Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i samtal med Jan Eliasson. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Till startsidan
Jan Eliasson berättade om sin lärare Bojan Himmelman för den stora publiken vid Lärarscenen under Bokmässan. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån och Storumans arkiv
Bokmässan
Förre utrikesministern och FN-ambassadören Jan Eliasson tittar ut över publiken och säger:
– Jag skulle vilja tacka mina lärare. Utan dem hade jag inte haft det liv jag fick. En bra skola är skillnaden mellan ett bra liv och ett förspillt liv.
Platsen är Lärarscenen på Bokmässan och ett samtal med ordföranden i Sveriges Lärare, Åsa Fahlén.
Jan Eliasson knyter ihop sin egen uppväxt på 1940- och 50-talet i Göteborg med det som händer i Sverige idag 2023.
Föräldrarna var outbildade. Pappan jobbade som metallarbetare innan han blev taxichaufför och mamman var sömmerska med hemmet som arbetsplats.
– Jag var en odåga, men jag hade en ängel som lärare. Passande nog hette hon Bojan Himmelman och jag glömmer henne aldrig. Hon fick in mig på rätt spår och så småningom tog jag mig vidare till Hvitfeldska skolan innan det blev Handels…
– …och en massa höga tjänster som exempelvis ambassadör i Washington, vice ordförande för FN:s generalförsamling och utrikesminister – bara för att ta några av de omskrivna jobben.
Det är investering vi har igen att satsa på skolan. Naturligtvis ska skolan, eleverna och lärarna få mer anslag, säger han.
Åsa Fahlén flikar in:
– Vi i skolan kan göra så mycket mer, men vi får inte rätt förutsättningar, säger hon.
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i samtal med Jan Eliasson. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Jan Eliasson har ägnat en stor del av dagen åt att samtala med Åsa Fahlén.
– Och jag måste säga att det är en sak som jag verkligen tagit till mig som Åsa har sagt: det är dags att vi tillsammans sätter problemen i centrum, säger han.
Åsa Fahlén beskriver situationen så här till Vi Lärare:
– Just nu debatteras det mycket om de stora nedskärningarna i skolan. Många pratar om miljoner och åter miljoner som ska sparas i kommunerna. Då brukar det sägas att lärarna ändå klarar sig rätt så bra. Men vi måste ju ha en helhetsbild av vad som händer när exempelvis så mycket kringpersonal blir av med sina jobb?
Vad glöms bort i debatten?
– Demokratiuppdraget! Hur ska lärare kunna undervisa om mänskliga rättigheter och demokrati om eleverna inte kan läsa? Om det ska lyckas måste lärarna få bättre förutsättningar, säger hon.
Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Hur har den ekonomiska krisen slagit mot demokratin i skolan?
– Vi måste ha klart för oss att det inte bara är de ekonomiska klyftorna som ökat under krisen. Tyvärr har också kunskapsklyftorna ökat mellan dem som har det bättre och dem som är mer utsatta. Det är förödande för hela samhället, säger Åsa Fahlén.
Och det här borde det pratas mer om?
– Ja, verkligen. Jag är glad att vi i Sveriges Lärare satsat på Lärarscenen och kan lyfta de här demokratifrågorna. Allt hänger ihop. Vi behöver fler unga vars föräldrar saknar högre utbildning, men som känner att de skulle kunna göra Jan Eliassons resa i stället för att drabbas av uppgivenhet eller i värsta fall lockas in i gängkriminalitet, säger Åsa Fahlén.
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall