Obs: Bilden är ett montage, men allt som eftersöks går att hitta i platsannonser för lärare.
Till startsidan
Krönika Vissa arbetsgivare förkastar etablerade sanningar och vetenskap när de söker lärare som bedriver ”en modern och kreativ undervisning” och ”ständigt utvecklar nya arbetssätt”, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
I dessa tider går lärare med otaliga elevärenden, meterhöga rättningshögar och tusentals klick i skolplattformen framför sig, kanske också i tankarna att hitta ett nytt jobb. Det sägs att det är lärarbrist, men flera lärare vittnar om att det är ovanligt många sökande till varje tjänst. Flertalet kommuner flaggar dessutom för nedskärningar och varsel. Det är hårda tider för skolan och därmed även för lärarna. Allra hårdast slår nedskärningarna förstås mot eleverna.
Jag pausade administrationen och roade mig med att läsa ett antal platsannonser. För att locka lärare till skolan borde annonserna andas full tillit till lärare, önskemål om goda ämneskunskaper och fokus på undervisningens förutsättningar. Men när jag läser annonserna framträder en rätt märklig bild av läraren, eleven och skolan. Man skulle nästan kunna tro att annonserna är skrivna av AI fullmatade med promptar hämtade från administration, ekonomi och skolmyndigheternas ideologiska slagord.
Många av dagens arbetsgivare efterfrågar lärare som behärskar och värdesätter dokumentation enligt devisen står det inte i lärplattformen har det aldrig hänt. Flitiga Lisas upptäckt att bokstäverna symboliserar bokstavsljud eller envetne Erik som äntligen lärt sig Europas huvudstäder kommer aldrig att få någon betydelse för någon om läraren inte ”dokumenterar elevernas lärande”.
Nyfikna elevfrågor till en kunnig lärare som behärskar ämnet på sina fem fingrar kan på uppstuds förvandla lektioner till spännande promenader på vindlande stigar vid sidan av den förutbestämda undervisningens motorväg. Den strömlinjeformade och raka vägen är dock mer effektiv och därför ska läraren alltid ha ”måluppfyllelse i fokus” när arbetsgivaren får välja.
Obs: Bilden är ett montage, men allt som eftersöks går att hitta i platsannonser för lärare.
Vidare verkar vissa arbetsgivare förkasta etablerade sanningar och vetenskap, samtidigt som man regelbundet och systematiskt underkänner lärarens mödosamma arbete. Lärarna ska nämligen bedriva ”en modern och kreativ undervisning” och ”ständigt utveckla nya arbetssätt”. Att behärska konststycket att undervisa en stor grupp elever tycks också vara mindre eftersökt då läraren istället bör ”möta eleverna individuellt” och ”hitta strategier för att nå varje elev” när eleverna ska ”nå sin fulla potential”.
Läraren som har en tydlig planering och erfarenhet av vilken kunskap som ska erövras och vad som erfordras för att nå den gör sig inte besvär att söka sig till skolan där en sjuåring likväl som en femtonåring redan sitter på alla svar. Arbetsgivarna utgår ifrån att eleverna har god kännedom om alla ämnen och kan uttrycka önskemål om hur läraren ska fylla deras huvuden med kunskap när läraren ”gör eleverna delaktiga i planeringen”. Andra önskningar på arbetsgivarens lista är:
Stackars lärare. Stackars skolan. Stackars elever.
Fredrik Sandström är svensklärare på högstadiet på Gäddgårdsskolan i Arboga och redaktör för Lektionsbanken.
LÄS ÄVEN
Sandström: Svensk skola har kollapsat och politikerna är helt vilse
Sandström: Skolans nya ABC gör mig dyster
Sandström: Elevens fråga lämnade mig svarslös
Sandström: Utan läromedel förlorar alla riktning
Sandström: Hur ofta är det tyst i ditt klassrum?
Sandström: Läraryrket har gjort mig till samlare
Undervisning ”Jag har fått en nordisk dimension i min undervisning.”
Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”
Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.
Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.
Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”
Fokus Här vittnar tio lärare om varför de vill nivågruppera eleverna.
Fokus Lärarna: De svagaste eleverna är de största vinnarna.
Krönika Redaktören om att det värsta stigmat är att inte förstå.
Krönika ”Att utsätta eleven för bedömning vid dessa tillfällen höjer stressnivån ytterligare.”
Krönika ”Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar.”
Forskning ”Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket.”
Forskning ”Elever med annan etnisk bakgrund vänder sig delvis mot den här inbakade sensmoralen.”
Debatt Svenskläraren: Förälderns beteende visar hur läraryrket trivialiseras.
Läsning Lyckade modellen har gett alla elever daglig läsning i tio års tid.
Debatt Forskaren: Därför måste kunskap om AI in i alla ämnen.
Läsning Erik Cardelus bästa tips inför läslovet.
Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?
Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”
Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.
Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”
Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”