
Det är ett mycket tufft läge på många förskolor och skolor, säger Anna-Mia Nilsson som är förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg. Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån
Anna-Mia Nilsson, förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg. Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån
Nedskärningar
I början på höstterminen ringde medlemmar till Sveriges Lärares expedition i Göteborg och grät.
– Det är ett mycket tufft läge på många förskolor och skolor, säger Anna-Mia Nilsson som är förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg.
Hon sitter i styrelsen för Sveriges Lärare i Göteborg, är även förhandlingsombud och beskriver en lärarvardag som kantas av besparingar och nedskärningar.
– Det har under lång tid sparats på Göteborgs förskolor och skolor som i dag är kraftigt underfinansierade. Politikerna kallar det visserligen inte för nedskärningar utan för ramanpassning, anpassning till budget eller liknande. Ibland säger man till och med att man satsar. Men det är bara en lek med ord.
– När det inte kompenseras för högre kostnader och andra ökade utgifter innebär det nedskärningar. Vi lärare och förskollärare ser konkret i vår vardag hur det blir allt färre resurser. Många har en väldigt tuff arbetsmiljö och svårt att utföra sitt uppdrag.
Anna-Mia Nilsson säger att gymnasieskolan i Göteborg har varit underfinansierad under många år.
– Det gör att besparingarna slår extra hårt där. I våras kom det besked om att antalet tjänster i grundskolan ska minskas med cirka 500, till exempel visstidsanställda, elevassistenter och annan kringpersonal samt stödresurser.
Vad leder det till?
– Sämre kvalitet i undervisningen plus att lärarnas arbetsbelastning ökar. Det blir större klasser och mer undervisningstid. I samband med terminsstarten för några veckor sedan ringde förtvivlade lärare till vårt kansli och grät för att man inte får ihop sin yrkesvardag. Och då har terminen precis startat.
Det är ett mycket tufft läge på många förskolor och skolor, säger Anna-Mia Nilsson som är förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg. Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån
– Prognosen för nästa år är att grundskolan i Göteborg kommer att gå med en miljard kronor i underskott. Jag får ont i magen när jag tänker på vad som kan vänta.
Och när det gäller förskolan?
– Även där sparas det. För några år sedan var andelen förskollärare i de kommunala förskolorna 43 procent. I maj i år hade andelen minskat till 36 procent. Och då ska vi komma ihåg att det är ett genomsnitt.
Leder nedskärningarna till att förskollärare sägs upp?
– Ännu har det inte skett. Förskollärare erbjuds placering på en annan förskola. En del säger då upp sig med resultat att andelen förskollärare minskar ytterligare.
– I stället för förskollärare anställs barnskötare eller så kallade förskoleassistenter. Det sistnämnda är en grupp som nästan helt saknar utbildning för att arbeta med barn.
I fjol var två av tre barngrupper i Göteborgs förskolor för stora i förhållande till Skolverkets rekommendation.
– De stora barngrupperna bidrar till att det är en mycket tuff arbetsmiljö på många förskolor vilket, förutom sämre kvalitet i undervisningen och verksamheten, även har lett till att personalens sjuktal ökar och då från redan mycket höga nivåer.
– Vi ser också hur förskollärare lämnar yrket för att inte bli sjuka. Det är oroväckande för framtiden.
Ingrid Andreae (S), ordförande i förskolenämnden och ledamot av kommunstyrelsen i Göteborg:
– Vi gjorde i år en historisk stor uppräkning på välfärdsnämnderna. Förskolan fick dessutom höjt kommunbidrag på 60 miljonerr.
– Tyvärr är det ändå tufft för en del förskolor. Vår uppfattning är att vi inte ska spara på förskolorna. Om det varit tufft i år, så blir det ännu tuffare 2024.
Fakta Göteborg |
Antal invånare: 596 841. |
Kommunalskatt: 21,12. |
Behörighet till gymnasiet (avgångsbetyg åk 9 år 2022): 82,7 %. |
Andel med lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne (grundskolan läsåret 2022/2023, heltidstjänster): 71,7 %. |
Elever per lärare i grundskolan 2022/2023: 12. |
Elever åk 7–9 per syv: 1 947,3. |
Andel med förskollärarlegitimation (heltidstjänster) år 2022: 36 %. |
Antal barn i förskolan per förskollärarlegitimation (heltidstjänster): 13,3. |
Uppgifterna avser kommunen som geografiskt område. Källa: Skolverket och SCB. |
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.