
Barbro Thörnerlöfs klass 1951.
Återträffen som nyligen ägde rum. Från vänster: Gunnel Öhlin (tidigare Edberg), 80, Barbro Thörnelöf, 96, Wera Bergius (tidigare Lindberger), 79, Ingela Jung, 80 och Tom Appelgren, 80. Foto: Privat
Min lärare
Återträff med gamla klassen – efter 73 år.
Och med lärarinnan Barbro Thörnelöf som hunnit fylla 96.
– Det är lika trevligt varje gång, säger Barbro.
Barbro Thörnerlöf var 23 år när hon tog emot sin första klass med 16 förväntansfulla och nervösa elever i Vikdalens folkskola i Nacka utanför Stockholm1950.
För tidningen Mitt i berättade Barbro att hon tyckte att det var jättespännande att träffa barnen första gången och att hon förväntades spela psalmer fast hon inte kunde.
– Jag spelade ”Für Elise” hela tiden.
Sedan slutet av 90-talet har klasskamraterna försökt att träffas en gång om året, men leden börjar tunnas ut. Knattarna från första klass har börjat fylla 80 år i år. Vid årets träff i Grünewaldvillan i Saltsjöbaden kom fyra elever – och så lärarinnan Barbro, såklart.
– Men det är många som börjat skylla på olika krämpor. Svaga ben och sånt, säger eleven och initiativtagaren Inger Jung, 80.
Barbro Thörnerlöfs klass 1951.
Vilka minnen är starkast från det där första året i skolan?
– Jag minns att Barbro var snäll och behandlade alla i klassen lika oavsett förmåga. Till exempel fick vi måla varsin teckning som sedan hängdes upp på hedersplats oavsett den konstnärliga kvalitén, säger Tom Appelgren, 80, som själv blev lärare och sedan biträdande rektor i Nacka.
Eleven Inger Jung är den som samlar gruppen varje år och fortfarande rabblar namnen på alla klasskamrater från ettan och dessutom kommer ihåg var alla bodde och vad deras föräldrar ägnade sig åt. Och hon minns även:
– Det hände att vi knackade på hos Barbro på Lillängsvägen på morgonen och så gjorde vi sällskap till skolan. Och att skolan hade utedass, säger Inger Jung. Det låg där McDonalds ligger nu.
Och minnena från rasterna och fritiden vårdas ömt.
– Vi höll på med konståkning och killarna åkte skidor i ”Dödsbacken” vid Järla. En bilväg korsade backen så det var ganska farligt när det var trafik.
I dagarna flyttar Barbro Thörnelöf till Lillgården i Tungelsta efter ett yrkesliv som lärare runt om i landet. Det stod mellan läraryrket och sportjournalist. Barbro har alltid varit intresserad av idrott och var själv en utomordentlig simmare. För fem år sedan satte hon svenskt rekord på 100 meter frisim i klassen 90–94-åringar under SM i Jönköping.
Hur går det med orgelspelandet då, blir det några psalmer nu för tiden?
– Nej, jag sitter mest och löser korsord om dagarna nu, säger Barbro Thörnelöf till Vi Lärare.
Och tittar på sportsändningarna på tv, kan man förmoda. Barbro Thörnelöfs idrottsintresse består och på Facebook kommenterar hon fortfarande gärna alla svenska landslags insatser.
Ålder är bara en siffra.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.