Över 1 000 personer samlades i Karlstad för att manifestera mot nedskärningar inom skola och förskola. Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån
Till startsidan
”Det jag håller i min hand är skollagen”, inledde Henrik Fröling, ordförande för Sveriges Skolledare i Karlstad, sitt tal under manifestationen. Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån
Nedskärningar
Henrik Fröling, ordförande för Sveriges Skolledare i Karlstad, fokuserade i sitt tal på kostnaderna som besparingarna kommer att innebära.
– Om man bortser från den enskilda individens lidande så är det samhället som får betala för utanförskapet.
Här är talet – ord för ord:
LÄS ÄVEN:
”Det här som jag håller i min hand är skollagen.
I skollagen står det att alla barn ska ges det stöd och stimulans som de behöver för att nå så långt som möjligt. Och det, det är det rektor som är ytterst ansvarig för.
Här är kommunallagen. I den står det att en kommun ska hushålla med sin ekonomi. Och just nu är det väldigt tydligt att Karlstads politiker sätter kommunallag före skollag. De sätter ekonomi före barn och elevers rätt till stöd och utbildning.
Utbildning är ingen lyxartikel i en kommun. Det är en grundläggande samhällsfunktion som är reglerad i lag och förordning. Den här!
Men Karlstads politiker agerar nu som om skollagen är en slags önskelista som kan åsidosättas i kärva tider. Med den här!
Över 1 000 personer samlades i Karlstad för att manifestera mot nedskärningar inom skola och förskola. Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån
Effekterna av de nedskärningar som nu är beslutade kommer drabba barn, elever och medarbetare. Men på sikt kommer de att drabba alla. För förskola och skola är den enskilt viktigaste skyddsfaktorn Karlstad har mot utanförskap, kriminalitet och ökade klyftor.
Om man bortser från den enskilda individens lidande så är det samhället som får betala för utanförskapet. Fem år av försenat inträde på arbetsmarknaden kostar ett samhälle 3 miljoner kronor. Per individ! Ett livslångt utanförskap blir mångdubbelt mer kostsamt!
Man får vara ordentligt naiv för att tro att de nedskärningar som nu sker kommer spara några som helst kronor.
Henrik Fröling i vimlet av de över 1000 personer som manifesterade i Karlstad. Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån
Bra kvalitativa förskolor och skolor är en investering som behöver göras även under ekonomiskt tuffare tider. För vare sig vi betalar eller inte så kommer konsekvenserna alltid med en prislapp. En prislapp som vi alla kommer att få vara med och betala.
Sveriges Skolledare ställer oss solidariskt med alla lärare och övrigt skolpersonal och säger nej.
Nej till de nedskärningar som nu kommer att drabba alla barn, elever och medarbetare i Karlstad.
Nej till oansvariga politiker som väljer att sätta en lag framför en annan.
Och nej till det framtida Karlstad där vi inte längre investerar i våra barn och unga.
Tack för ordet.”
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.