Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i samtal med Jan Eliasson. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Till startsidan
Jan Eliasson berättade om sin lärare Bojan Himmelman för den stora publiken vid Lärarscenen under Bokmässan. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån och Storumans arkiv
Bokmässan
Förre utrikesministern och FN-ambassadören Jan Eliasson tittar ut över publiken och säger:
– Jag skulle vilja tacka mina lärare. Utan dem hade jag inte haft det liv jag fick. En bra skola är skillnaden mellan ett bra liv och ett förspillt liv.
Platsen är Lärarscenen på Bokmässan och ett samtal med ordföranden i Sveriges Lärare, Åsa Fahlén.
Jan Eliasson knyter ihop sin egen uppväxt på 1940- och 50-talet i Göteborg med det som händer i Sverige idag 2023.
Föräldrarna var outbildade. Pappan jobbade som metallarbetare innan han blev taxichaufför och mamman var sömmerska med hemmet som arbetsplats.
– Jag var en odåga, men jag hade en ängel som lärare. Passande nog hette hon Bojan Himmelman och jag glömmer henne aldrig. Hon fick in mig på rätt spår och så småningom tog jag mig vidare till Hvitfeldska skolan innan det blev Handels…
– …och en massa höga tjänster som exempelvis ambassadör i Washington, vice ordförande för FN:s generalförsamling och utrikesminister – bara för att ta några av de omskrivna jobben.
Det är investering vi har igen att satsa på skolan. Naturligtvis ska skolan, eleverna och lärarna få mer anslag, säger han.
Åsa Fahlén flikar in:
– Vi i skolan kan göra så mycket mer, men vi får inte rätt förutsättningar, säger hon.
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i samtal med Jan Eliasson. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Jan Eliasson har ägnat en stor del av dagen åt att samtala med Åsa Fahlén.
– Och jag måste säga att det är en sak som jag verkligen tagit till mig som Åsa har sagt: det är dags att vi tillsammans sätter problemen i centrum, säger han.
Åsa Fahlén beskriver situationen så här till Vi Lärare:
– Just nu debatteras det mycket om de stora nedskärningarna i skolan. Många pratar om miljoner och åter miljoner som ska sparas i kommunerna. Då brukar det sägas att lärarna ändå klarar sig rätt så bra. Men vi måste ju ha en helhetsbild av vad som händer när exempelvis så mycket kringpersonal blir av med sina jobb?
Vad glöms bort i debatten?
– Demokratiuppdraget! Hur ska lärare kunna undervisa om mänskliga rättigheter och demokrati om eleverna inte kan läsa? Om det ska lyckas måste lärarna få bättre förutsättningar, säger hon.
Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Hur har den ekonomiska krisen slagit mot demokratin i skolan?
– Vi måste ha klart för oss att det inte bara är de ekonomiska klyftorna som ökat under krisen. Tyvärr har också kunskapsklyftorna ökat mellan dem som har det bättre och dem som är mer utsatta. Det är förödande för hela samhället, säger Åsa Fahlén.
Och det här borde det pratas mer om?
– Ja, verkligen. Jag är glad att vi i Sveriges Lärare satsat på Lärarscenen och kan lyfta de här demokratifrågorna. Allt hänger ihop. Vi behöver fler unga vars föräldrar saknar högre utbildning, men som känner att de skulle kunna göra Jan Eliassons resa i stället för att drabbas av uppgivenhet eller i värsta fall lockas in i gängkriminalitet, säger Åsa Fahlén.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”