Protesterna mot nedskärningar i Vaxholm inom skola och förskola.
Till startsidan
Sveriges Lärare protesterade tillsammans med elever och föräldrar mot nedskärningar i Vaxholm.
Nedskärningar Sveriges Lärare i Vaxholm tågade tillsammans med barn, elever och föräldrar för att protestera mot nedskärningarna – som bland annat leder till jätteklasser i låg- och mellanstadiet.
Ur samlingsstyret för Vaxholms bästas (Moderaterna, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna) politiska mål:
”Vi ska se över storleken på barngrupperna i förskolan och se till att leva upp till Skolverkets rekommendationer. Att öka andelen förskollärare är också ett mål. Vi ska även säkerställa en personaltäthet inom förskolan som garanterar en hög kvalitet i verksamheterna”.
Barngupperna uppgår idag till 16 för yngre barn, 21 för äldre, med en ansvarig förskollärare.
Ur de politiska målen:
”Vi satsar också resurser på att öka personaltätheten i skolan genom att anställa fler lärarassistenter”.
Samtidigt slås klasser samman till jättegrupper med en ansvarig lärare, ett exempel är en årskurs 4 med 34 elever.
Ett barn håller en skylt högt över huvudet: ”Sätt inte ihop klasserna!”
Under måndagskvällen den 3 juni samlades lärarna för protest.
– Barn och elever får tillnärmelsevis inte den omsorg, tillsyn eller den undervisning de har rätt till. Minut för minut krymper kvalitativ tid med våra barn och elever, säger Sveriges Lärares ordförande i Vaxholm, Katrin Nörthen, i sitt tal.
Protesterna mot nedskärningar i Vaxholm inom skola och förskola.
Tillsammans med barn, elever och vårdnadshavare protesterade Sveriges Lärare mot effektiviseringarna.
– Vi var ett hundratal som gick tätt och kändes engagerade. Barn och elever var också med och demonstrerade mot sina stora klasser och barngrupper. Det var så fint, säger Katrin Nörthen, ordförande i Sveriges Lärare i Vaxholm.
På plats fanns även Vi Lärares krönikör Maria Wiman, samt representanter för både den politiska majoriteten (Moderaterna, Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Vänsterpartiet) samt oppositionen.
– Jag känner mig stärkt: Det är en mäktig känsla att se llärare gå ihop i ur och skur, kanske när man är som tröttast – för att markera att nog är nog, säger Maria Wiman, som var en av talarna under måndagen.
Katrin Nörthen är tydlig:
– Sveriges Lärare Vaxholm har lagt tid på att ha allvarliga samtal med delar av Vaxholms Samlingsstyre där vi har lyft problemet och förklarat att gränsen nu är nådd för vad vi mäktar med. Vaxholms förskolor och skolor håller på att rämna i alla sömmar, sa Katrin Nörthen i sitt tal.
Wiman: ”När ska man förstå att lärare inte är superhjältar?”
NEDSKÄRNINGAR: Hundratals lärare kan bli av med jobbet
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”