Sveriges Lärare Göteborg protesterar mot stora barn- och elevgrupper.
Till startsidan
Sveriges Lärare Göteborg samlas för att protestera mot stora barn- och elevgrupper.
Arbetsbelastning
1 500 barn färre i grundskolan 2026, och ett femtiotal skolor som utreds för nedläggning och sammanslagning. Sveriges Lärare Göteborg vill i stället se beslut om minskade barn- och elevgrupper.
– Ett guldläge, säger Jonas Fried, en av de lärare som manifesterade under torsdagen.
Grundskolan i Göteborg går back med vad Jonas Fried, Sveriges Lärare, räknar med 180 miljoner inför 2026.
Jonas Fried
Elevantalet beräknas minska med 1 500 barn, och ett femtiotal skolenheter står inför eventuella nedläggningar eller stängningar.
– Idag vet vi inte varifrån de ska ta pengarna, om det blir förvaltning och overhead-kostnader, eller ute på skolorna, säger Jonas Fried.
Sveriges Lärare vill i stället att barngrupper och klasser ska minska i storlek.
– Vi tycker att det är ett guldläge, idag finns lågstadieklasser med 28 eleevr. Det är en ohållbar situation för lärare, men också för eleverna. När barnantalet minskar kan man satsa sig ur det här med mindre elevgrupper. Man vet att mindre grupper ger bra effekter på lärande och bättre arbetsmiljö för lärare, säger han.
Sveriges Lärare Göteborg protesterar mot stora barn- och elevgrupper.
Under parollen ”om” samlades Sveriges Lärare Göteborg under torsdagen för att manifestera för sin sak, utanför kommunfullmäktige. ”Om”, som i ”om gruppstorlekarna minskar så orkar vi”.
– Politikerna kom fram och pratade med oss, och vi tror att det gav effekt, att vi får upp skolan på agendan. Den är en viktig del av välfärden, säger Jonas Fried.
Sveriges Lärare skriver i sina krav för manifestationen att stora barn- och elevgrupper blir ett hinder för att stimulera barns och elevers språkutveckling.
Men också att elevantalet påverkar uppgiften att ge alla elever möjlighet att utvecklas så långt som möjligt, och att tillsynsansvaret brister.
– Vi ser också en risk att man står tillbaka med renoveringar som behövs på våra skolor. Man är ofta i lokaler som inte är ändamålsenliga, säger Jonas Fried.
Budgeten klubbas i början av november.
LÄS ÄVEN:
Fackets kritik mot 30 timmars förskola: Arbetsmiljön är för dålig
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”