Maggan tog strid – nu får alla som behöver simma

Maggan Tärnblom ser det som livsviktigt att eleverna lär sig simma i ett land fullt av sjöar och hav. Foto: Johan Strindberg
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Idrottsläraren Maggan Tärnblom fick ta hjälp av Skolverket och facket innan hennes elever fick den simundervisning de behövde.
– Det är det absolut tydligaste kunskapskravet i hela Lgr 11, säger hon.

Maggan Tärnblom har ”skinn på näsan” efter 28 år som idrottslärare. Hon har arbetat tre år på Björkhaga skola i Botkyrka kommun och är stenhård med att varje år kolla av att hennes elever kan simma. Därför har hon tagit strid, även under coronapandemin, för att hennes eleverna ska få simundervisning. Men hon fick blanda in både Skolverket och facket.

Skolledningen hävdade personalbrist under hösten med corona men efter årsskiftet var simundervisning inbokad för både årskurs 2 och för elever i årskurs 6-9 som inte var godkända eller inte gjort simprovet. På högstadiet handlade det om cirka 15 elever varav två nior som inte kunde simma.

– Simhallen hade aviserat att den skulle öppna i början av februari men min rektor menade att hon varken hade ekonomi eller personal för simningen, trots att jag och min kollega hade lagt ett förslag på hur vi kunde genomföra detta, säger Maggan Tärnblom.

Skolverket svarade att de inte kunde ta ställning i ett enskilt fall men skrev att rektorn och i förlängningen skolhuvudmannen skulle se till att lärarna fick de förutsättningar som krävdes för att enligt skollagen bedriva den undervisning som krävdes. Hon fick rådet att prata med rektorn och om inte det hjälpte ta kontakt med huvudmannen. Maggan kontaktade facket som tog frågan vidare till skolchefen. Det tog skruv så nu får både årskurs 2 och 3, alla högstadieelever med behov och särskolan simskola.

Allt fler elever med invandrarbakgrund klarar inte simkunnighetsprovet.

– Jag passade på att boka tider för livräddning också, säger hon nöjt.

 Maggan Tärnblom ser det som livsviktigt att eleverna lär sig att simma i ett land fullt av sjöar och hav och är inte beredd att göra avkall på kunskapskravet i simning.

– Det är det absolut tydligaste kunskapskravet i hela Lgr 11, säger hon.

Maggan har arbetat i kommuner som Haninge, Nynäshamn och Botkyrka och själv upplevt hur olika kommuner och rektorer ser på kunskapskravet i simning.

Lite fler än hälften av hennes elever på Björkhaga skola har invandrarbakgrund och hon har märkt att allt fler elever på mellanstadiet, främst med annan härkomst, inte klarar simkunnighetsprovet och inte har vattenvana.

– Det har varit en radikal ökning främst bland barnen med invandrarbakgrund. Jag ser allt oftare elever som klarar att simma 200 meter ena året men inte året efter. De har inte orken eftersom få elever i dag övar på att simma, säger hon.