Åsa Fahlén och Madeleine Jacobsson efter premiären av Lärarrummet.
Till startsidan
Madeleine Jacobsson (SKR) och Åsa Fahlén, Sveriges Lärare, diskuterade skolfrågor under första tillfället i Lärarrummet.
Sveriges lärare
Lärarrummet är ett nytt forum för Sveriges Lärare, där ordföranden Åsa Fahlén samtalar med aktörer på skolarenan.
Premiären infaller på Skolans dag och första gäst är Madeleine Jacobsson (C), lärare och ordförande i utbildningsberedningen hos Sveriges kommuner och regioner (SKR).
Hos Sveriges Lärare i Stockholm samlades intressenter under tisdagen för att lyssna på debuten för Lärarrummet, ett samtalsformat som ska väcka intresse för lärarfrågor.
– Vi försöker skapa olika forum för att nå ut med våra budskap och skapa samtal om skolan. Lärarrummet är rum för samtal och där vill vi att fler än lärare ska få prata om de viktiga frågorna. Hit bjuder vi in ett antal olika gäster för att föra samtal om skolan och skolans förutsättningar, säger Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén.
Den 5 september är Skolans dag, och i Lärarrummet presenteras också en rapport av Sveriges Lärare: ”Sökes: Fler lärarkollegor” om de 35 000 personer som idag har en lärarutbildning men arbetar med annat än undervisning.
Moderatorn och journalisten Cecilia Garme ställde också frågor om ”Döden för svenska skolan”, en annan färsk rapport som handlar om nedskärningarna och deras effekter.
Sveriges Lärare och SKR är eniga om att sparkraven tär – men där Åsa Fahlén vill se ett statligt ansvar för finansieringen vill SKR fortsatt se skolan som ett kommunalt ärende.
Efter samtalet är Åsa Fahlén nöjd.
– Madeleine är själv lärare och när vi pratar om lärares förutsättningar är det skönt att prata med någon som förstår vad som är viktigt. Sen är inte hon den som ensam bestämmer, men jag får bekräftelse på att hon förstår och sen kan hon prata med sina kollegor. Och det är en del av vårt arbete, säger Åsa Fahlén.
Med sig tlllbaka till SKR tar Madeleine Jacobsson flera gemensamma ståndpunkter.
– Jag tar med mig att vi har ett gemensamt arbete att göra för att skapa både attraktivitet hos skolan och fler lärare, men också att skapa bättre förutsättningar för de lärare och den personal som vi har på skolorna idag, säger hon.
Åsa Fahlén och Madeleine Jacobsson efter premiären av Lärarrummet.
När skolan och nedskärningarna diskuteras, skyller rikspolitikerna ofta på kommunerna som är ansvariga för skolans finansiering. Medan kommunerna i sin tur skyller på staten för otillräckliga pengapåsar.
Regeringen säger att kommunerna måste betala och kommunerna säger att regeringen måste betala. Hur kommer ni vidare?
– Vi måste både göra om det ekonomiska systemet för kommuner så att det går att spara pengar som kommun, men staten måste också komma med mer pengar till kommuner och regioner så att vi kan finansiera välfärden, säger Madeleine Jacobsson.
Sveriges Lärare argumenterar för ett statligt övertagande av finansieringen.
Nästa Lärarrummet infaller den 25 oktober 2023, men från och med 13 september finns den första diskussionen upplagd på Sverigeslarare.se.
LÄS ÄVEN:
Lärarna som lämnat skolan: Detta får oss tillbaka
Budgetkaoset bubblar – här tvingas skolorna spara
Debatt ”Kunskap om hur det går att vända utvecklingen finns – men accepteras inte.”
Debatt ”När eleven inte hänger med framträder en tydlig paradox.”
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”