
Källa: Folkhälsomyndigheten
Coronaviruset Folkhälsomyndigheten räknar med att det är liten risk att lärare blir smittade av covid-19 på jobbet. Men siffrorna myndigheten baserar sig på är en månad gamla. Samtidigt accelererar smittan, främst i gruppen unga vuxna.
Lärare löper relativt låg risk att smittas av covid-19 på jobbet. Det är Folkhälsomyndighetens (FHM) budskap i en rapport som presenterades 12 november.
Men de färskaste siffrorna i rapporten är från 19 oktober, ett datum då smittspridningen befann sig i ett betydligt lugnare skede. Den dagen registrerade FHM 770 nya sjukdomsfall. Den 12 november är siffran 4 519 stycken.
Då är rapporten egentligen inaktuell?
– Ja, det kan man säga. Det tar några veckor för registerstudier med god kvalitet. Och därför är det bra att fler tittar på det här, säger Maria Axelsson, enhetschef vid avdelningen för epidemiologisk uppföljning vid FHM.
Men om siffrorna är gamla, hur påverkar det er riskbedömning?
– Vi har en hög smittspridning i samhället. Men jag känner mig trygg med att bedömningen fram till 19 oktober så var det ingen hög risk för lärare att bli sjuka, säger hon.
Och hur orolig är du för lärarnas situation idag?
– Jag är inte orolig, men väldigt mån om att följa upp, säger hon.
Källa: Folkhälsomyndigheten
Rapporten har fått kritik för att den klumpar ihop grundskolelärare, vilket gör att risken att smittas ser lägre ut än vad den är i verkligheten för den lärargrupp där flest drabbas – högstadielärarna.
– Vi har analyserat på det vis som skolan är organiserad, förskola, grundskola och gymnasium. Högstadielärare har en relativt större risk än mellanstadielärare. Hur mycket det betyder kan jag inte uttala mig om. Men den relativa risken för en grupp kan inte vara oerhört mycket högre, och jag tror inte att det hade gjort skillnad för våra bedömningar, säger Maria Axelsson.
Statsepidemiolog Anders Tegnell:
– Det är ändå en lång period vi har följt lärarna, och vi har inte sett stora förändringar i risken trots att gymnasieskolan varit stängd och öppen och smittspridningen legat på olika nivåer. Vi fortsätter följa gruppen som alla yrkesgrupper, men spontant tror jag att inte att vi skulle se några större förändringar just nu, säger Anders Tegnell till Läraren.se.
Trots att gruppen 17-19-åringar ökar bland covid-smittade, verkar det inte vara någon stängning av gymnasieskolan på gång i närtid.
– Det är en balans mellan att eleverna ska få bra undervisning och att man inte ska ta risker med smittspridningen. Det är en dialog och det lutar ingenstans förrän vi är klara, säger Anders Tegnell.
Myndigheten kommer att göra en ny analys efter jul. Bland annat tittar FHM på hur distansundervisningen på gymnasiet påverkade smittspridningen.
– Vi är måna om det här, vi vill göra det bästa. När terminen är slut börjar vi göra nya analyser på en gång. Det tar inte jättelång tid, men vi behöver någon månad, säger Maria Axelsson.
Läs mer:
Kan snoriga barn skydda lärare mot covid-19?
Kritiken: Arbetsgivarna tar inte ansvar för covid-pressen
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.