 
                        Källa: Folkhälsomyndigheten
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
							Coronaviruset Folkhälsomyndigheten räknar med att det är liten risk att lärare blir smittade av covid-19 på jobbet. Men siffrorna myndigheten baserar sig på är en månad gamla. Samtidigt accelererar smittan, främst i gruppen unga vuxna.
Lärare löper relativt låg risk att smittas av covid-19 på jobbet. Det är Folkhälsomyndighetens (FHM) budskap i en rapport som presenterades 12 november.
Men de färskaste siffrorna i rapporten är från 19 oktober, ett datum då smittspridningen befann sig i ett betydligt lugnare skede. Den dagen registrerade FHM 770 nya sjukdomsfall. Den 12 november är siffran 4 519 stycken.
Då är rapporten egentligen inaktuell?
– Ja, det kan man säga. Det tar några veckor för registerstudier med god kvalitet. Och därför är det bra att fler tittar på det här, säger Maria Axelsson, enhetschef vid avdelningen för epidemiologisk uppföljning vid FHM.
Men om siffrorna är gamla, hur påverkar det er riskbedömning?
– Vi har en hög smittspridning i samhället. Men jag känner mig trygg med att bedömningen fram till 19 oktober så var det ingen hög risk för lärare att bli sjuka, säger hon.
Och hur orolig är du för lärarnas situation idag?
– Jag är inte orolig, men väldigt mån om att följa upp, säger hon.
 
                        Källa: Folkhälsomyndigheten
Rapporten har fått kritik för att den klumpar ihop grundskolelärare, vilket gör att risken att smittas ser lägre ut än vad den är i verkligheten för den lärargrupp där flest drabbas – högstadielärarna.
– Vi har analyserat på det vis som skolan är organiserad, förskola, grundskola och gymnasium. Högstadielärare har en relativt större risk än mellanstadielärare. Hur mycket det betyder kan jag inte uttala mig om. Men den relativa risken för en grupp kan inte vara oerhört mycket högre, och jag tror inte att det hade gjort skillnad för våra bedömningar, säger Maria Axelsson.
Statsepidemiolog Anders Tegnell:
– Det är ändå en lång period vi har följt lärarna, och vi har inte sett stora förändringar i risken trots att gymnasieskolan varit stängd och öppen och smittspridningen legat på olika nivåer. Vi fortsätter följa gruppen som alla yrkesgrupper, men spontant tror jag att inte att vi skulle se några större förändringar just nu, säger Anders Tegnell till Läraren.se.
Trots att gruppen 17-19-åringar ökar bland covid-smittade, verkar det inte vara någon stängning av gymnasieskolan på gång i närtid.
– Det är en balans mellan att eleverna ska få bra undervisning och att man inte ska ta risker med smittspridningen. Det är en dialog och det lutar ingenstans förrän vi är klara, säger Anders Tegnell.
Myndigheten kommer att göra en ny analys efter jul. Bland annat tittar FHM på hur distansundervisningen på gymnasiet påverkade smittspridningen.
– Vi är måna om det här, vi vill göra det bästa. När terminen är slut börjar vi göra nya analyser på en gång. Det tar inte jättelång tid, men vi behöver någon månad, säger Maria Axelsson.
Läs mer: 
Kan snoriga barn skydda lärare mot covid-19?
Kritiken: Arbetsgivarna tar inte ansvar för covid-pressen
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
 
                         
					Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
 
					Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
 
						Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
 
						 
                    Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
 
					Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
 
					Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
 
						Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
 
						 
                    Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
 
					Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
 
					Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
 
						Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
 
						 
                    Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
 
					Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
 
					Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
 
						Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
 
                        Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
 
						 
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
 
					Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
 
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
 
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
 
                         
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
 
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
 
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
 
						 
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
 
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
 
                         
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
 
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
 
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
 
						 
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
 
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
 
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
 
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
 
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
 
						 
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
 
                         
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
 
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
 
						Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
 
						 
                    Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
