För tre år sedan blev Färsingaskolan Sjöbos enda högstadium. På skolan går det cirka 440 elever. Foto: Christian Örnberg
Till startsidan
Fredrik Andersson är Sveriges Lärares huvudskyddsombud i Sjöbo.
Hoten mot lärarna
För drygt ett år sedan akutstängdes Färsingaskolan i Sjöbo. Ansvariga kunde inte längre garantera säkerheten för vare sig elever eller personal.
– I dag är situationen på skolan helt annorlunda, säger Fredrik Andersson, Sveriges Lärares huvudskyddsombud.
Efter en höst och vinter med våld, skadegörelse och hot mot lärare och annan skolpersonal lämnade huvudskyddsombuden strax före sportlovet i fjol in en begäran om skyddsstopp.
Tre hemmagjorda ”bomber” som några elever tillverkat blev droppen. En exploderade på skolgården, en annan i ett omklädningsrum och en tredje utanför skolområdet.
En fackligt aktiv lärare liknade skolan vid ”en krigszon”.
I en arbetsmiljöenkät som Sveriges Lärare genomförde kort före skyddsstoppet uppgav flera lärare att de hotats av vårdnadshavare, nära hälften att de blivit påhoppade fysiskt eller trakasserade av elever, sju av tio att de har drabbats av olika hälsoproblem och nästan alla att deras arbetsbelastning var för hög.
Strax före årets sportlov gjordes en ny arbetsmiljöenkät. Resultatet visar på flera positiva förändringar även om det återstår en del att göra.
– I dag är arbetsmiljön mycket bättre, precis som trivseln och hälsan bland personalen. Sjukfrånvaron har minskat rejält. Den uppgivenhet som tidigare fanns existerar inte längre, berättar Fredrik Andersson.
– Om en elev gör något som den inte får göra får det numera konsekvenser. Det finns en organisation som fångar upp vad som har hänt och agerar. Tidigare fanns inte riktigt det.
Personaltätheten har också ökat.
– Från kommunens sida har man satsat tid, uppmärksamhet och pengar på att få i gång skolan igen.
Var det rätt att lägga ett skyddsstopp?
– För ett år sedan var det många lärare som var på väg in i utmattning. Elever höll sig hemma från skolan. Det hade blivit ännu värre om vi inte dragit i bromsen. Nu i efterhand är vi väldigt nöjda med att vi gjorde det.
Har det vänt?
– Ja, men vi är ännu inte där vi vill vara. Det återstår en hel del arbete.
För tre år sedan blev Färsingaskolan Sjöbos enda högstadium. På skolan går det cirka 440 elever. Foto: Christian Örnberg
Färsingaskolan är ett högstadium med cirka 440 elever. Förra läsåret hade skolan, enligt Skolverkets statistik, 37,5 lärartjänster. 41,2 procent av lärarna (omräknat till heltidstjänster) var legitimerade och behöriga i minst ett av de ämnen som de undervisade i.
58,9 procent av de elever som i fjol gick ut årskurs nio uppnådde kunskapskraven i alla ämnen. En stor del av eleverna kommer från hem med svag utbildningsbakgrund. Andelen nyanlända och elever med utländsk bakgrund är låg.
– När vi förr utannonserade tjänster fick vi ibland inga behöriga sökande alls. Nu får vi sökande som både är behöriga och erfarna.
Fredrik Andersson berättar att antalet obemannade lektioner har minskat rejält.
– I fjol hade vi i medel drygt åtta per dag. Fram till sportlovet i år låg vi i genomsnitt på 0,8.
Under jullovet installerades det ett 50-tal övervakningskameror i skolan.
– De har bidragit till att det är mycket lugnare i korridorerna, mindre bråk och skadegörelser. I dag hinner man ofta ganska direkt laga något som går sönder. Det gjorde man inte tidigare.
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”