
Lärarförlagets vd Anna Maria Thunman (till vänster) och Lärarstiftelsens generalsekreterare Malin Tufvesson (till höger) delade ut priset som Årets Lärarförfattare till Anna Thoresson.
Årets Lärarförfattare blev Anna Thoresson som arbetar som utepedagog på Frida förskola i Vänersborg. Hon vann med sin bokidé ”Med hjärtat i jorden – en bok om barn, natur och hållbar utveckling”.
Bokmässan
En bokidé om en barngrupp, en förskola och en trädgård – med budskap om hållbar utveckling och om ett lärande som får ta tid.
Det gav förskoleläraren Anna Thoresson i Vänersborg priset som Årets Lärarförfattare på Bokmässan i Göteborg.
Det är Lärarstiftelsen och Lärarförlaget som delar ut priset Årets Lärarförfattare och vinsten består i ett stipendium på 75 000 kronor, ett bokkontrakt och coachning under skrivprocessen fram till utgivning.
Anna Thoresson, som tidigare varit journalist och nu arbetar som utepedagog på Frida förskola i Vänersborg, säger så här om sin bokidé ”Med hjärtat i jorden – en bok om barn, natur och hållbar utveckling”:
– Som motvikt till alla mätbara bedömningskrav vill jag i stället lyfta den livsviktiga kunskapen som barn bygger genom att vistas i, uppleva och utforska naturens många olika nyanser och dimensioner. Jag hoppas att min bok ska inspirera pedagoger och rektorer inom förskolan till nya perspektiv på lärande som sker utomhus.
Ramberättelsen är vardagen på en förskola under de fyra årstiderna och kretsar kring deras naturträdgård och odlingar. Läsarna får följa hur förskolan lever med naturens kretslopp under ett helt år.
Anna Thoresson kommer lägga in olika sidospår där med kringuppgifter under olika månader. Syftet är att visa hur förskolans arbete utomhus kopplar samman läroplanens olika målområden till en sammanvävd helhet.
Lärarförlagets vd Anna Maria Thunman (till vänster) och Lärarstiftelsens generalsekreterare Malin Tufvesson (till höger) delade ut priset som Årets Lärarförfattare till Anna Thoresson.
”Med hjärtat i jorden - en bok om barn, natur och hållbar utveckling av Anna Thoresson. Bokidén ger en pedagogisk vision om hur en av vår tids största frågor kan bli en del av förskolans dagliga verksamhet. Den ger en inblick i barnens förståelse, förundran och kunskapsarbete samtidigt som den ger inspiration till pedagogernas reflektioner. Boken kommer att bli en inspirationskälla till hur alla förskolor kan stärka barnens förståelse för ekosystem och hållbarhetsfrågor.”
Priset delas ut av Lärarstiftelsen och Lärarförlaget. Den vinnande boken ska skrivas ska enligt prisets riktlinjer vara en lärorik bok för lärare – en bok där lärare delar sin kunskap och reflektioner inom valfritt pedagogiskt område. Juryn är:
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.
Arbetsmiljö Kommunens mer rättvisa och rättssäkra process för schemaläggningen blev kaos.
Fackligt Facken i välfärden kräver riktiga budgetsatsningar.
Skolfinansiering Enkät med alla riksdagspartierna om stora skolfrågorna.
Skolbudget Det här saknar facket i budgetsatsningarna: ”Luddiga”. ✓ 95 miljoner till mobilförbud
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren