Protesterna mot nedskärningar i Vaxholm inom skola och förskola.
Till startsidan
Sveriges Lärare protesterade tillsammans med elever och föräldrar mot nedskärningar i Vaxholm.
Nedskärningar Sveriges Lärare i Vaxholm tågade tillsammans med barn, elever och föräldrar för att protestera mot nedskärningarna – som bland annat leder till jätteklasser i låg- och mellanstadiet.
Ur samlingsstyret för Vaxholms bästas (Moderaterna, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna) politiska mål:
”Vi ska se över storleken på barngrupperna i förskolan och se till att leva upp till Skolverkets rekommendationer. Att öka andelen förskollärare är också ett mål. Vi ska även säkerställa en personaltäthet inom förskolan som garanterar en hög kvalitet i verksamheterna”.
Barngupperna uppgår idag till 16 för yngre barn, 21 för äldre, med en ansvarig förskollärare.
Ur de politiska målen:
”Vi satsar också resurser på att öka personaltätheten i skolan genom att anställa fler lärarassistenter”.
Samtidigt slås klasser samman till jättegrupper med en ansvarig lärare, ett exempel är en årskurs 4 med 34 elever.
Ett barn håller en skylt högt över huvudet: ”Sätt inte ihop klasserna!”
Under måndagskvällen den 3 juni samlades lärarna för protest.
– Barn och elever får tillnärmelsevis inte den omsorg, tillsyn eller den undervisning de har rätt till. Minut för minut krymper kvalitativ tid med våra barn och elever, säger Sveriges Lärares ordförande i Vaxholm, Katrin Nörthen, i sitt tal.
Protesterna mot nedskärningar i Vaxholm inom skola och förskola.
Tillsammans med barn, elever och vårdnadshavare protesterade Sveriges Lärare mot effektiviseringarna.
– Vi var ett hundratal som gick tätt och kändes engagerade. Barn och elever var också med och demonstrerade mot sina stora klasser och barngrupper. Det var så fint, säger Katrin Nörthen, ordförande i Sveriges Lärare i Vaxholm.
På plats fanns även Vi Lärares krönikör Maria Wiman, samt representanter för både den politiska majoriteten (Moderaterna, Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Vänsterpartiet) samt oppositionen.
– Jag känner mig stärkt: Det är en mäktig känsla att se llärare gå ihop i ur och skur, kanske när man är som tröttast – för att markera att nog är nog, säger Maria Wiman, som var en av talarna under måndagen.
Katrin Nörthen är tydlig:
– Sveriges Lärare Vaxholm har lagt tid på att ha allvarliga samtal med delar av Vaxholms Samlingsstyre där vi har lyft problemet och förklarat att gränsen nu är nådd för vad vi mäktar med. Vaxholms förskolor och skolor håller på att rämna i alla sömmar, sa Katrin Nörthen i sitt tal.
Wiman: ”När ska man förstå att lärare inte är superhjältar?”
NEDSKÄRNINGAR: Hundratals lärare kan bli av med jobbet
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.