Foto: Getty images
Till startsidan
Fråga experten
Hans Flygare, Lärarförbundets arbetsmiljöexpert, svarar här på läsarnas frågor.
Har du också frågor? Mejla redaktionen@lararen.se
Bild: Getty images
Fråga: Jag jobbar på en grundskola och vi får flera nyexaminerade kollegor lagom till höstterminen. Det är såklart viktigt att de får en bra introduktion, men vi har det väldigt tajt i schemat och undrar hur mycket tid vi kan förväntas lägga på att vara mentorer till de nya lärarna?
Svar: Huvudmannen ansvarar för att de nyanställda får en introduktionsperiod och rektorn utformar planen för introduktionen. Skollagen säger att planen ska utformas på ett sätt som möjliggör ett systematiskt arbete med planering, uppföljning och utvärdering. Rektorn ansvarar för att du som mentor får förutsättningar att sköta uppdraget.
Introduktionen är en investering i verksamheten som kräver en god planering även för mentorn och behöver därför tas hänsyn till vid tjänstefördelningen och planeras in i den dagliga verksamheten. Mentorskapet måste få ta den tid som krävs för att introduktionen ska fylla sitt syfte. Det varierar hur mycket tid som behövs, bland annat beroende på vad den nya kollegan har för tidigare erfarenhet.
Du ska inte behöva jobba över för att vara en bra mentor. Om det blir svårt att få tiden att gå ihop behöver prioriteringar göras för att din arbetsmiljö ska vara hållbar. Det går inte alltid att helt förutspå tidsåtgången i förväg och därför behöver du och din chef ha en dialog under terminerna för att se om någon justering behöver göras.
Foto: Getty images
Fråga: På förskolan där jag arbetar har vi fått veta att inskolningen ska ske som vanligt, vilket innebär att det kommer att vara många föräldrar i våra lokaler samtidigt. Jag känner mig orolig för att smittas av corona och undrar vad jag kan göra för att få rektorn att tänka om.
Svar: Folkhälsomyndighetens riktlinjer ska fortfarande följas och arbetsgivaren är ansvarig för din arbetsmiljö. Chefen ska göra riskbedömningar tillsammans med skyddsombudet. Oron bland personalen är också en risk som måste tas omhand.
Det går att anpassa inskolningen till förhöjd smittorisk, genom att exempelvis dela upp barngruppen i för- och eftermiddagspass eller förlägga så mycket av verksamheten som möjligt utomhus. Föräldrarna behöver information från huvudman/rektor om handhygien, avstånd och att stanna hemma vid minsta sjukdomssymptom.
Fråga: Snart början höstterminen, men jag är fortfarande väldigt trött efter den intensiva och annorlunda vårterminen. Vad ska jag göra?
Svar: Lärarna ansträngde sig till sitt yttersta för att få ihop verksamheten under vårterminen och många jobbade betydligt mer än planerat. Det är viktigt att du och din chef har en dialog om vad det är i arbetet som orsakar tröttheten och resonera om vad som behöver göras. Förändra eller prioritera bland arbetsuppgifter och följ upp regelbundet.
Om du behöver prata med någon om ditt mående kan företagshälsovården vara ett alternativ. Det finns även samtalsstöd genom Lärarförsäkringar, om du har någon försäkring genom dem. Glöm inte bort att prata med ditt ombud eller skyddsombud om diskussionen med chefen känns svår.
Kvarsittning: Hur mycket är det rimligt att hjälpa nya kollegor?
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Student Nya ordföranden Emma Arvidsson: ”Svårt se hur sjukt systemet är”.