
Foto: Getty images
Fråga experten
Hans Flygare, Lärarförbundets arbetsmiljöexpert, svarar här på läsarnas frågor.
Har du också frågor? Mejla redaktionen@lararen.se
Bild: Getty images
Fråga: Jag jobbar på en grundskola och vi får flera nyexaminerade kollegor lagom till höstterminen. Det är såklart viktigt att de får en bra introduktion, men vi har det väldigt tajt i schemat och undrar hur mycket tid vi kan förväntas lägga på att vara mentorer till de nya lärarna?
Svar: Huvudmannen ansvarar för att de nyanställda får en introduktionsperiod och rektorn utformar planen för introduktionen. Skollagen säger att planen ska utformas på ett sätt som möjliggör ett systematiskt arbete med planering, uppföljning och utvärdering. Rektorn ansvarar för att du som mentor får förutsättningar att sköta uppdraget.
Introduktionen är en investering i verksamheten som kräver en god planering även för mentorn och behöver därför tas hänsyn till vid tjänstefördelningen och planeras in i den dagliga verksamheten. Mentorskapet måste få ta den tid som krävs för att introduktionen ska fylla sitt syfte. Det varierar hur mycket tid som behövs, bland annat beroende på vad den nya kollegan har för tidigare erfarenhet.
Du ska inte behöva jobba över för att vara en bra mentor. Om det blir svårt att få tiden att gå ihop behöver prioriteringar göras för att din arbetsmiljö ska vara hållbar. Det går inte alltid att helt förutspå tidsåtgången i förväg och därför behöver du och din chef ha en dialog under terminerna för att se om någon justering behöver göras.
Foto: Getty images
Fråga: På förskolan där jag arbetar har vi fått veta att inskolningen ska ske som vanligt, vilket innebär att det kommer att vara många föräldrar i våra lokaler samtidigt. Jag känner mig orolig för att smittas av corona och undrar vad jag kan göra för att få rektorn att tänka om.
Svar: Folkhälsomyndighetens riktlinjer ska fortfarande följas och arbetsgivaren är ansvarig för din arbetsmiljö. Chefen ska göra riskbedömningar tillsammans med skyddsombudet. Oron bland personalen är också en risk som måste tas omhand.
Det går att anpassa inskolningen till förhöjd smittorisk, genom att exempelvis dela upp barngruppen i för- och eftermiddagspass eller förlägga så mycket av verksamheten som möjligt utomhus. Föräldrarna behöver information från huvudman/rektor om handhygien, avstånd och att stanna hemma vid minsta sjukdomssymptom.
Fråga: Snart början höstterminen, men jag är fortfarande väldigt trött efter den intensiva och annorlunda vårterminen. Vad ska jag göra?
Svar: Lärarna ansträngde sig till sitt yttersta för att få ihop verksamheten under vårterminen och många jobbade betydligt mer än planerat. Det är viktigt att du och din chef har en dialog om vad det är i arbetet som orsakar tröttheten och resonera om vad som behöver göras. Förändra eller prioritera bland arbetsuppgifter och följ upp regelbundet.
Om du behöver prata med någon om ditt mående kan företagshälsovården vara ett alternativ. Det finns även samtalsstöd genom Lärarförsäkringar, om du har någon försäkring genom dem. Glöm inte bort att prata med ditt ombud eller skyddsombud om diskussionen med chefen känns svår.
Kvarsittning: Hur mycket är det rimligt att hjälpa nya kollegor?
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.
Arbetsmiljö Vi Lärares artikel om ett kaosartat schema får flera läsare att reagera.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.