
”Ålder är inget skäl för att sluta utvecklas och lära sig nya saker”, säger Harriet Weissglas Frejd.
”Det var inga konstigheter med att sätta sig vid skolbänken igen”, säger 78-åriga Harriet Weissglas Frejd.
Behörighet
För att få fast jobb som lärare krävs lärarlegitimation.
Det såg Harriet Weissglas Frejd 78, till att fixa.
– Jag kollade vilka möjligheter som fanns för att få det och nu är det fullt ös, säger hon.
Harriet Weissglas Frejd, 78, har 40 års erfarenhet som lärare men saknade 45 poäng för att bli legitimerad. När hon erbjöds en fast tjänst på en skola fanns det bara en sak att göra: Plugga vidare.
– Reglerna innebär att man behöver legitimation för att bli tillsvidareanställd så jag kollade vilka möjligheter jag hade. Det var inga konstigheter med att sätta sig vid skolbänken igen. Samhället förändras och det gäller att tänka framåt.
Skolan hon arbetar på erbjöd henne en halvtidstjänst som lärare i svenska som andraspråk och som inskriven på Stockholms universitet kunde hon kombinera studier och arbete.
– Jag studerade på halvfart samtidigt som jag arbetade. Det tog ett par år men i dagarna fick jag beviset från Skolverket att jag fått min lärarlegitimation.
”Ålder är inget skäl för att sluta utvecklas och lära sig nya saker”, säger Harriet Weissglas Frejd.
Studierna genomfördes både på distans och på plats – och nya saker fick hon lära sig även om det var tufft emellanåt.
– Ibland blev studierna ganska krävande och jag längtade efter att bli klar. Familjen, skolan där jag arbetar och Stockholms universitet stöttade och peppade.
Vad var svårast?
– Det digitala har kanske inte varit min starka sida, men jag har varit tvungen att lära mig. Det har också inneburit att jag fått möta nya människor i en ny social kontext, framför allt då jag parallellt med klassrumsundervisning också arbetar med distansundervisning via Teams. Jag var äldst i klassen men det var ingen som höjde på ögonbrynen för det.
Nu när legitimationen är bärgad är det läraryrket som gäller.
– Det är fullt ös. Det är kul att arbeta och det är kul att lära sig nya saker. Arbetet är mycket mer än tillskott till kassan. Det är stimulerande att träffa nya människor och viktigt med sammanhanget som ett arbete ger.
Är du en ännu bättre lärare nu?
– Vidareutbildningen har förmodligen gjort mig till en något bättre lärare. Jag har fått lite mer kött på benen, kan man säga. Ålder är inget skäl för att sluta utvecklas och lära sig nya saker.
LÄS MER:
Hon har varit lärare i 54 år: ”Hoppas jobba länge än”
Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”
Här har läraren Barbro, 96, återträff med sin gamla klass
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.