
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Läraren Paul Carlbark ingrep under rast mot en elev och blev avskedad. Nu har kommunens jurister kommit fram till att det var rätt.
Våld i skolan
Sveriges Lärare stämde arbetsgivaren efter att läraren Paul Carlbark fått sparken sedan han ingripit mot en störande elev.
Nu har Höörs jurister svarat på stämningen:
– Paul gick för nära eleven och provocerade därför fram situationen, menar kommunen.
Högstadieläraren Paul Carlbark uppfattade att en 16-årig elev trakasserade en yngre elev på skolan i Höör. Han var rastvakt och gick fram och bad eleven dämpa sig.
– Vi hade gått en kurs kort tidigare och fått veta hur vi skulle agera. Jag försökte snacka med eleven, allvarligt men lite skämtsamt, på hans nivå, säger Paul Carlbark.
Det fungerade inte. Missförstånd uppstod och eleven blev arg och sa: Jag svär på min mamma, jag ska boxa dig.
Nu har Höörs jurister inkommit med sitt svar till Arbetsdomstolen, och där påstår de att eleven kände sig hotad av att Paul stått för nära honom och att Paul därigenom provocerat fram konflikten som strax blev fysisk.
Eleven tog av sig jackan och knuffade Paul i bröstet varpå Paul tryckte ned eleven till en sittande position med en hand i kraghöjd.
Tumultet fortsatte sedan under ett par minuter när Paul höll fast eleven mot ett elevskåp.
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Höörs jurister menar att Paul Carlbark agerat konfliktsökande och provocerat eleven genom sitt sätt att prata och genom sitt kroppsspråk och att det därför varit rätt att avskeda honom.
Skolan och elevens vårdnadshavare polisanmälde också Paul Carlbark, men utredningarna lades snabbt ned eftersom polisen ansåg att Paul försvarat sig inom reglerna för nödvärn.
Paul Carlbark polisanmälde då eleven och tingsrätten i Lund gav honom rätt. 16-åringen dömdes till dagsböter för hot mot tjänsteman och konstaterade: ”… att Paul Carlbark hade rätt att använda visst våld med hänsyn till det brottsliga angrepp han var utsatt för är självklart”.
Höörs jurister hävdar nu att tingsrättens dom kan ifrågasättas och framhåller att Paul enligt dem ”… saknade insikt om att han hans [SIC] agerande skulle uppfattas som felaktigt och gav inte uttryck för någon form av självrannsakan…”, under kommunens egen utredning.
Utredningen gjordes efter att polisen meddelat att Paul Carlbark hade handlat i nödvärn och lagt ned förundersökningarna mot honom.
När Paul Carlbark tar del av kommunens svar letar han länge efter orden som bäst beskriver hans känsla.
– Missbedömt…, konfliktsökande…, saknar insikt…, självrannsakan… Det är förfärligt. Men egentligen förväntat. De fortsätter med smutskastningen. Det är jättekonstigt att de anser att det är eleven som ska avgöra hur nära en lärare kan komma och dessutom ges rätt att agera med hot.
– Det är magstarkt av dem att kräva självrannsakan av mig efter att deras polisanmälningar mot mig lagts ned.
Den kommande domen i Arbetsdomstolen anses bli vägledande om hur lärare får hantera konflikter i skolorna, inte bara i Höör utan i hela landet.
– Direkt efter att Paul stängdes av och sedan avskedades var det många som var oroliga och undrade vad man fick göra och inte. Om man riskerade att bli avstängd om man ingrep, säger Magnus Gejdner, vice ordförande för Sveriges Lärare i Höör.
– Vi har sagt till dem att fortsätta som de alltid har gjort, att hantera eventuella konflikter professionellt och korrekt.
Flera lärare på skolan har gått ut i media och helhjärtat gett Paul sitt stöd men enligt Magnus Gejdner har uppmärksamheten ändå skapat en del stress på skolan.
– Varje gång det skrivs så påminns man om hur det var. Det är annorlunda nu med den nya ledningen.
Rektorn som polisanmälde Paul Carlbark har lämnat skolan.
– Den nuvarande ledningen på skolan, som anställdes efter incidenten, har arbetat intensivt och fokuserat med att förbättra arbetsmiljön och de har gjort ett riktigt bra jobb. Det har blivit en stor skillnad med den nya ledningen. Det finns en grundtrygghet som saknades tidigare och relationen med eleverna har blivit mycket bättre.
Vi lärare har sökt Höörs arbetsrättsjurist, Gustaf Björnberg, men han avböjer att kommentera med anledning av pågående process.
BEO-anklagade läraren: ”Hoppas det blir tydligare nu vad man får göra”
Efter domen: ”Vi lärare behöver hjälpas åt”
Nya hårdare skollagen: Så får lärare agera mot stök i skolan
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.