![](/contentassets/ff5609763ad94cafa15025e00728c972/farsinga-skola-sjobo-foto-christian-ornberg.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
För tre år sedan blev Färsingaskolan Sjöbos enda högstadium. På skolan går det cirka 440 elever. Foto: Christian Örnberg
Fredrik Andersson är Sveriges Lärares huvudskyddsombud i Sjöbo.
Hoten mot lärarna
För drygt ett år sedan akutstängdes Färsingaskolan i Sjöbo. Ansvariga kunde inte längre garantera säkerheten för vare sig elever eller personal.
– I dag är situationen på skolan helt annorlunda, säger Fredrik Andersson, Sveriges Lärares huvudskyddsombud.
Efter en höst och vinter med våld, skadegörelse och hot mot lärare och annan skolpersonal lämnade huvudskyddsombuden strax före sportlovet i fjol in en begäran om skyddsstopp.
Tre hemmagjorda ”bomber” som några elever tillverkat blev droppen. En exploderade på skolgården, en annan i ett omklädningsrum och en tredje utanför skolområdet.
En fackligt aktiv lärare liknade skolan vid ”en krigszon”.
I en arbetsmiljöenkät som Sveriges Lärare genomförde kort före skyddsstoppet uppgav flera lärare att de hotats av vårdnadshavare, nära hälften att de blivit påhoppade fysiskt eller trakasserade av elever, sju av tio att de har drabbats av olika hälsoproblem och nästan alla att deras arbetsbelastning var för hög.
Strax före årets sportlov gjordes en ny arbetsmiljöenkät. Resultatet visar på flera positiva förändringar även om det återstår en del att göra.
– I dag är arbetsmiljön mycket bättre, precis som trivseln och hälsan bland personalen. Sjukfrånvaron har minskat rejält. Den uppgivenhet som tidigare fanns existerar inte längre, berättar Fredrik Andersson.
– Om en elev gör något som den inte får göra får det numera konsekvenser. Det finns en organisation som fångar upp vad som har hänt och agerar. Tidigare fanns inte riktigt det.
Personaltätheten har också ökat.
– Från kommunens sida har man satsat tid, uppmärksamhet och pengar på att få i gång skolan igen.
Var det rätt att lägga ett skyddsstopp?
– För ett år sedan var det många lärare som var på väg in i utmattning. Elever höll sig hemma från skolan. Det hade blivit ännu värre om vi inte dragit i bromsen. Nu i efterhand är vi väldigt nöjda med att vi gjorde det.
Har det vänt?
– Ja, men vi är ännu inte där vi vill vara. Det återstår en hel del arbete.
För tre år sedan blev Färsingaskolan Sjöbos enda högstadium. På skolan går det cirka 440 elever. Foto: Christian Örnberg
Färsingaskolan är ett högstadium med cirka 440 elever. Förra läsåret hade skolan, enligt Skolverkets statistik, 37,5 lärartjänster. 41,2 procent av lärarna (omräknat till heltidstjänster) var legitimerade och behöriga i minst ett av de ämnen som de undervisade i.
58,9 procent av de elever som i fjol gick ut årskurs nio uppnådde kunskapskraven i alla ämnen. En stor del av eleverna kommer från hem med svag utbildningsbakgrund. Andelen nyanlända och elever med utländsk bakgrund är låg.
– När vi förr utannonserade tjänster fick vi ibland inga behöriga sökande alls. Nu får vi sökande som både är behöriga och erfarna.
Fredrik Andersson berättar att antalet obemannade lektioner har minskat rejält.
– I fjol hade vi i medel drygt åtta per dag. Fram till sportlovet i år låg vi i genomsnitt på 0,8.
Under jullovet installerades det ett 50-tal övervakningskameror i skolan.
– De har bidragit till att det är mycket lugnare i korridorerna, mindre bråk och skadegörelser. I dag hinner man ofta ganska direkt laga något som går sönder. Det gjorde man inte tidigare.
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.