Matlagningstävling höjer intresset för hkk-ämnet

Ghada Alamer (till vänster) och Larissa Kasbian (till höger) i klass 8C på Sylteskolan i Trollhättan får tips av sin lärare Sara Lindberg på hur de kan hacka grönsaker snabbt och samtidigt skydda fingrarna.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

På fredag gör fyra skolor upp om vem som har Trollhättans bästa unga matlagare. Läraren Sara Lindberg berättar att den prestigefyllda tävlingen har höjt elevernas intresse för hkk-ämnet.
– Det är ett större intresse på lektionerna nu, säger hon.

På fredag avgörs Kockåttan, en matlagningstävling för åttondeklassare, under mat- och restaurangfestivalen ”Smaka på Trollhättan”. Fyra olika skolor (två elever från varje skola) i Trollhättan tävlar mot varandra med varsin streetfood-inspirerad rätt. Ghada Alamer och Larissa Kasbian i klass 8C representerar Sylteskolan där de förberetts av hem- och konsumentkunskapsläraren Sara Lindberg.

Varför tycker du det är bra att låta elever tävla i matlagning?

– Att förbereda sig för en tävling blir ett avbrott från den vanliga undervisningen, som handlar mer om att lära ut grunderna i matlagning. I en tävling får eleverna utlopp för sin kreativitet på ett helt annat sätt. Temat är street food så vi började med att diskutera vad street food skulle kunna vara. Nästa steg blev att få ihop ett recept som funkar och sedan få ihop det tidsmässigt så att det går att tillaga på 30 minuter.

De har övat på rätten några gånger nu. Hur har det gått?

– Första gången de övade låtsades jag vara domare och var på dem hela tiden för att visa vilka moment de skulle fått poängavdrag för om det varit tävling. Dessutom drog de över tiden och de var faktiskt ganska nedstämda efteråt. Efteråt analyserade vi vad de behövde ändra på till nästa gång. Andra gången flöt allt på mycket bättre och nu blev de i stället både glada och stolta. Det har varit fantastiskt att som lärare följa dem på den resan från den första idén till färdigt resultat.

Det är bara två av skolans åttor som tävlar. Hur har uttagningen gått till?

– I våras, när de gick i sjuan, fick de elevpar som ville tävla, skicka in recept. Vi var några lärare som gick igenom recepten och tog ut den maträtt som var mest genomtänkt och som vi trodde skulle ha störst chans att vinna. Vi har inte märkt av någon avundsjuka från andra elever, tvärtom, de kommer att vara där på fredag och heja på sina klasskamrater. De är stolta över sina skolkamrater och stolta över sin skola.

Märker du att intresset för hem- och konsumentkunskap har ökat i och med att ni deltar i tävlingen?

– Ja, det gör jag. Vi har oftare diskussioner om smaksättning och hur man kan variera ett grundrecept. Eleverna gillar generellt att laga mat och baka. Många tittar på matlagningsprogram och följer matinfluencers på sociala medier. Redan nu börjar våra sjuor fråga om tävlingen inför nästa år.

Hur sporrar det dig som lärare att dina elever är med och tävlar?

– Jag tycker att ”Smaka på Trollhättan” är ett jätteroligt evenemang och det är särskilt kul att de involverat åttondeklassare. Det är mycket jobb, men roligt att kunna göra något utöver den traditionella undervisningen och koppla till kockyrket, som jag kommer ifrån. Då får jag visa hur matlagning kan vara intressant, roligt och kreativt!

Även om det bara är två elever som tävlar, märker du om tävlingsmomentet gjort även andra elever mer intresserade?

– Ja det är ett större intresse på lektionerna och eleverna vill lära sig mer om matlagning. Många har med sig ett stort intresse hemifrån också. Sylteskolan är en mångkulturell skola där många har rötter i Mellanöstern och jag tycker själv om den maten. Så ibland får eleverna ta över och hålla i lektionen och visa hur man till exempel gör en Mellanöstern-pizza.

Har du tagit med dig något av ”tävlingsmetodiken” till ditt vardagsklassrum?

– Ja, numera får alla åttor skapa ett eget recept utifrån en råvarukorg. Det är ett bra sätt att träna smaksinnet och få en förståelse för hur rätter skapas. Då brukar de också inse varför det är bra att ha en grundkunskap att utgå från.

På fredag blir det tävling. Hur kommer det att gå?

– Jag har redan sett dem utvecklas så mycket under den här resan från de första förberedelserna till vår senaste genomgång. Nu återstår höjdpunkten, som jag tror kommer att bli en once-in-a-lifetime-upplevelse. Tänk att vara 14 år och få vara med om en riktig kocktävling! Jag hoppas de kommer att ha roligt och att det blir ett minne de kan se tillbaka på med glädje tillsammans med sina klasskamrater, som kommer att vara där och heja på dem.

Här kan du följa tävlingen som börjar klockan 13.30 på fredag 9 september.

Vad är Kockåttan?

Syftet med tävlingen är att inspirera unga människor att välja kockyrket. Tävlingen leds av Svenska kockars förening och genomförs som en ”riktig” kocktävling, utifrån internationella tävlingsregler. En professionell jury bedömer elevernas prestationer.

Sara Lindberg

Ålder: 38 år.

Yrke: Lärare i hem- och konsumentkunskap på Sylteskolan i Trollhättan, en F-9-skola.

Bakgrund: Jobbat som kock innan hon utbildade sig till F–6-lärare och så småningom lärare i hem- och konsumentkunskap.

LÄS ÄVEN

”Mycket mer än att baka kladdkaka”

Debatt: Ge hkk minst tre gånger så mycket undervisningstid

En heldag om hkk-ämnets framtid

Debatt: Alarmerande skilda förutsättningar för hkk-lärare

Egen köksträdgård lyfter hkk-undervisningen

En köttbulle rymmer massor av pedagogik