![](/contentassets/77c96b13e718461781a0d7a872ede5f3/den-nya-skolan-lyssna.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare, kommenterar regeringens lösningar på skolans problem.
Skolpolitik
Den svenska läskrisen är inte lärarnas fel.
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén ger sin syn på regeringens lösningar på problemen inom svensk skola.
Den svenska läskrisen är inte lärarnas fel.
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén ger sin syn på regeringens lösningar på problemen inom svensk skola.
Statsbidrag till fysiska läromedel och bemannade skolbibliotek är två av skolminister Lotta Edholms (L) hjärtefrågor.
– Det är ett steg i rätt riktning, men problemet är fortfarande att lärare har för lite inflytande över vilka läromedel de ska använda och inte får köpa in det de behöver. Vi önskar att huvudmännen litar på professionen, att de litar på att legitimerade förskollärare och lärare vet vilka resurser de behöver, säger Åsa Fahlén.
Vi Lärare har i flera omgångar skrivit om den svenska läskrisen och bristande kartläggning och åtgärdsprogram.
Åsa Fahlén säger att bristande läskunskaper inte är lärarnas fel.
– Våra medlemmar, från förskola och uppåt, vet vilka barn och elever som behöver vad och ofta också vad de behöver för att kunna tillgodogöra sig undervisningen. Lärarna gör sitt bästa, men de behöver få rätt förutsättningar, till exempel möjlighet att dela in i halvklass.
– Sedan finns det elever som behöver extra stöd och då behöver annan kompetens finnas på plats. Det är en stor, stor känga till huvudmännen att de inte ser till att förutsättningarna finns, säger Åsa Fahlén.
Fackförbundet stöttar ökad fokus på fakta i stället för analys. Men fortfarande är det otydligt vad regeringen menar, säger hon.
– Lärarna måste få tid att diskutera hur de ska göra för att implementera de nya skrivelserna i klassrummet, med eleverna. Många reformer har inte getts tillräcklig tid att implementeras. Det är också otydligt vad regeringen menar med fakta och det följer vi noga, säger Åsa Fahlén.
I den pågående avtalsförhandlingen med Sveriges kommuner och regioner (SKR) driver Sveriges Lärare framför allt två frågor: Lön och arbetsmiljö. Sveriges Lärare vill se reglerad tid till planering, för- och efterarbete.
Det är frågor som i dag hamnar på kommunernas bord.
– Man behöver se över styrsystemet. Som det är i dag klarar kommunerna inte av sitt uppdrag, staten behöver ta större ansvar för framför allt finansieringen. Får lärare inte goda förutsättningar så kommer det inte ut bra undervisning, säger Åsa Fahlén.
”Det behöver inte vara dåligt, vi är positiva till att läroplanen tar hänsyn till elevens ålder. Men vi vet inte vilka förändringar regeringen vill göra.”
”Lärarna vet redan vad som behöver göras, det är förutsättningarna som saknas.”
”Oavsett huvudman så måste du locka elever, och du får inte tappa dem under terminens gång. Kunskap har blivit en vara man köper och vi måste göra elever och vårdnadshavare nöjda. Vi ska tillgodose massvis av olika behov som inte ingår i grunduppdraget.”
”Lärare har ofta en mer positiv bild av studiero än eleverna och efterlyser inte fler verktyg. I stället för fler sanktioner behöver lärarna tid att skapa god undervisning och goda relationer.”
”Bra, men legitimerade förskollärare och lärare måste få avgöra vilka läromedel de behöver.”
”Det beror på marknadstänket. Det finns en diskrepans mellan skolans uppdrag och det beställarna vill ha. Skolorna ska leverera kunskap, de som kommer till skolan vill ha högre betyg. Centralt rättade nationella prov kan vara en del av lösningen.”
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.