![](/contentassets/77c96b13e718461781a0d7a872ede5f3/den-nya-skolan-lyssna.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Skolminister Lotta Edholm tillsätter en utredning som ska se över lagstadgad planeringstid i förskolan. Foto: Bildbyrån
Förskola I en intervju med Vi Lärare lovade Lotta Edholm (L) insatser för att förbättra förskollärares arbetssituation. Nu kommer besked om att utreda lagstadgad planeringstid för förskollärare, enligt Sveriges Radio.
När Vi Lärare i en stor granskning nyligen gick igenom regeringens skolpolitik stod en sak klart: Det saknades förslag för förskolan.
– Förskolan har jättestora utmaningar skulle jag säga. Inte minst när det gäller brist på förskollärare i många kommuner. Vi funderar just nu på departementet vilka åtgärder man skulle kunna vidta. Men jag vågar i dagsläget inte säga så mycket mer än så, sa Lotta Edholm till Vi Lärare i februari 2024.
Och så sent som i november 2023 var Lotta Edholms besked till förskollärarna att det inte var aktuellt med maxtak i förskolan.
– Att påbörja ett tungrott lagstiftningsarbete kring maxtak i barngrupper, som i slutändan inte garanterar fler förskollärare i landet, ser inte jag dock inte som den bästa lösningen. I stället skjuter regeringen till riktiga pengar som gör skillnad ute på förskolorna här och nu, säger Lotta Edholm, till Vi Lärare.
Sedan dess har Liberalerna svängt. Först kom förslag på maxtak i förskolan, helt i synk med Sveriges Lärares krav.
– För Liberalerna råder det ingen tvekan om att skolan behöver mer statlig styrning generellt. Och vi behöver mer utbildad personal i förskolan. För att nå dit behöver vi höja yrkenas attraktivitet och få fler att vilja stanna kvar i yrket. Att reglera barngruppernas storlek kan vara ett viktigt steg på vägen för att uppnå det, säger skolminister Lotta Edholm (L), i ett mejlsvar till Vi Lärare.
Nu tillsätter regeringen en utredning som ska se över lagstadgad planeringstid – med förhoppning om att fler ska vilja bli förskollärare.
– Vi vet att det är väldigt många förskollärare som vittnar om att de får svårt att få tid för planering, säger Lotta Edholm, till Sveriges Radio.
Problemet är att det redan idag saknas utbildade förskollärare, och att både maxtak för barngrupperna och reglerad planeringstid kan få negativa biverkningar ute i förskolorna.
– Det är ganska komplicerat skulle jag säga. Men jag tycker att vi är i ett sådant läge att vi måste börja fundera på detta, säger Lotta Edholm till Sveriges Radio.
Hon kan dock inte svara på när utredningen kommer att läggas fram.
– Men det är klart att det kommer att kosta en del, säger Lotta Edholm till Ekot.
Sveriges Lärare vill se en ytterligare reglering för förskolan: andelen behöriga lärare.
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.