
Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
I Göteborg samlas demonstranter på lördagen för att protestera mot nedskärningar i staden. Bilden från demonstrationen i maj förra året.
Nedskärningar
Följ lagen. Det är Sveriges Lärares krav på styret i Göteborg när de återigen samlas till manifestation mot nedskärningarna.
– Undervisningstid och planeringstid måste regleras, annars når vi ingenstans, säger Andrea Meiling, ordförande i Göteborg.
På riksnivå konstaterar Sveriges Lärare de värsta nedskärningarna på 30 år.
I Göteborg har förskola, fritidshem och skola haft sparkrav på 60 miljoner kronor under 2024.
– Det har blivit färre lärare och vi har ingen kringpersonal som kan ta hand om elevernas egenvård eller städning. Lärare ska plötsligt göra mer, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare Göteborg och konferencier under manifestationen den 14 september.
Därför svarar Sveriges Lärare med ytterligare en manifestation. Den sker under parollen ”Vi räcker inte till”, och talare är bland annat förbundsordföranden Anna Olskog.
Kraven lärarna framför är att politikerna ska följa skollagen och arbetsmiljölagen.
– Arbetsmiljö och skollag borde överträffa kommunlagen, men det är alltid den som överträffar allt. En kommun måste kunna gå minus för att följa de krav som finns i arbetsmijölagen och skollagen men i stället bryter man mot lagen, säger hon.
Lärarna kräver:
Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Inom staden har åtta förskolor stängts efter SCB:s befolkningsprognos och larmet om minskande barnafödande.
Förskollärare ringer fackförbundet och gråter.
Lärare i fritidshem larmar om två personal på 75 barn.
I skolan tvingas lärare att dammsuga samtidigt som undervisningstiden ökar och planeringstiden minskar när staden sparar.
Andrea Meiling menar att skrivelserna om dimensionering av arbetsuppgifterna i HÖK24 inte fått effekt.
– Vi har inte kommit någonstans i Göteborg, vi har försökt att initiera samtal men vi når inte fram. Lärares planeringstid och undervisningsgtid måste regleras, annars är vi helt i händerna på budget och rektors organisation, säger Andrea Meiling.
Vad: Under parollen ”Vi räcker inte till” samlas Sveriges Lärare Göteborg för en ytterligare manifestation för bättre villkor för lärare och bättre utbildning för stadens elever.
Talare: Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, Helena Lückner vice ordförande förskola Göteborg, Cecilia Warnholtz vice ordförande grundskola Göteborg, Bengt Ekberg vice ordförande gymnasie- och vuxenutbildning Göteborg.
Datum: 14 september.
Plats: Gustav Adolfs torg.
Tid: Samling klockan 12.
Politikern om sparkraven: ”Orolig för nästa år också”
Ny rapport: Värsta nedskärningarna på 30 år
De protesterar mot skolans sparkrav på lärarnas dag
Vi lärare debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Vi lärare debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Vi lärare debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Vi lärare debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Vi lärare debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Vi lärare debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Vi lärare debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Vi lärare debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Vi lärare debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Vi lärare debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Vi lärare debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Vi lärare debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Vi lärare debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Vi lärare debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Vi lärare debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Förslagen om tuffa regleringar hyllas av Sveriges Lärare.
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Arbetsbelastning Här är några av de viktigaste förslagen i Bo Janssons utredning.
Våld i skolan Lärarens oro efter att undervisningen på Risbergska är igång – ingen riskbedömning är gjord.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Arbetsbelastning För enkelt att sjukanmäla – då får lärarna agera bromskloss.
Vi lärare debatt Skarp kritik mot hyllade betygsförslag: ”Oerhört komplicerat och onödigt krångligt”
Vi lärare debatt ”Inkluderingsideologin avfärdar majoriteten av eleverna”, skriver läraren Therese Rosengren.
Hot och våld ”Jag hoppas att jag kommer att våga ingripa om något liknande händer igen” säger läraren till Vi Lärare.
Läsning ”Vi kommer att få läsande elever på lågstadiet” säger läsprofessorn Linda Fälth
Krönika ”L:s hjälpklasser får inte bli en slaskhink för de skoltrötta”, skriver Maria Wiman.
Lärarutbildning 39 procent på grundlärarprogrammet tar ingen examen – bristande kunskaper ligger bakom, enligt Riksrevisionen.
Krönika ”Ett stödsystem ska hjälpa eleverna, inte systematiskt förtrycka dem.”
Kursplaner Regeringens utredare lämnade på onsdagen över sina förslag om nya läroplaner.
Kursplaner Stora förändringar för skolan: ”Nya angreppssätt kräver utrymme, resurser och tid.”
Digitala nationella prov Rektorn väljer att kopiera upp reservprovet: ”Vi tänker inte chansa”.
Arbetsmiljö Justitieombudsmannen granskar skola – läraren: ”Bryter mot yttrandefriheten”.
Vi lärare debatt Lärarstudenterna kräver ett nationellt råd där lärare får mer att säga till om.
Friskolor Elever läste sitt modersmål som moderna språk – undervisningen lades ut på entreprenad.
Krönika Effektivt lärarsamarbete kräver frihet från invanda mönster, skriver Per Kornhall.