till andre vice ordförande.
Det nya presidiet: Anna Olskog, ordförande, Robin Smith, förste vice ordförande och Pia Rizell, andre vice ordförande. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Förbundsordförande
1e vice förbundsordförande
2e vice förbundsordförande
Förbundsstyrelseledamöter
Anna Olskog i sitt första tal: ”Bladet är vänt”
Lärarna om kongressens viktigaste fråga
Kongressen – här är Sveriges Lärares politiska mål
Så läggs pusslet till nya Sveriges Lärare: ”Helheten viktig”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.