Lärarförlagets vd Anna Maria Thunman (till vänster) och Lärarstiftelsens generalsekreterare Malin Tufvesson (till höger) delade ut priset som Årets Lärarförfattare till Anna Thoresson.
Till startsidan
Årets Lärarförfattare blev Anna Thoresson som arbetar som utepedagog på Frida förskola i Vänersborg. Hon vann med sin bokidé ”Med hjärtat i jorden – en bok om barn, natur och hållbar utveckling”.
Bokmässan
En bokidé om en barngrupp, en förskola och en trädgård – med budskap om hållbar utveckling och om ett lärande som får ta tid.
Det gav förskoleläraren Anna Thoresson i Vänersborg priset som Årets Lärarförfattare på Bokmässan i Göteborg.
Det är Lärarstiftelsen och Lärarförlaget som delar ut priset Årets Lärarförfattare och vinsten består i ett stipendium på 75 000 kronor, ett bokkontrakt och coachning under skrivprocessen fram till utgivning.
Anna Thoresson, som tidigare varit journalist och nu arbetar som utepedagog på Frida förskola i Vänersborg, säger så här om sin bokidé ”Med hjärtat i jorden – en bok om barn, natur och hållbar utveckling”:
– Som motvikt till alla mätbara bedömningskrav vill jag i stället lyfta den livsviktiga kunskapen som barn bygger genom att vistas i, uppleva och utforska naturens många olika nyanser och dimensioner. Jag hoppas att min bok ska inspirera pedagoger och rektorer inom förskolan till nya perspektiv på lärande som sker utomhus.
Ramberättelsen är vardagen på en förskola under de fyra årstiderna och kretsar kring deras naturträdgård och odlingar. Läsarna får följa hur förskolan lever med naturens kretslopp under ett helt år.
Anna Thoresson kommer lägga in olika sidospår där med kringuppgifter under olika månader. Syftet är att visa hur förskolans arbete utomhus kopplar samman läroplanens olika målområden till en sammanvävd helhet.
Lärarförlagets vd Anna Maria Thunman (till vänster) och Lärarstiftelsens generalsekreterare Malin Tufvesson (till höger) delade ut priset som Årets Lärarförfattare till Anna Thoresson.
”Med hjärtat i jorden - en bok om barn, natur och hållbar utveckling av Anna Thoresson. Bokidén ger en pedagogisk vision om hur en av vår tids största frågor kan bli en del av förskolans dagliga verksamhet. Den ger en inblick i barnens förståelse, förundran och kunskapsarbete samtidigt som den ger inspiration till pedagogernas reflektioner. Boken kommer att bli en inspirationskälla till hur alla förskolor kan stärka barnens förståelse för ekosystem och hållbarhetsfrågor.”
Priset delas ut av Lärarstiftelsen och Lärarförlaget. Den vinnande boken ska skrivas ska enligt prisets riktlinjer vara en lärorik bok för lärare – en bok där lärare delar sin kunskap och reflektioner inom valfritt pedagogiskt område. Juryn är:
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”