Bodaskolans rektor Catrin Hylander och specialpedagogen Louise Björkman.
Till startsidan
Läraren Lotta Berntsson på Bodaskolan i Borås står beredd att ta emot eleverna som ställt upp på led – en metod för att få arbetsro i klassrummet.
Reportage
Samtidigt som debatten om ”No excuses” pågår i Sverige har en skola i Borås tjuvstartat – i liten skala.
– Vi behöver lära våra elever hur man fungerar i en grupp, om normer och uppförande, säger Bodaskolans F–6-rektor, Catrin Hylander.
De engelska och amerikanska ”No excuses”-skolorna har rört upp känslor sedan Moderaterna sagt att de vill införa modellen i Sverige. Eller i alla fall delar av den.
En grupp lärare gjorde tillsammans med specialpedagogen Louise Björkman på Bodaskolan i Borås en studieresa till en ”No excuses”-skola i England i somras, blev inspirerade och inför höstterminen bestämde rektorn Catrin Hylander att testa delar av konceptet.
Bodaskolan är en utanförskapsskola, av skolans 303 elever är det bara en handfull som pratar bra svenska.
– Vi tar emot väldigt många elever med mycket begränsat ordförråd från förskolan. Även elever som har utländska rötter men vars föräldrar fötts i Sverige har ett mycket begränsat ordförråd.
Att låta dessa elever själva söka upp svaren eller jobba med långa grupparbeten har inte fungerat.
”No excuses”-skolor i USA och England vänder sig i huvudsak till elever i liknande upptagningsområden och med låg eller ingen utbildningstradition i hemmet. Med högt tempo, rigida regler och stort fokus på inlärning har de nått framgångar som andra skolor i samma områden misslyckats med.
Försöket i Borås kommer efter sju, enligt rektorn, fruktlösa år att höja resultaten med traditionella metoder. Och redan nu märker hon en skillnad, även om försöket är blygsamt.
– Om någon från ”No excuses” i England besökte oss skulle de inte känna igen mycket, säger Catrin Hylander.
Det skulle däremot de som gått i svensk grundskola på 80- och 90-talet.
Bodaskolans rektor Catrin Hylander och specialpedagogen Louise Björkman.
Efter varje rast ställer eleverna upp sig på led, ”line up” på ”No excuses”-språk. När eleverna tystnat går de in i kapprummet, endast viskningar tillåts.
– Vi har fått mycket mer lektionstid genom att låta eleverna gå in på led från skolgården, hålla sig lugna i kapprum och korridorer. Nu startar lektionerna efter ett par minuter och ingen räcker upp handen under en genomgång för att gå på toaletten. Det har blivit ett annat ”mindset”.
Undervisningen är lärarledd och följer begreppet ”direct instruction”, strukturerad undervisning.
– Ordet disciplin är väldigt laddat men vi måste arbeta väldigt strukturerat för att ge eleverna möjlighet att lära sig och det blir problem om läraren inte bestämmer, säger specialpedagogen Louise Björkman.
– Vi behöver lära våra elever hur man fungerar i en grupp, om normer och uppförande, säger Catrin Hylander.
Jennie Johnsson
Jennie Johnsson är arbetsplatsombud för Sveriges Lärare och har arbetat på Bodaskolan i sex år. Hon förstår misstänksamheten som riktas mot ”No excuses”-modellen som helhet.
– Vi strävar inte efter att bli en ”No excuses”-skola med hård disciplin. Vår modell är ”tydliga ramar med mycket kramar” och vi jobbar mycket med speciallärare, flexgrupper, halvklasser och särskilt stöd för att tillgodose elevernas behov.
I ursprungsländerna gäller ”No excuses” regler även lärarna som inte tillåts vika från konceptet.
– Här har vi lärare själva varit med och diskuterat vilka delar som kan användas, så även om inte alla 50 lärare var lika entusiastiska så arbetar vi nu tillsammans.
– Även eleverna har varit med och utvärderat och fått säga vad de tycker och tänker. Inget har bestämts uppifrån, säger Jennie Johnsson.
– Det är inte svart eller vitt, det finns många nyanser och vi vill prova de saker som vi tror på och inte köpa ett koncept rakt av. ”No excuses” som helhet skulle inte fungera i Sverige, eller på vår skola, säger Jennie Johnsson.
Att modellen i sin helhet är oförenlig med ett starkt elevinflytande bekymrar inte.
– Det ska inte vara jämlikt eller jämbördigt, läraren är den som besitter kunskapen och som ska lära ut. Man ska inte vara kompis med sina elever. Eleverna behöver inte fler kompisar, de behöver vuxna förebilder omkring sig. Vi kan namnen på alla våra elever och känner till saker om alla och bygger relationer utifrån det, säger Louise Björkman.
LÄS ÄVEN:
”No excuses”: Räddning – eller skola för zombier
Friskolan: ”Låt oss använda No excuses fullt ut”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”