
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Läraren Paul Carlbark köps ut av Höörs kommun för 800 000 kronor.
Våld i skolan
Läraren Paul Carlbark som avskedades efter ett tumult med en elev på skolan får 800 000 kronor av Höörs kommun.
– Jag ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel som sparkade mig, säger Paul Carlbark.
Under en rast på Ringsjöskolan i Höör för ett år sedan ingrep läraren och rastvakten Paul Carlbark mot en 16-årig elev som han uppfattade trakasserade en annan elev.
När Paul Carlbark uppmanade eleven att dämpa sig svarade eleven med att hota läraren och gav honom en hård knuff i bröstet.
Paul svarade med att hålla fast eleven mot ett skåp. Hela händelseförloppet dokumenterades på skolans övervakningskameror och på några av de andra elevernas mobiltelefoner.
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Efterspelet blev långdraget. Skolans rektor ansåg att Paul Carlbark tagit i för hårt och tillsammans med elevens vårdnadshavare polisanmäldes läraren för misshandel. Paul anmälde eleven för olaga hot.
Polisen inledde men lade snabbt ned förundersökningen mot Paul Carlbark eftersom de bedömde att det rörde sig om nödvärn.
Eleven dömdes däremot till dagsböter för sitt hot mot läraren.
Skolans ledning valde trots det att stänga av Paul Carlbark från arbetsplatsen och därefter avskeda honom. Höörs kommun anmälde honom även till Skolinspektionen.
Då stämde Sveriges Lärare kommunen eftersom det enligt förbundet helt saknades skäl för uppsägning.
I dag förlikades parterna: Paul Carlbark ersätts med 800 000 kronor av kommunen men förlorar sin anställning.
– Väldigt överraskande! Vi kom till dagens förhandling för att sätta ett datum för huvudförhandling när frågan om förlikning kom upp, säger Paul Carlbark. Kommunens första bud var 300 000 kronor.
Därefter följde fler bud för att slutligen landa en halv miljon kronor högre än kommunens grundbud.
– Jag ser det som ett erkännande från kommunen att de gjorde fel även om det inte står något om det i förlikningsavtalet. De var rädda för att förlora om målet gått vidare till huvudförhandling. Kommunen insåg helt enkelt att avskedandet av mig inte hade gått rätt till, säger Paul Carlbark.
Vid första mötet med Höörs utbildningschef Marie Nilsson efter tumultet på skolan erbjöds Paul Carlbark sex månadslöner för att självmant avsluta sin anställning.
– Det var alldeles för lite. Hade de istället tagit mitt motbud så hade de sluppit hela den här processen och sparat skattebetalarnas pengar. Men de var inte intresserade. Det var sex månader eller inget alls.
För Paul Carlbark innebär förlikningen ett efterlängtat avslut men även en känsla av tomhet.
– Det har tärt något oerhört på mig. Det värsta året i mitt liv. Jag har varit så nedtryckt. Jag måste landa nu. Jag har varit så fokuserad på det här i över ett år att jag knappt vet något annat.
Paul Carlbark är mycket nöjd med Sveriges Lärares engagemang.
– Jag är enormt tacksam för Sveriges Lärares stöd och hjälp. Ingen klarar att driva en sådan här process ensam. Det går bara inte. Fackets jurister har varit fantastiska och har tryckt tillbaka kommunens argument och påståenden, med den äran. Allt kommunen hävdat har fallit platt till marken.
Tumultet på skolan och kommunens hantering uppmärksammades brett i tidningar och tv och sociala medier. Många har engagerat sig och kontaktat Paul Carlbark.
– Jag har hela tiden känt ett massivt stöd från omgivningen. Kommunen missbedömde det och trodde nog aldrig att deras hantering skulle få den mediala spridning som den fått. Inte bara i Sverige. Även franska Le Monde har skrivit om händelsen och hur kommunen valde att sparka mig.
Vad blir lärdomarna av det här året?
– Jag hoppas att Höörs kommun lärt sig att de måste stötta sin personal om den blir utsatt för hot och våld. Jag kommer aldrig någonsin att vara rastvakt ensam igen. Händer det något så finns risken att ryktesspridning och smutskastning går igång och då är man skyddslös. Det var en oerhört tråkig läxa.
I kriser prövas vänskap. Så också för Paul Carlbark. Förutom fackförbundets jurister har han haft ett annat stöd.
– Jag gifta mig med min sambo, Åsa, och åka på bröllopsresa i sommar. Hon har varit ett otroligt stöd. Och sen ska jag börja söka jobb. Lärarjobb, men annat också. Kanske kommer jag att skola om mig.
Vi Lärare har sökt Höörs utbildningschef Marie Nilsson. Kommunen har beslutat att inte ge några intervjuer utan hänvisar till ett uttalande på hemsidan.
Läraren Paul attackerades av elev – fick själv sparken
Kommunens nya angrepp på avskedade läraren
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.