Lärarförlagets vd Anna Maria Thunman (till vänster) och Lärarstiftelsens generalsekreterare Malin Tufvesson (till höger) delade ut priset som Årets Lärarförfattare till Anna Thoresson.
Till startsidan
Årets Lärarförfattare blev Anna Thoresson som arbetar som utepedagog på Frida förskola i Vänersborg. Hon vann med sin bokidé ”Med hjärtat i jorden – en bok om barn, natur och hållbar utveckling”.
Bokmässan
En bokidé om en barngrupp, en förskola och en trädgård – med budskap om hållbar utveckling och om ett lärande som får ta tid.
Det gav förskoleläraren Anna Thoresson i Vänersborg priset som Årets Lärarförfattare på Bokmässan i Göteborg.
Det är Lärarstiftelsen och Lärarförlaget som delar ut priset Årets Lärarförfattare och vinsten består i ett stipendium på 75 000 kronor, ett bokkontrakt och coachning under skrivprocessen fram till utgivning.
Anna Thoresson, som tidigare varit journalist och nu arbetar som utepedagog på Frida förskola i Vänersborg, säger så här om sin bokidé ”Med hjärtat i jorden – en bok om barn, natur och hållbar utveckling”:
– Som motvikt till alla mätbara bedömningskrav vill jag i stället lyfta den livsviktiga kunskapen som barn bygger genom att vistas i, uppleva och utforska naturens många olika nyanser och dimensioner. Jag hoppas att min bok ska inspirera pedagoger och rektorer inom förskolan till nya perspektiv på lärande som sker utomhus.
Ramberättelsen är vardagen på en förskola under de fyra årstiderna och kretsar kring deras naturträdgård och odlingar. Läsarna får följa hur förskolan lever med naturens kretslopp under ett helt år.
Anna Thoresson kommer lägga in olika sidospår där med kringuppgifter under olika månader. Syftet är att visa hur förskolans arbete utomhus kopplar samman läroplanens olika målområden till en sammanvävd helhet.
Lärarförlagets vd Anna Maria Thunman (till vänster) och Lärarstiftelsens generalsekreterare Malin Tufvesson (till höger) delade ut priset som Årets Lärarförfattare till Anna Thoresson.
”Med hjärtat i jorden - en bok om barn, natur och hållbar utveckling av Anna Thoresson. Bokidén ger en pedagogisk vision om hur en av vår tids största frågor kan bli en del av förskolans dagliga verksamhet. Den ger en inblick i barnens förståelse, förundran och kunskapsarbete samtidigt som den ger inspiration till pedagogernas reflektioner. Boken kommer att bli en inspirationskälla till hur alla förskolor kan stärka barnens förståelse för ekosystem och hållbarhetsfrågor.”
Priset delas ut av Lärarstiftelsen och Lärarförlaget. Den vinnande boken ska skrivas ska enligt prisets riktlinjer vara en lärorik bok för lärare – en bok där lärare delar sin kunskap och reflektioner inom valfritt pedagogiskt område. Juryn är:
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.