Utredarnas skarpa slutsats: Avskaffa F-betyget

”Avskaffa den hårda godkändgränsen eller sänk behörighetskraven”, föreslår Produktivitetskommissionen.

Generösare antagningskrav till gymnasiets yrkesprogram – eller skrotat F-betyg.
Det är förslag från Produktivitetskommissionen som, på finansminister Elisabeth Svantessons uppdrag, har utrett åtgärder som kan gynna både elever och samhällsekonomin.

LÄS MER: Kommissionen: Utbildningen avgör vårt framtida välstånd

Det ska bli enklare att komma in på yrkesgymnasiet, menar Produktivitetskommissionen, med anledning av att 15 procent av eleverna i årskurs 9 aldrig når behörighet.

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har tillsatt kommissionen för att se över hur svensk produktivitet kan öka.

I ett nytt delbetänkande ger kommissionen förslag för skolan. Bland annat skriver de ”Fler elever som i dag stängs ute från de gymnasiala yrkesprogrammen måste få en chans att utbilda sig och bidra, till exempel genom att den hårda godkändgränsen avskaffas eller att behörighetskraven sänks något.”

Kritiken mot F-betyget

Anna Sjögren.

– Det är väldigt tydligt att svagpresterande elever utestängs från det ordinarie utbildningssystemet, vilket gör att de inte får tillgång till yrkesutbildning. Ur ett samhällsperspektiv är det inte särskilt smart eftersom de ju behöver kunna försörja sig själva, säger Anna Sjögren, docent i nationalekonomi vid Institutet för arbetslivs- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, och en av kommissionens experter.

Skolminister Lotta Edholm (L) är tydlig med att hon vill behålla F-gränsen.

– Vi kan konstatera att produktivitetskommissionen har landat i en annan slutsats, säger Karl Malmqvist, nationalekonom och sekreterare i kommissionen.

Hur stort är problemet?

– Vi är ändå byråkrater, så vi använder inte målande ord. Det är problem på flera nivåer och i flera kategorier. Det kan bli en väldig press och stress kring en binär gräns som kan vara livsavgörande. Det blir också en press för lärare från elever, föräldrar och rektorer, säger Karl Malmqvist.

Karl Malmqvist.

Som inte lämnar konkreta rekommendationer till förändring.

– Vi lämnar det lite öppet och tycker att en av de pågående utredningarna ska titta på förslag, till exempel Magnus Henreksons betygsutredning, säger han.

”Själva F-betyget är inte problemet”

Anna Sjögren säger att det inte är F i sig som är problemet, utan att unga människor nekas utbildning och riskerar hamna utanför arbetsmarknaden.

– Vill man nödvändigtvis ha kvar F på pappret får man ordna en lösning. Man kan inte ha samma behörighetskrav på yrkesprogram som på naturvetenskapliga program. Även om det krävs godkänt i fler ämnen på de akademiska programmen, är det ju idag samma höga ribba alla måste ta sig över, säger hon.

Både Anna Sjögren och Karl Malmqvist ser att F-gränsen också riskerar trovärdigheten för hela betygssystemet.

– Det leder till en betygsinflation, att man ger snäll-E, och det skapar problem kring rättssäkerhet och vem som kommer in på olika utbildningar, säger Karl Malmqvist.

Produktivitetskommissionen ska lämna sitt slutbetänkande i oktober 2025.

LÄS ÄVEN: 

Kommissionen: Utbildningen avgör vårt framtida välstånd

”F idag betyder fail, förstört, fuck you – det är barnfientligt”

LYSSNA:

Så betygsätter lärarna ministerns skolpolitik