Regeringens plan: Så ska fler vilja bli förskollärare

Skolminister Lotta Edholm tillsätter en utredning som ska se över lagstadgad planeringstid i förskolan. Foto: Bildbyrån

I en intervju med Vi Lärare lovade Lotta Edholm (L) insatser för att förbättra förskollärares arbetssituation. Nu kommer besked om att utreda lagstadgad planeringstid för förskollärare, enligt Sveriges Radio.

När Vi Lärare i en stor granskning nyligen gick igenom regeringens skolpolitik stod en sak klart: Det saknades förslag för förskolan.

– Förskolan har jättestora utmaningar skulle jag säga. Inte minst när det gäller brist på förskollärare i många kommuner. Vi funderar just nu på departementet vilka åtgärder man skulle kunna vidta. Men jag vågar i dagsläget inte säga så mycket mer än så, sa Lotta Edholm till Vi Lärare i februari 2024.

Nu har Liberalerna svängt

Och så sent som i november 2023 var Lotta Edholms besked till förskollärarna att det inte var aktuellt med maxtak i förskolan.

– Att påbörja ett tungrott lagstiftningsarbete kring maxtak i barngrupper, som i slutändan inte garanterar fler förskollärare i landet, ser inte jag dock inte som den bästa lösningen. I stället skjuter regeringen till riktiga pengar som gör skillnad ute på förskolorna här och nu, säger Lotta Edholm, till Vi Lärare.

Sedan dess har Liberalerna svängt. Först kom förslag på maxtak i förskolan, helt i synk med Sveriges Lärares krav.

– För Liberalerna råder det ingen tvekan om att skolan behöver mer statlig styrning generellt. Och vi behöver mer utbildad personal i förskolan. För att nå dit behöver vi höja yrkenas attraktivitet och få fler att vilja stanna kvar i yrket. Att reglera barngruppernas storlek kan vara ett viktigt steg på vägen för att uppnå det, säger skolminister Lotta Edholm (L), i ett mejlsvar till Vi Lärare.

Lagstadgad planeringstid

Nu tillsätter regeringen en utredning som ska se över lagstadgad planeringstid – med förhoppning om att fler ska vilja bli förskollärare.

– Vi vet att det är väldigt många förskollärare som vittnar om att de får svårt att få tid för planering, säger Lotta Edholm, till Sveriges Radio.

Problemet är att det redan idag saknas utbildade förskollärare, och att både maxtak för barngrupperna och reglerad planeringstid kan få negativa biverkningar ute i förskolorna.

– Det är ganska komplicerat skulle jag säga. Men jag tycker att vi är i ett sådant läge att vi måste börja fundera på detta, säger Lotta Edholm till Sveriges Radio.

”Kommer kosta en del”

Hon kan dock inte svara på när utredningen kommer att läggas fram.

– Men det är klart att det kommer att kosta en del, säger Lotta Edholm till Ekot.

Sveriges Lärare vill se en ytterligare reglering för förskolan: andelen behöriga lärare.

LÄS ÄVEN: 

De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.

LYSSNA!