Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Till startsidan
Paul Carlbark ingrep mot en stökig elev och fick själv sparken. Han friades i tingsrätten och nu avslår Skolinspektionen kommunens anmälan mot honom.
Våld i skolan
Skolinspektionen slår fast att läraren Paul Carlbark inte gjorde något fel när han ingrepp mot en stökig elev.
– Det är ännu en bekräftelse, säger Paul Carlbark.
Högstadieläraren Paul Carlbark har vunnit ännu en seger mot Höörs kommun.
Under våren 2023 bad han en högljudd 16-årig elev att dämpa rösten. Eleven tog illa upp och ett tre minuter långt handgemäng uppstod.
Det avslutades när Paul Carlbark höll fast eleven mot ett skåp i korridoren. När de lugnat sig följde ett samtal med skolans rektor och saken tycktes utagerad.
Men någon dag senare stängdes Paul Carlbark av från sin tjänst, avskedades och anmäldes därefter till Skolinspektionen av kommunen.
Elevens vårdnadshavare polisanmälde Paul men polisen avskrev snabbt anmälan eftersom man bedömde händelsen som nödvärn.
En polisanmälan mot eleven gick däremot vidare och eleven dömdes senare i tingsrätten för hot mot tjänsteman.
Sveriges Lärare bedömde avskedandet som felaktigt och stämde kommunen i Arbetsdomstolen. I samband med att förhandlingar hölls i domstolen erbjöd kommunen läraren 800 000 kronor i en förlikning istället för att låta domstolen avgöra fallet. Paul Carlbark accepterade förlikningen.
– Det kändes rätt då. I alla fall en dag, säger Paul Carlbark till Vi Lärare.
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Kommunens anmälan till Skolinspektionen rullade på. På drygt 100 sidor beskrev kommunen varför de ansåg att Paul Carlbark var olämplig som lärare och varför de ansåg att han skulle bli av med sin lärarlegitimation.
Nu, drygt ett år senare har Skolinspektionen och Barn- och elevombudet kommit fram till sina beslut.
– Jag känner mig väldigt lättad, säger Paul Carlbark.
Barn- och elevombudet konstaterar att det inte är möjligt att konstatera att läraren genom sitt agerande vid händelsen har utsatt eleven för kränkande behandling i strid mot skollagen.
Skolinspektionen drar samma slutsats:
”Av utredningen i ärendet framgår emellertid att lärarens agerande varken bedömts vara straffbart eller utgöra kränkande behandling enligt skollagen. Mot denna bakgrund samt vad som i övrigt framkommit i ärendet bedömer skolinspektionen att det saknas tillräcklig grund för att göra en anmälan till Lärarnas ansvarsnämnd och avslutar därför ärendet.”
Skolinspektionen har under sin utredning pratat med rektorer på skolor där Paul Carlbark arbetat tidigare och dessa beskriver honom som en bra lärare som lyssnar in eleverna och som aldrig varit involverad i någon incident eller liknande under sin anställning och att han ”… varit mycket omtyckt av i stort sett alla elever på skolan”.
Dagen efter förlikningen publicerade kommunen en text på sin hemsida där de argumenterar för varför de anser att Paul är olämplig som lärare och hans agerande klandervärt. Texten finns fortfarande kvar trots att Barn- och elevombudet och Skolinspektionen är av motsatt åsikt.
– Hade jag vetat att de skulle lägga ut en sådan där text efter förlikningen hade jag inte accepterat den utan låtit det gå vidare i Arbetsdomstolen, säger Paul Carlbark.
Polis, tingsrätt, åklagare, hovrätt, BEO och Skolinspektionen har samtliga dragit samma slutsats: Paul Carlbark gjorde inte fel. Trots det fortsätter Höörs kommun att hävda det.
Underkänner ni Skolinspektionens och de rättsvårdande myndigheternas kompetens?
Höör skolchef Marie Nilsson svarar via mail:
"Vi respekterar självklart kompetensen och besluten hos de instanser du nämner. När det gäller Skolinspektionens beslut, daterat den 5 december 2024, är inte kommunen part i målet då frågan gällde förutsättningarna för anmälan till Lärarnas ansvarsnämnd och en eventuell prövning av lärarlegitimationen. Skolinspektionen tar inte ställning till kommunens beslut om avsked.
För Höörs kommuns räkning är ärendet avslutat i och med den förlikning som gjordes mellan parterna i maj 2024.
För övrigt har jag inga fler kommentarer.".
Läraren Paul attackerades av elev – fick själv sparken
Attackerade läraren köps ut av kommunen – får 800 000 kr
Kommunens nya angrepp på avskedade läraren
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.