De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Till startsidan
Skolminister Lotta Edholm tillsätter en utredning som ska se över lagstadgad planeringstid i förskolan. Foto: Bildbyrån
Förskola I en intervju med Vi Lärare lovade Lotta Edholm (L) insatser för att förbättra förskollärares arbetssituation. Nu kommer besked om att utreda lagstadgad planeringstid för förskollärare, enligt Sveriges Radio.
När Vi Lärare i en stor granskning nyligen gick igenom regeringens skolpolitik stod en sak klart: Det saknades förslag för förskolan.
– Förskolan har jättestora utmaningar skulle jag säga. Inte minst när det gäller brist på förskollärare i många kommuner. Vi funderar just nu på departementet vilka åtgärder man skulle kunna vidta. Men jag vågar i dagsläget inte säga så mycket mer än så, sa Lotta Edholm till Vi Lärare i februari 2024.
Och så sent som i november 2023 var Lotta Edholms besked till förskollärarna att det inte var aktuellt med maxtak i förskolan.
– Att påbörja ett tungrott lagstiftningsarbete kring maxtak i barngrupper, som i slutändan inte garanterar fler förskollärare i landet, ser inte jag dock inte som den bästa lösningen. I stället skjuter regeringen till riktiga pengar som gör skillnad ute på förskolorna här och nu, säger Lotta Edholm, till Vi Lärare.
Sedan dess har Liberalerna svängt. Först kom förslag på maxtak i förskolan, helt i synk med Sveriges Lärares krav.
– För Liberalerna råder det ingen tvekan om att skolan behöver mer statlig styrning generellt. Och vi behöver mer utbildad personal i förskolan. För att nå dit behöver vi höja yrkenas attraktivitet och få fler att vilja stanna kvar i yrket. Att reglera barngruppernas storlek kan vara ett viktigt steg på vägen för att uppnå det, säger skolminister Lotta Edholm (L), i ett mejlsvar till Vi Lärare.
Nu tillsätter regeringen en utredning som ska se över lagstadgad planeringstid – med förhoppning om att fler ska vilja bli förskollärare.
– Vi vet att det är väldigt många förskollärare som vittnar om att de får svårt att få tid för planering, säger Lotta Edholm, till Sveriges Radio.
Problemet är att det redan idag saknas utbildade förskollärare, och att både maxtak för barngrupperna och reglerad planeringstid kan få negativa biverkningar ute i förskolorna.
– Det är ganska komplicerat skulle jag säga. Men jag tycker att vi är i ett sådant läge att vi måste börja fundera på detta, säger Lotta Edholm till Sveriges Radio.
Hon kan dock inte svara på när utredningen kommer att läggas fram.
– Men det är klart att det kommer att kosta en del, säger Lotta Edholm till Ekot.
Sveriges Lärare vill se en ytterligare reglering för förskolan: andelen behöriga lärare.
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!