Alpha Keita och Dan Andersson.
Till startsidan
Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Eu-skolvalet
Hur mår demokratin bland Sveriges elever, nu när EU-skolvalet går in i slutfasen.
– Demokratin är hotad på ett helt nytt sätt, säger Alpha Keita, SO-lärare i Linköping.
– Anonyma konton och AI är inget hot mot demokratin. Det som hotar är korruption och kriminalitet, säger Dan Andersson, svensklärare i Göteborg.
200 000 elever på 422 skolor har under våren haft möjlighet att till och med 31 maj göra sin röst hörd i EU-skolvalet, enligt MUCF, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, som arrangerar valet.
En ökning från förra EU-valet, 2019, då 65 000 elever och 315 skolor deltog.
Det var en tydlig förbättring jämfört med EU-valet 2014, exempelvis ökade antalet röstande elever med 47 procent.
I skolvalet 2022, i samband med riksdagsvalet, röstade 390 000 elever.
Intresset för Sveriges största demokratisatsning för unga ökar alltså val för val.
Alpha Keita och Dan Andersson.
Vi Lärare bad SO-läraren Alpha Keita från Ånestadsskolan i Linköping och Dan Andersson, svensklärare på Bergsjöskolan i Göteborg att ge sin syn på demokratins dagsform och varför intresset för valet ökat. De ser olika på hotet mot demokratin.
Alpha Keita: – Demokrati är ingen självklarhet, det ser vi ju nu runt om i världen där autoritära partier och ledare flyttar fram positionerna. Demokratikänslan är djupt rotad i Sverige men den är inte ohotad.
Dan Andersson: – Yttrandefriheten är demokratins viktigaste hörnsten. Den måste försvaras.
Alpha Keita: – Största hotet just nu är AI och sociala medier som styrs av algoritmer som matar och maler ned oss med åsikter som bara för några år sedan ansågs stötande. Det undergräver tilltron till hela valsystemet och i förlängningen demokratin. Det är väldigt obehagligt.
Dan Andersson: – Inlägg på några anonyma konton på sociala medier är inget hot mot demokratin. De sprids i huvudsak bland dem som redan har åsikterna. AI är lite läskigt men jag tror inte att det hotar demokratin. Det som hotar är däremot korruption och kriminalitet.
Alpha Keita: – Genom att man lär sig hur ett val går till. Många som upplever ett utanförskap kan ha svårt att förstå vikten av att engagera sig eftersom de inte ser syftet med det, hur deras röst ens skulle kunna ha något värde.
Dan Andersson: – Kunskap om hur samhället fungerar är förstås alltid viktigt.
Alpha Keita: – Tendensen är väl att det de senaste åren blivit mer nationalistiska tankar. Hårdare straff och utvisningar och sådant. Att få eleverna att förstå att demokrati innebär att man ska respektera varandras åsikter och religion och försöka hitta likheter är därför viktigt.
Dan Andersson: – Eleverna bryr sig inte nämnvärt i politik. Politikens konsekvenser drabbar dem, men kopplingen är för abstrakt.
Alpha Keita: – Det sunda förnuftet är inte riktigt utvecklat i grundskolan. Det sägs att hjärnan är utvecklad först i 25-årsålder. Det kan vara en förklaring. Jag märker att eleverna, ja, andra också, är trötta på att vara källkritiska. Därför är det oerhört viktigt att public service finns. Att deras journalistik fortsätter vara objektiv och ett säkert kort för alla.
Dan Andersson: – Åsiktsmässigt är det mesta svart eller vitt i den där åldern.
Alpha Keita: – Ja, absolut. Pajkastning och smutskastning efterfrågas inte av någon elev. De vill veta av de olika partierna står för. De vill ha svar på frågorna och inte höra politiker skylla på andra.
Dan Andersson: – Nej.
Alpha Keita: – Demokrati måste alltid utvecklas och förbättras. Eleverna accepterar begrepp som alla människors lika värde. Att man oavsett ursprung eller kön eller religion ska ha samma rättigheter och skyldigheter.
Dan Andersson: – Även om det är svårt måste yttrandefriheten alltid försvaras.
Socialdemokraterna: 14.71 %
Centerpartiet: 11.4 %
Feministiskt Initiativ: 2.4 %
Kristdemokraterna: 5.92 %
Liberalerna: 4.6 %
Miljöpartiet: 16.52 %
Moderaterna: 19.42 %
Sverigedemokraterna: 12.46 %
Vänsterpartiet: 6.19 %
Övriga: 2.99 %
Totalt angivna röster: 60 607
Socialdemokraterna: 16.13 %
Centerpartiet: 7.85 %
Feministiskt Initiativ: 1.25 %
Kristdemokraterna: 9.29 %
Liberalerna: 4.4 %
Miljöpartiet: 4.69 %
Moderaterna: 27.23 %
Sverigedemokraterna: 20.8 %
Vänsterpartiet: 7.86 %
Övriga: 0.51 %
Totalt angivna röster: 390 120
Källa: Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
LÄS MER:
Riksdagens talman: ”Vi har tagit demokratin för givet för länge”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.