Tre lärare om språkämnenas särart

Lärarna Peter Panescu, Keltoum Oulehri och Anca Mariana Chimoiu.

Varför blev du lärare i ditt ämne och vilka specifika hinder respektive glädjeämnen har det valet medfört? Vi bad tre språklärare svara.

Peter Panescu

Peter Panescu, högstadielärare i spanska på Norråsaskolan i Nässjö kommun.

Varför blev du lärare i just ditt/dina ämne(n)?

Jag valde att bli lärare i spanska av den enkla anledningen att jag gillar spanska språket och den rika kultur som det förmedlar. Att se elevernas utveckling och reaktioner på spansk och latinamerikansk kultur gör yrket givande och motiverar mig att undervisa i spanska.

Vilka hinder är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

Elevernas olika inställning. Vissa vill resa och ser språket som en praktisk nödvändighet, andra fokuserar på betygen och akademiska mål. Sedan finns det några som väljer spanska för att de har hört att det är lätt att lära sig. Jag behöver motivera och engagera alla elever oavsett deras ursprungliga intentioner.

Vilka glädjeämnen är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

Att arbeta med spanska språket är ett nöje. Jag älskar att förmedla passionen för språk och kultur, samt visa hur viktigt det är att ha språkkunskaper i dagens globaliserade värld.

Keltoum Oulehri

Keltoum Oulehri, mellanstadielärare i svenska som andraspråk och franska på Engelska skolan i Eskilstuna.

Varför blev du lärare i just ditt/dina ämne(n)?

Jag drevs att bli lärare av min passion för undervisning och lärande, och min motivation att förändra elevernas liv. För mig är läraryrket en kombination av passion, utmaning, variation, utveckling och samhällsengagemang.

Vilka hinder är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

Sva-elever känner sig isolerade från sina svenskspråkiga kamrater och
föräldrar som inte kan svenska har svårt att stödja sina barns skolgång. I franskan tycker eleverna att grammatiken är komplex. De saknar dessutom ofta möjlighet att praktisera franska språket utanför klassrummet.

Vilka glädjeämnen är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

Sva-elever kan ha särskilda utmaningar och läraren spelar därför en viktig roll
i deras akademiska och personliga utveckling, vilket skapar meningsfulla och långvariga relationer. Den kulturella mångfalden i klassrummet skapar också en rik och dynamisk miljö för undervisning och lärande.

Anca Mariana Chimoiu

Anca Mariana Chimoiu, högstadielärare i spanska och engelska på Frejaskolan i Göteborg.<br /><br />

Varför blev du lärare i just ditt/dina ämne(n)?

Sedan barndomen har jag drömt om att bli lärare. Min passion för spanska och inspirationen från mina egna lärare gjorde valet självklart. Att undervisa i spanska känns naturligt och uppfyller min längtan att inspirera andra att närma sig detta underbara språk. 

Vilka hinder är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

Stora elevgrupper och låg status för moderna språk är utmaningar för oss spansklärare. I engelska är variationen i elevernas kunskapsnivåer – från
nybörjare till avancerad nivå – en utmaning att bemästra i ett och samma klassrum.

Vilka glädjeämnen är specifika för undervisningen i ditt/dina ämne(n)?

Elevernas nyfikenhet för språket och kulturen är en stor glädje. Att få öppna en ny värld för dem är fantastiskt.

LÄS ÄVEN

Så synar du nya trender i skolan

Larmet: Lärare tvingas offra elever när stödet uteblir

Lärarna: Därför är mentorskapet ett omöjligt uppdrag

Tre lärare om när alla elever vill ha hjälp samtidigt