
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Läraren Paul Carlbark attackerades av en elev när han ingrep vid en incident – och blev avskedad. Foto: Polisen och privat
Våld i skolan
Läraren Paul Carlbark ingrep mot en bråkig elev.
Eleven dömdes till dagsböter för hot mot läraren – då valde kommunen att avskeda läraren.
Nu stämmer Sveriges Lärare kommunen i Arbetsdomstolen.
Under en rast på Ringsjöskolan i Höör i våras såg läraren och rastvakten Paul Carlbark, lärare i svenska och engelska, hur en 16-årig elev trakasserade en yngre elev med funktionshinder.
När Paul Carlbark ingrep och bad 16-åringen att dämpa sig hotades han och fick en hård knuff i bröstet. Han svarade med att hålla fast eleven mot ett skåp.
Det hela är väl dokumenterat på skolans övervakningskamera, mobilfilmer och genom vittnesmål.
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Rektorn ansåg först att det räckte med att Paul Carlbark och eleven skakade hand och bad om ursäkt, och förklarade sedan skriftligt till övrig personal att saken var utagerad.
Några dagar senare valde dock skolledningen och elevens vårdnadshavare att polisanmäla Paul Carlbark för misshandel. En förundersökning upprättades men kort därefter lades den ned eftersom: ”…händelsen har föregåtts av kraftig fysisk och verbal provokation” från eleven och att läraren ”försatts i en nödvärnssituation”.
Paul Carlbark polisanmälde då eleven och tingsrätten i Lund gav honom rätt. 16-åringen dömdes till dagsböter för hot mot tjänsteman och konstaterar: ”… att Paul Carlbark hade rätt att använda visst våld med hänsyn till det brottsliga angrepp han var utsatt för är självklart”.
Skolans ledning valde trots det att först stänga av Paul Carlbark från arbetsplatsen och sedan avskeda honom. Höörs kommun anmälde även Paul Carlbark till Skolinspektionen som, om de anser att hans agerande varit olämpligt, skickar ärendet vidare till Lärarnas ansvarsnämnd. Nämnden kan då antingen ge Paul Carlbark en varning eller återkalla hans lärarlegitimation.
Sveriges Lärare reagerade direkt och stämmer nu kommunen.
– Lokala och centrala förhandlingar har genomförts och avslutats i oenighet, säger Sveriges Lärares förbundsjurist Anna Gevert.
Sveriges Lärare menar att det helt saknas skäl för uppsägning.
– Kommunens agerande är inte acceptabelt. Vi begär att uppsägningen ogiltigförklaras och att Paul Carlbark får tillbaka sin anställning. I stämningsansökan begär vi även skadestånd på 250 000 kronor plus ränta för brott mot anställningsskyddslagen och att utebliven lön utbetalas.
Avskedandet av Paul Carlbark har skapat stor oro bland lärarna lokalt i Höör och Sveriges Lärares lokala avdelning har tagit emot många frågor om vad som gäller kring stökiga elever.
– Det är en stor och principiellt viktig fråga som kommer att ha betydelse för alla medlemmar i hela landet. Skulle Paul inte gå vinnande ur Arbetsdomstolen kommer sannolikt alla lärare höra av sig för att få veta vad som gäller om en elev hotar och slåss, säger Magnus Gejdner, vice ordförande för Sveriges Lärare i Höör.
För Paul Carlbark innebär stämningen något av en upprättelse.
– Det känns oerhört bra att Sveriges Lärare valt att stämma kommunen. Det är en viktig fråga, inte bara för mig, utan för alla lärare i Sverige att få veta vad som gäller. Får man som lärare, som rastvakt, ingripa mot en elev som trakasserar andra elever eller inte?
För honom personligen har kommunens agerande varit tufft.
– Det har tagit hårt på mig. Ekonomiskt, visst, men mitt rykte efter 17 år som lärare är fördärvat. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Jag stängdes av, misstänkliggjordes och avskedades. Det är anmärkningsvärt att arbetsgivaren inte stöttat sin medarbetare utan gjort tvärtom. Kommunen har till och med satt sig över rättsvårdande myndigheter.
Paul Carlbark har tidigare varit fackligt engagerad och haft rollen som skyddsombud på en skola i Kävlinge.
– Facklig anslutning är en självklarhet. Det här klarar man inte på egen hand. Ingen klarar det. Det är viktigt med de fackliga musklerna.
Om Paul Carlbark vinner i Arbetsdomstolen blir kommunen skyldig att betala skadestånd, utebliven lön och – att återanställa honom.
– Jag kommer att säga ja till återanställning. Jag har fått mycket stöd från gamla kollegor som säger att de saknar mig. Och jag saknar dem.
Vi Lärare har sökt utbildningschefen i Höör, Marie Nilsson, men hon har inte återkommit.
BEO-anklagade läraren: ”Hoppas det blir tydligare nu vad man får göra”
Efter domen: ”Vi lärare behöver hjälpas åt”
Nya hårdare skollagen: Så får lärare agera mot stök i skolan
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.