
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i samtal med Jan Eliasson. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Jan Eliasson berättade om sin lärare Bojan Himmelman för den stora publiken vid Lärarscenen under Bokmässan. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån och Storumans arkiv
Bokmässan
Förre utrikesministern och FN-ambassadören Jan Eliasson tittar ut över publiken och säger:
– Jag skulle vilja tacka mina lärare. Utan dem hade jag inte haft det liv jag fick. En bra skola är skillnaden mellan ett bra liv och ett förspillt liv.
Platsen är Lärarscenen på Bokmässan och ett samtal med ordföranden i Sveriges Lärare, Åsa Fahlén.
Jan Eliasson knyter ihop sin egen uppväxt på 1940- och 50-talet i Göteborg med det som händer i Sverige idag 2023.
Föräldrarna var outbildade. Pappan jobbade som metallarbetare innan han blev taxichaufför och mamman var sömmerska med hemmet som arbetsplats.
– Jag var en odåga, men jag hade en ängel som lärare. Passande nog hette hon Bojan Himmelman och jag glömmer henne aldrig. Hon fick in mig på rätt spår och så småningom tog jag mig vidare till Hvitfeldska skolan innan det blev Handels…
– …och en massa höga tjänster som exempelvis ambassadör i Washington, vice ordförande för FN:s generalförsamling och utrikesminister – bara för att ta några av de omskrivna jobben.
Det är investering vi har igen att satsa på skolan. Naturligtvis ska skolan, eleverna och lärarna få mer anslag, säger han.
Åsa Fahlén flikar in:
– Vi i skolan kan göra så mycket mer, men vi får inte rätt förutsättningar, säger hon.
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i samtal med Jan Eliasson. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Jan Eliasson har ägnat en stor del av dagen åt att samtala med Åsa Fahlén.
– Och jag måste säga att det är en sak som jag verkligen tagit till mig som Åsa har sagt: det är dags att vi tillsammans sätter problemen i centrum, säger han.
Åsa Fahlén beskriver situationen så här till Vi Lärare:
– Just nu debatteras det mycket om de stora nedskärningarna i skolan. Många pratar om miljoner och åter miljoner som ska sparas i kommunerna. Då brukar det sägas att lärarna ändå klarar sig rätt så bra. Men vi måste ju ha en helhetsbild av vad som händer när exempelvis så mycket kringpersonal blir av med sina jobb?
Vad glöms bort i debatten?
– Demokratiuppdraget! Hur ska lärare kunna undervisa om mänskliga rättigheter och demokrati om eleverna inte kan läsa? Om det ska lyckas måste lärarna få bättre förutsättningar, säger hon.
Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Hur har den ekonomiska krisen slagit mot demokratin i skolan?
– Vi måste ha klart för oss att det inte bara är de ekonomiska klyftorna som ökat under krisen. Tyvärr har också kunskapsklyftorna ökat mellan dem som har det bättre och dem som är mer utsatta. Det är förödande för hela samhället, säger Åsa Fahlén.
Och det här borde det pratas mer om?
– Ja, verkligen. Jag är glad att vi i Sveriges Lärare satsat på Lärarscenen och kan lyfta de här demokratifrågorna. Allt hänger ihop. Vi behöver fler unga vars föräldrar saknar högre utbildning, men som känner att de skulle kunna göra Jan Eliassons resa i stället för att drabbas av uppgivenhet eller i värsta fall lockas in i gängkriminalitet, säger Åsa Fahlén.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.