
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Läraren Paul Carlbark attackerades av en elev när han ingrep vid en incident – och blev avskedad. Foto: Polisen och privat
Våld i skolan
Läraren Paul Carlbark ingrep mot en bråkig elev.
Eleven dömdes till dagsböter för hot mot läraren – då valde kommunen att avskeda läraren.
Nu stämmer Sveriges Lärare kommunen i Arbetsdomstolen.
Under en rast på Ringsjöskolan i Höör i våras såg läraren och rastvakten Paul Carlbark, lärare i svenska och engelska, hur en 16-årig elev trakasserade en yngre elev med funktionshinder.
När Paul Carlbark ingrep och bad 16-åringen att dämpa sig hotades han och fick en hård knuff i bröstet. Han svarade med att hålla fast eleven mot ett skåp.
Det hela är väl dokumenterat på skolans övervakningskamera, mobilfilmer och genom vittnesmål.
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Rektorn ansåg först att det räckte med att Paul Carlbark och eleven skakade hand och bad om ursäkt, och förklarade sedan skriftligt till övrig personal att saken var utagerad.
Några dagar senare valde dock skolledningen och elevens vårdnadshavare att polisanmäla Paul Carlbark för misshandel. En förundersökning upprättades men kort därefter lades den ned eftersom: ”…händelsen har föregåtts av kraftig fysisk och verbal provokation” från eleven och att läraren ”försatts i en nödvärnssituation”.
Paul Carlbark polisanmälde då eleven och tingsrätten i Lund gav honom rätt. 16-åringen dömdes till dagsböter för hot mot tjänsteman och konstaterar: ”… att Paul Carlbark hade rätt att använda visst våld med hänsyn till det brottsliga angrepp han var utsatt för är självklart”.
Skolans ledning valde trots det att först stänga av Paul Carlbark från arbetsplatsen och sedan avskeda honom. Höörs kommun anmälde även Paul Carlbark till Skolinspektionen som, om de anser att hans agerande varit olämpligt, skickar ärendet vidare till Lärarnas ansvarsnämnd. Nämnden kan då antingen ge Paul Carlbark en varning eller återkalla hans lärarlegitimation.
Sveriges Lärare reagerade direkt och stämmer nu kommunen.
– Lokala och centrala förhandlingar har genomförts och avslutats i oenighet, säger Sveriges Lärares förbundsjurist Anna Gevert.
Sveriges Lärare menar att det helt saknas skäl för uppsägning.
– Kommunens agerande är inte acceptabelt. Vi begär att uppsägningen ogiltigförklaras och att Paul Carlbark får tillbaka sin anställning. I stämningsansökan begär vi även skadestånd på 250 000 kronor plus ränta för brott mot anställningsskyddslagen och att utebliven lön utbetalas.
Avskedandet av Paul Carlbark har skapat stor oro bland lärarna lokalt i Höör och Sveriges Lärares lokala avdelning har tagit emot många frågor om vad som gäller kring stökiga elever.
– Det är en stor och principiellt viktig fråga som kommer att ha betydelse för alla medlemmar i hela landet. Skulle Paul inte gå vinnande ur Arbetsdomstolen kommer sannolikt alla lärare höra av sig för att få veta vad som gäller om en elev hotar och slåss, säger Magnus Gejdner, vice ordförande för Sveriges Lärare i Höör.
För Paul Carlbark innebär stämningen något av en upprättelse.
– Det känns oerhört bra att Sveriges Lärare valt att stämma kommunen. Det är en viktig fråga, inte bara för mig, utan för alla lärare i Sverige att få veta vad som gäller. Får man som lärare, som rastvakt, ingripa mot en elev som trakasserar andra elever eller inte?
För honom personligen har kommunens agerande varit tufft.
– Det har tagit hårt på mig. Ekonomiskt, visst, men mitt rykte efter 17 år som lärare är fördärvat. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Jag stängdes av, misstänkliggjordes och avskedades. Det är anmärkningsvärt att arbetsgivaren inte stöttat sin medarbetare utan gjort tvärtom. Kommunen har till och med satt sig över rättsvårdande myndigheter.
Paul Carlbark har tidigare varit fackligt engagerad och haft rollen som skyddsombud på en skola i Kävlinge.
– Facklig anslutning är en självklarhet. Det här klarar man inte på egen hand. Ingen klarar det. Det är viktigt med de fackliga musklerna.
Om Paul Carlbark vinner i Arbetsdomstolen blir kommunen skyldig att betala skadestånd, utebliven lön och – att återanställa honom.
– Jag kommer att säga ja till återanställning. Jag har fått mycket stöd från gamla kollegor som säger att de saknar mig. Och jag saknar dem.
Vi Lärare har sökt utbildningschefen i Höör, Marie Nilsson, men hon har inte återkommit.
BEO-anklagade läraren: ”Hoppas det blir tydligare nu vad man får göra”
Efter domen: ”Vi lärare behöver hjälpas åt”
Nya hårdare skollagen: Så får lärare agera mot stök i skolan
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.