Pär Gustafsson, utbildningsnämndens ordförande (L) i Göteborg.
Till startsidan
Coronaviruset Hundratusentals elever kommer nu tillbaka till gymnasieskolorna i nästa vecka efter månader med distansundervisning under vårterminen. Men distansundervisningen kommer att fortsätta till viss del - bland annat i Göteborg och Stockholm.
Skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L) i Stockholm beslöt i går kväll att de kommunala gymnasieskolorna får kombinera sin ordinarie undervisning med fjärr- och distansundervisning. Cirka 3500 elever, eller 20 procent av alla gymnasieelever, kommer att beröras av beslutet varje dag och det gäller fram till den 27 augusti då politikerna ska fatta ett nytt beslut i utbildningsnämnden.
Tanken är att lokaltrafiken ska belastas mindre och att skolorna ska få bättre förutsättningar att följa FHM rekommendationer om social distansering.
Hans Kristian Widberg. Foto: Liza Simonsson
– Vi kan inte låta bli att agera, men rektorerna får besluta hur distansundervisningen ska ske på varje enskild skola. De vet bäst hur det ska genomföras och prioriteras så det blir så bra som möjligt utifrån elevernas och lärarnas behov. Men självklart ska eleverna i årskurs 1 prioriteras så de får möjlighet att träffas under den första tiden på skolan, säger Hans Kristian Widberg, tf gymnasiedirektör i Stockholms stad.
LÄS MER: Skolstart med krav på munskydd i Danmark
På de yrkesinriktade programmen i Göteborgs stads innerstadsskolor och Lindholmen får högst 80 procent av eleverna vara på skolan samtidigt och för de högskoleförberedande programmen är gränsen satt vid 60 procent.
Resterande elever får undervisning på distans. Beslutet gäller endast elever som går sitt andra och tredje år på gymnasieskolan. Förstaårselever och elever på introduktionsprogram eller har diagnoser inom autismspektrat är undantagna och får undervisning på skolan som vanligt.
Pär Gustafsson, utbildningsnämndens ordförande (L) i Göteborg.
Inga elever kommer att börja skoldagen före klockan 9. Pär Gustafsson, utbildningsnämndens ordförande (L) fattade beslutet på måndagen.
Skälet till att begränsa antalet elever på skolorna är främst för att ge gymnasieskolorna förutsättningar att följa Folkhälsomyndighetens råd på gymnasieskolorna. Det handlar om att underlätta för elever och lärare att hålla avstånd i klassrum, matsalar, caféer och undvika samlingar in korridorer med mera är grunden för att förebygga smitta på skolorna.
– Vi har väldigt stora skolor i Göteborg vilket gör det svårt att hålla social distansering om alla elever är på plats samtidigt. Därför har jag fattat det här beslutet och gett rektorerna delegation att genomföra det, säger Pär Gustafsson.
Även i Göteborg kommer beslutet att följas upp i augusti och omprövas i september.
I Malmö har man valt att gå tillbaka till reguljär verksamhet med undervisning på plats och fokuserar främst på åtgärder i skolorna som att eleverna exempelvis inte ska sitta för tätt i matsal och klassrum.
Niklas Anderberg, gymnasiechef i Malmö stad.
– Det kommer säkerligen ske undantag med fjärrundervisning för medarbetare och enskilda elever som befinner sig i riskgrupper men det är ett beslut som varje rektor fattar. Grunden är att eleverna ska vara i skolan. Vi har också sagt att vi inte ska ha distansundervisning utan vi förordar fjärrundervisning där elever och lärare deltar samtidigt i tid och rum för att undvika dubbelarbete för läraren, säger Niklas Anderberg, gymnasiechef i Malmö stad.
Den fysiska miljön - det behöver du tänka på:
Undervisningen - det behöver du tänka på:
Källa: Skolverket
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.