Skolverkets förslag till läslista – ”Tung litteratur”

Ett barn och en trave böcker och Jenny Edvardsson, lärare och lärarutbildare
Foto: Privat

Lärarutbildaren Jenny Edvardsson, medlem i Expertrådet för läsning, tycker att Skolverkets läslista innehåller en del väl tunga förslag.

Skolverkets första förslag till läslistor för skolan är publicerat.
– Det är rätt mycket tung litteratur, säger läraren Jenny Edvardsson, som undervisar vid högskolan i Kristianstad och är medlem i Expertrådet för läsning.

Vi Lärare har skrivit om läsraset – fallande resultat i Pisa-undersökningen, elevers minskade lust att läsa på fritiden, och att det råder stora skillnader i tillgång till litteratur på skolorna.

En av regeringsåtgärderna är de läslistor som ska fungera som stöd för förskollärare och lärare när de väljer litteratur. Läslistorna, som tas fram av Skolverket och Statens kulturråd i samarbete med en expertgrupp, ska också fungera vägledande för skolbibliotekarier.

”Gott initiativ”

– Det är ett gott initiativ. Jag har jobbat i skolans värld sedan nittiotalet, och vet att många nya lärare har svårt att välja litteratur. Listorna kan vara en första hjälp innan man hittar de böcker som passar ens undervisning och ens elever, säger Jenny Edvardsson, som arbetar vid lärarutbildningen på högskolan i Kristianstad och är medlem av Expertrådet för läsning som Sveriges Lärare och Lärarstiftelsen nyligen presenterat.

Hon har ögnat igenom Skolverkets förslag för högstadiet och gymnasiet – och har en invändning.

– Jag är själv ämneslärare i botten, och jag upplever att det är rätt mycket tung litteratur. Och ska vi skapa läslust är den inte alltid bäst att börja med, säger hon.

Under 2025 kommer Skolverket att arrangera ämnesdidaktisk kompetensutveckling kopplad till läslistorna, så kallade läsinternat för svensklärare på mellan- och högstadiet.

Titlarna baseras på förskollärares och lärares egna förslag.

Hela listan – titel för titel

Myndigheten skriver att det finns ”en risk att läslistorna upplevs som att myndigheterna inte har tilltro till förskollärares och lärares förmåga”.

– Man kan se det som att erfarna förskollärare och lärare föreslår litteratur för dem som ännu inte hittat vilken litteratur de vill arbeta med, säger Jenny Edvardsson.

De färdiga listorna presenteras under 2025, med fler titlar. Men redan nu finns ett utkast att läsa i Skolverkets delredovisning av uppdraget.

Skolverkets förslag: Läslistan stadium för stadium

Förskola

Emma Adbåge: Gropen

Lisa Moroni: Kurran och Pigan räddar en liten

Sven Nordqvist: Pannkakstårtan

Anna-Klara Tidholm: Knacka på!

Pija Lindenbaum: Pudlar och pommes

Åke Löfgren och Egon Möller-Nielsen: Historien om någon

Förskoleklass och lågstadiet

Åsa Lind: Böckerna om Sandvargen

Katarina Taikon: Katitzi

Barbro Lindgren: Böckerna om Sparvel

Oskar Kroon: Vitsippor och pissråttor

Astrid Lindgren: Mio, min Mio

Jaqueline Woodson och Rafael López: Den dag du börjar

Mellanstadiet

Jenny Jägerfeldt: Comedy Queen

Annika Thor: En ö i havet

Monika Zak: Alex Dogboy

Astrid Lindgren: Bröderna Lejonhjärta

Ulf Stark: Min vän Percys magiska gymnastikskor

Jakob Wegelius: Legenden om Sally Jones

Högstadiet

William Golding: Flugornas herre

David Levithan: Jag, En

Arkan Asaad: Stjärnlösa nätter

Nora Khalil: Yani

Jessica Scheiffauer: När hundarna kommer

Heather Morris: Tatueraren i Auschwitz

Gymnasiet

Selma Lagerlöf: Kejsaren av Portugallien

Karin Boye: Kallocain

Ann-Helén Laestadius: Stöld

Hjalmar Söderberg: Doktor Glas

Franz Kafka: Förvandlingen

Edouard Louis: Göra sig kvitt Eddy Bellegueule

Källa: Skolverket

 

LÄS ÄVEN: 

Drastiskt ras för läsningen i skolan