
Sveriges Lärares manifestation på Gustaf Adolfs torg mot nedskärningarna i Göteborg. Foton: Ylva Ljung, Nicole El Aaraj, Terje Adkins
Med plakaten ”Döden för svenska skolan” protesterade Sveriges Lärare i Göteborg på torsdagen. Foton: Ylva Ljung, Nicole El Aaraj, Terje Adkins
Nedskärningar
Under rubrikerna ”Vi mår inte bra” och ”Döden för svenska skolan” protesterade Sveriges Lärare mot nedskärningarna i Göteborgs skolor.
Inne i Börshuset klubbade kommunfullmäktige en budget som innebär fortsatt kris för skolan.
– Anmälningar om arbetsmiljön har ökat med över hundra procent de senaste veckorna, säger Cecilia Warnholtz, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborgs stad.
60 miljoner kronor fattas i Göteborgs kommunala grundskolor. Även förskolor och gymnasieskolor tvingas spara.
– Våra medlemmar märker redan av besparingarna och oroar sig för att det kommer att bli ännu värre, säger Cecilia Warnholtz.
Strax före nio på torsdagsmorgonen samlades hon och ett 50-tal fackliga företrädare för Sveriges Lärare i Göteborg för en manifestation på Gustaf Adolfs torg. På plats framför Börshuset där kommunfullmäktige hade sitt budgetsammanträde fanns också ett 30-tal medlemmar i ett föräldranätverk.
Sveriges Lärares manifestation på Gustaf Adolfs torg mot nedskärningarna i Göteborg. Foton: Ylva Ljung, Nicole El Aaraj, Terje Adkins
– Manifestationen gäller alla skolformer, även förskola, gymnasium och komvux. Vi har en gymnasieförvaltning som varit underfinansierad i många år. De drabbas i nuläget inte av lika skarpa besparingar som grundskolan, men har sedan tidigare en dålig ekonomi, säger Cecilia Warnholtz.
Flera politiker stannade till en stund på väg in till mötet. De fick också med sig varsitt exemplar av Sveriges Lärares rapport ”Döden för svenska skolan”, som beskriver lärarnas syn på nedskärningar och deras konsekvenser.
– Vi fick ett gott stöd och flera av politikerna sa att de tyckte att det kändes bra att vi var där. De uttrycker en frustration på samma sätt som vi gör, men vi tycker att de tar för lite ansvar, säger Cecilia Warnholtz.
Cecilia Warnholtz, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg lämnar över rapporten ”Döden för svenska skolan” till politikern Jessica Blixt (D). Foton: Ylva Ljung, Nicole El Aaraj, Terje Adkins
Innehållet i budgeten är hon däremot mycket missnöjd med. Den styrande trojkan Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet anger tonen tidigt i sitt budgetförslag: ”I årets budget finns inga stora ekonomiska satsningar.”
– Vi har redan tvingats anpassa verksamheterna och det råder rekryteringsstopp i grundskolan. Skolorna får inte ta in vikarier vi lärare får gå in och täcka upp för varandra. Men den styrande koalitionen säger att det ändå inte kommer räcka och att det behövs mer neddragningar trots att man försöker skjuta till pengar, säger Cecilia Warnholtz.
Hon ger exempel på hur den svaga ekonomin drabbar skolområdet. De skolor som tidigare jobbat med tvålärarsystem får sluta med det. Kringpersonal tas bort.
– När man drar in på elevassistenter får undervisande lärare hålla koll på hur till exempel diabeteselever mår under dagen – samtidigt som de ska ha koll på alla andra elever.
Lärarna protesterade mot nedskärningarna i Göteborg. Foton: Ylva Ljung, Nicole El Aaraj, Terje Adkins
Under två veckor har Sveriges Lärare i Göteborg drivit en kampanj där medlemmarna uppmanats att vara extra noga med att göra arbetsmiljöanmälningar om de mår dåligt.
– Vi har inte hunnit sammanställa materialet men det handlar om alarmerande siffror. Anmälningar har ökat med över hundra procent.
Kan du ge exempel på vad medlemmarna rapporterar?
– Lärare hinner inte ta rast eftersom de åläggs att vikariera för kollegor. Många sover dåligt och visar olika stressymptom, det finns de som gråter på jobbet. Vi ser också en ökad risk att man blir osams i arbetslag för att man är så trött och stressad. Hot och våld ökar när det är färre vuxna i skolan, det drabbar också våra medlemmar, säger Cecilia Warnholtz.
5 500 föräldrar på lärarnas sida i protest mot nedskärningar
Ministern efter förskolans protestbrev: Nej till lärarnas krav
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.