
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Läraren Paul Carlbark ingrep under rast mot en elev och blev avskedad. Nu har kommunens jurister kommit fram till att det var rätt.
Våld i skolan
Sveriges Lärare stämde arbetsgivaren efter att läraren Paul Carlbark fått sparken sedan han ingripit mot en störande elev.
Nu har Höörs jurister svarat på stämningen:
– Paul gick för nära eleven och provocerade därför fram situationen, menar kommunen.
Högstadieläraren Paul Carlbark uppfattade att en 16-årig elev trakasserade en yngre elev på skolan i Höör. Han var rastvakt och gick fram och bad eleven dämpa sig.
– Vi hade gått en kurs kort tidigare och fått veta hur vi skulle agera. Jag försökte snacka med eleven, allvarligt men lite skämtsamt, på hans nivå, säger Paul Carlbark.
Det fungerade inte. Missförstånd uppstod och eleven blev arg och sa: Jag svär på min mamma, jag ska boxa dig.
Nu har Höörs jurister inkommit med sitt svar till Arbetsdomstolen, och där påstår de att eleven kände sig hotad av att Paul stått för nära honom och att Paul därigenom provocerat fram konflikten som strax blev fysisk.
Eleven tog av sig jackan och knuffade Paul i bröstet varpå Paul tryckte ned eleven till en sittande position med en hand i kraghöjd.
Tumultet fortsatte sedan under ett par minuter när Paul höll fast eleven mot ett elevskåp.
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Höörs jurister menar att Paul Carlbark agerat konfliktsökande och provocerat eleven genom sitt sätt att prata och genom sitt kroppsspråk och att det därför varit rätt att avskeda honom.
Skolan och elevens vårdnadshavare polisanmälde också Paul Carlbark, men utredningarna lades snabbt ned eftersom polisen ansåg att Paul försvarat sig inom reglerna för nödvärn.
Paul Carlbark polisanmälde då eleven och tingsrätten i Lund gav honom rätt. 16-åringen dömdes till dagsböter för hot mot tjänsteman och konstaterade: ”… att Paul Carlbark hade rätt att använda visst våld med hänsyn till det brottsliga angrepp han var utsatt för är självklart”.
Höörs jurister hävdar nu att tingsrättens dom kan ifrågasättas och framhåller att Paul enligt dem ”… saknade insikt om att han hans [SIC] agerande skulle uppfattas som felaktigt och gav inte uttryck för någon form av självrannsakan…”, under kommunens egen utredning.
Utredningen gjordes efter att polisen meddelat att Paul Carlbark hade handlat i nödvärn och lagt ned förundersökningarna mot honom.
När Paul Carlbark tar del av kommunens svar letar han länge efter orden som bäst beskriver hans känsla.
– Missbedömt…, konfliktsökande…, saknar insikt…, självrannsakan… Det är förfärligt. Men egentligen förväntat. De fortsätter med smutskastningen. Det är jättekonstigt att de anser att det är eleven som ska avgöra hur nära en lärare kan komma och dessutom ges rätt att agera med hot.
– Det är magstarkt av dem att kräva självrannsakan av mig efter att deras polisanmälningar mot mig lagts ned.
Den kommande domen i Arbetsdomstolen anses bli vägledande om hur lärare får hantera konflikter i skolorna, inte bara i Höör utan i hela landet.
– Direkt efter att Paul stängdes av och sedan avskedades var det många som var oroliga och undrade vad man fick göra och inte. Om man riskerade att bli avstängd om man ingrep, säger Magnus Gejdner, vice ordförande för Sveriges Lärare i Höör.
– Vi har sagt till dem att fortsätta som de alltid har gjort, att hantera eventuella konflikter professionellt och korrekt.
Flera lärare på skolan har gått ut i media och helhjärtat gett Paul sitt stöd men enligt Magnus Gejdner har uppmärksamheten ändå skapat en del stress på skolan.
– Varje gång det skrivs så påminns man om hur det var. Det är annorlunda nu med den nya ledningen.
Rektorn som polisanmälde Paul Carlbark har lämnat skolan.
– Den nuvarande ledningen på skolan, som anställdes efter incidenten, har arbetat intensivt och fokuserat med att förbättra arbetsmiljön och de har gjort ett riktigt bra jobb. Det har blivit en stor skillnad med den nya ledningen. Det finns en grundtrygghet som saknades tidigare och relationen med eleverna har blivit mycket bättre.
Vi lärare har sökt Höörs arbetsrättsjurist, Gustaf Björnberg, men han avböjer att kommentera med anledning av pågående process.
BEO-anklagade läraren: ”Hoppas det blir tydligare nu vad man får göra”
Efter domen: ”Vi lärare behöver hjälpas åt”
Nya hårdare skollagen: Så får lärare agera mot stök i skolan
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Sluta tala om oss lärare och tala med oss i stället. Vad lärarutbildningen ska innehålla bör rimligen även vara en fråga för verksamma lärare, skriver debattören.
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Lärarliv ”Jag minns var i klassrummet Lars-Olov satt”, säger Inez Degerman, 96.
Arbetsmiljö Sveriges Lärare anmäler Göteborgs stad till åklagare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Lärarbrist Ny dyster prognos från Skolverket: ”Vi blev förvånade”.
Krönika Maria Wiman om de digitala nationella proven: ”Det är jag som förväntas ta hand om eländet när det kommer”.
Läromedel Skolbibliotekariernas mejlkorgar fylls till brädden: ”Vi behöver stå pall”.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Förintelsens minnesdag ”Lärare måste prata om hat och fördomar”.
Kunskapsklyftan Nyckeln: Tvålärarsystem, resurstid och färre extra anpassningar.
På djupet Hoppet att vända utvecklingen står till en 50 år gammal läroplan.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Skolfinansiering Anna Olskog om kravet från nordiska lärare och rektorer: ”Kommunerna klarar det inte”.
Nedskärningar Åtta av tio överväger byta jobb – försöker få politikerna att lyssna.
Skolstök Elever sabbar lektioner och kränker – nu slår Skolinspektionen ner på skolan.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Nedskärningar Lärartjänster hotas i den lilla kommunen: ”Det motsvarar 3000 lärare i Stockholm”
Krönika Skolverket och SPSM är lite som amöbor – lever av skolan och orsakar samtidigt skada hos värden, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
Porträtt Före detta statsepidemiologen Anders Tegnell om pandemin, öppna skolor och sitt liv efter stormen.
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Delar av skolans verksamhet är inte längre vetenskapligt förankrad”.
Granskning Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström i stor intervju om lärarnas kritik.
Granskning Skolverket bidrar till en lukrativ ”skolutvecklingsmarknad”, säger Linnea Lindquist.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Jag är lärare Petra Johansson, förskollärare i förskoleklass om vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare vill se hårdare krav på rektorerna i arbetet mot våldet som drabbar medlemmarna
Schema Kunskapsskolan införde nytt system: ”Kulturen inte gynnsam för oss lärare”.
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Våld i skolan Missfall, tand- och ansiktsskador – så drabbades lärare av våldet under 2024.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.