
Ellinor Nilsson, utvecklingsledare på Idrottsförvaltningen för simning i Stockholms skolor. Foto: Stockholms Stad
Simundervisning Simkunnigheten i Stockholm skolor varierar kraftigt mellan elever i innerstaden och skolor i socioekonomiskt utsatta områden som Järva. Det visar en ny kartläggning som gjorts av Stockholms stad. En 3-årig simstrategi har nu tagits fram för att fler barn ska lära sig simma.
Coronapandemin, med stängda simhallar i många kommuner, har försämrat barnens möjligheter att lära sig simma utöver de problem som redan finns med brist på tider i simhallar, pengar och personal. Nu pågår simskolor runt om i landet för att försöka reparera skadorna.
LÄSTIPS Simskola i förskoleklass ger elever vattenvana – följ med till Nälstabadet
I Stockholms stad arbetar man både med övergripande satsningar och lokala strategier utifrån en kartläggning, som gjorts i samband med simskolorna i årskurs 2 år 2020.
Kartläggningen visar bland annat att 7 av 10 skolbarn i åk 2 på Järvafältet saknade vattenvana innan simskolan i jämförelse med 2 av 10 elever på Östermalm i innerstaden. Även om drygt 6 av 10 elever på Järvafältets skolor fick vattenvana efter simskolans 15 lektioner och 9 av 10 av innerstadsbarnen så hann få av Järvafältets barn lära sig att simma.
Bara mellan 8 och 22 procent (två olika simskolor) av skolbarnen från Järva lärde sig att simma minst 10 meter bröstsim medan 87 procent av innerstadseleverna på Östermalm klarade motsvarande sträcka.
Sabina Vesterlund, ansvarigt undervisningsråd för ämnet idrott och hälsa på Skolverket, har tidigare poängterat i Läraren.se att simkravet i årskurs 6 gäller trots pandemin.
– Det finns inget annat kunskapskrav som är så tydligt som för simkunnigheten. Det bygger på ett säkerhetstänk och värnande om liv. Stöd måste sättas in till alla elever som man misstänker inte kommer att nå kunskapskraven. Det har eleven rätt till, säger hon.
Ellinor Nilsson, utvecklingsledare på Idrottsförvaltningen för simning i Stockholms skolor. Foto: Stockholms Stad
Stockholms stad har två samordnare på Idrottsförvaltningen, med uppdrag att utveckla simverksamheten i staden. Ellinor Nilsson, är en av dem, med uppdrag att stötta skolor och elever både med centrala och mer skräddarsydda insatser. Hon har tagit fram en rad åtgärder i en tre-årsplan för att skapa mer jämlika förutsättningar för barn att lära sig simma. Planen är ett levande dokument som tittas över varje år.
– I år riktar vi utifrån kartläggningen en insats med simskola till förskolklasselever i Järvaområdet men den omfattar även elever från Hässelby/Vällingby och Nälstaområdet där vi tillsammans med grundskolecheferna identifierat att det behövs insatser. Sedan har vi lagt förslag till politikerna att det ska gälla på fler områden till nästa år, säger Ellinor Nilsson.
Tanken med den riktade insatsen till förskolebarnen är att de ska få jämlika förutsättningar med andra skolbarn i staden genom att tidigt grundlägga en vattenvana inför simskolan i åk 2.
– I vår strategi arbetar vi sedan tidigare med simning för elever i årskurs 6-9 på höstlov, sportlov och sommarlov för att ”släcka bränder” så de ska kunna få godkända betyg. På Järvafältets skolor kartlägger jag just nu vilka behov skolorna har och försöker sedan skräddarsy stöd till de som har störst behov av lokala strategier som ett komplement till stadens övergripande simstrategi, säger Ellinor Nilsson.
När Happy Hilmarsdottir, skolchef i skolområde 5 för 13 kommunala skolor på Järvafältet, fick reda på skillnaderna i barnens vattenvana insåg hon att det behövdes kraftfulla, uthålliga och långsiktiga satsningar. Tillsammans med Ellinor Nilsson och områdets rektorer arbetade man fram idén att ordna en simskola för förskolebarn. Den kommer att följas upp med olika åtgärder på enskilda skolor för att hålla vattenvanan vid liv hos eleverna.
Happy Hilmarsdottir, grundskolechef i Skolområde 5 för Järvas skolor.
– Vi har fått tänka utanför boxen och analyserar noga för att sätta in rätt åtgärder. Vi har jobbat på olika fronter på skolorna eftersom svårigheterna har sett olika ut, säger hon.
Hon poängterar att det finns flera skolor och idrottslärare i hennes område som redan lägger stora resurser på att få fler elever simkunniga. En är Oxhagsskolan där samtliga elever, vid senaste mätningen i juni 2021, var simkunniga i åk 6 och kunde simma 200 meter varav 50 meter på rygg.
Ann-Christin Sundell är rektor på Oxhagsskolan. Hon insåg redan för några år sedan att hennes elever inte fick någon vidare utväxling av stadens simundervisning i årskurs 2.
Ann-Christin Sundell, rektor Oxhagsskolan Foto: Stockholms Stad<br />
– Många av våra barn var rädda för vatten och hade inte den vattenvana och erfarenhet av vatten som många ”svenska ungar” har, om jag får uttrycka mig så vanvördigt, säger hon.
Eftersom hon har tre i personalen som är utbildade simlärare beslöt hon att skolan skulle ta tag i simundervisningen på egen hand. Sedan några år tillbaka övar skolans simlärare vattenvana med alla elever redan från förskoleklass. Kunskaperna byggs sedan på för varje årskurs upp till årskurs 6. Ann-Christin Sundell säger att det inte räcker att göra en punktinsats i årskurs 2 utan att skolan måste hålla igång simundervisningen. Det är stor in och utflyttning av elever i området eftersom bostadsbristen gör att många familjer bor i andra hand. Därför lägger skolan in simning på loven, på fritidstid och skoltid.
– På så sätt kan vi hela tiden vaska fram de elever som vi märker inte kan simma eller saknar vattenvana. Det har fungerat jättebra. Elevernas meritvärden och behörigheten har ökat kraftigt. Det handlar om 30-40 procent fler elever nu som är godkända i ämnet idrott så det har varit en oerhörd förbättring när det gäller måluppfyllelse efter att vi har börjat jobba med simningen. Det går inte att satsa halvhjärtat på simningen eftersom det finns många hinder på vägen, säger Ann-Christin Sundell.
6 av 10 kommuner saknar riktlinjer för simning
Efter sexårige Rais död – nu ändras riktlinjerna
Hade 69 elever som inte kan simma: De sjunker direkt
Maggan tog strid – nu får alla som behöver simma
Ingen vet hur många som kan simma
Åklagaren: 4 råd till lärare som ska bada med barnen
8 sätt att förebygga drunkning, skriv ut och sätt upp!
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.