 
                        ”Ålder är inget skäl för att sluta utvecklas och lära sig nya saker”, säger Harriet Weissglas Frejd.
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
                                ”Det var inga konstigheter med att sätta sig vid skolbänken igen”, säger 78-åriga Harriet Weissglas Frejd.
                        Behörighet
                        För att få fast jobb som lärare krävs lärarlegitimation.
Det såg Harriet Weissglas Frejd 78, till att fixa.
– Jag kollade vilka möjligheter som fanns för att få det och nu är det fullt ös, säger hon.
                    
Harriet Weissglas Frejd, 78, har 40 års erfarenhet som lärare men saknade 45 poäng för att bli legitimerad. När hon erbjöds en fast tjänst på en skola fanns det bara en sak att göra: Plugga vidare.
– Reglerna innebär att man behöver legitimation för att bli tillsvidareanställd så jag kollade vilka möjligheter jag hade. Det var inga konstigheter med att sätta sig vid skolbänken igen. Samhället förändras och det gäller att tänka framåt.
Skolan hon arbetar på erbjöd henne en halvtidstjänst som lärare i svenska som andraspråk och som inskriven på Stockholms universitet kunde hon kombinera studier och arbete.
– Jag studerade på halvfart samtidigt som jag arbetade. Det tog ett par år men i dagarna fick jag beviset från Skolverket att jag fått min lärarlegitimation.
 
                        ”Ålder är inget skäl för att sluta utvecklas och lära sig nya saker”, säger Harriet Weissglas Frejd.
Studierna genomfördes både på distans och på plats – och nya saker fick hon lära sig även om det var tufft emellanåt.
– Ibland blev studierna ganska krävande och jag längtade efter att bli klar. Familjen, skolan där jag arbetar och Stockholms universitet stöttade och peppade.
Vad var svårast?
– Det digitala har kanske inte varit min starka sida, men jag har varit tvungen att lära mig. Det har också inneburit att jag fått möta nya människor i en ny social kontext, framför allt då jag parallellt med klassrumsundervisning också arbetar med distansundervisning via Teams. Jag var äldst i klassen men det var ingen som höjde på ögonbrynen för det.
Nu när legitimationen är bärgad är det läraryrket som gäller.
– Det är fullt ös. Det är kul att arbeta och det är kul att lära sig nya saker. Arbetet är mycket mer än tillskott till kassan. Det är stimulerande att träffa nya människor och viktigt med sammanhanget som ett arbete ger.
Är du en ännu bättre lärare nu?
– Vidareutbildningen har förmodligen gjort mig till en något bättre lärare. Jag har fått lite mer kött på benen, kan man säga. Ålder är inget skäl för att sluta utvecklas och lära sig nya saker.
LÄS MER:
Hon har varit lärare i 54 år: ”Hoppas jobba länge än”
Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”
Här har läraren Barbro, 96, återträff med sin gamla klass
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
 
						Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
 
                         
					Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
 
					Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
 
						Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
 
						 
                    Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
 
					Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
 
					Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
 
						Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
 
						 
                    Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
 
					Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
 
					Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
 
						Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
 
						 
                    Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
 
					Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
 
					Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
 
						Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
 
                        Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
 
						 
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
 
					Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
 
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
 
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
 
                         
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
 
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
 
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
 
						 
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
 
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
 
                         
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
 
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
 
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
 
						 
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
 
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
 
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
 
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
 
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
 
						 
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
 
                         
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
 
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
 
						Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
 
						 
                    Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”