Hkk-läraren: Mycket mer än att baka kladdkaka
Praktiska tips Det är svårt att hinna med allt som ryms i detta viktiga hållbarhetsämne. Det säger Magnus Myrberg i Lärarförbundets nätverk för hem- och konsumentkunskap.
Magnus Myrberg. Foto: Pär Johansson
Vilka stora utmaningar finns det för ämnet?
– På en del skolor har hem- och konsumentkunskap och även andra praktisk-estetiska ämnen inte så hög status. Om ämnet har låg status på en skola så kan det bli svårt att arbeta tematiskt tillsammans med kollegor i andra ämnen, säger Magnus Myrberg, lärare i hem- och konsumentkunskap och SO-ämnen på Kunskapsskolan i Enköping.
Vilka svar ges i nätverkets nya enkät?
– Många lärare i ämnet har för tajt schema. För kort tid mellan lektionerna gör det stressigt att förbereda och efterarbeta. Det skiljer också mycket i hur långa undervisningspass man har, vilket skapar olika förutsättningar.
Blir eleverna besvikna när det ingår en hel del teori i hem- och konsumentkunskap?
– Det finns en stark förväntan från elever, föräldrar, kollegor och skolledare att det är ett praktiskt ämne där eleverna har roligt och nästan får ett avbrott från skolan. Det kan vara kämpigt för oss lärare att stå emot detta. Ämnet är så mycket mer än att baka kladdkaka. Vi har en etisk kompass i ämnet och övar eleverna i medvetna val. Hem- och konsumentkunskap handlar mycket om hållbar utveckling. Ska vi lösa hållbarhetsfrågorna så kan till exempel inte kött till maten vara den dominerande normen.
Är det ovanligt med män som undervisar i hem- och konsumentkunskap?
– Man kan säga att det har varit ännu mer ovanligt. Första gången män kunde utbilda sig till dåtidens hushållslärare var 1962. Jag gissar att det nu är cirka tio procent män. En rektor sa till mig under min praktik: ”vad söt du är i ett förkläde”. Så en del fördomar finns nog kvar.
LÄS ÄVEN
Lärarna som förväntas göra extra allt
Så kan långa naglar ställa till det i skolan