Så kan långa naglar ställa till det i skolan

Carolina Wallbing, lärare i idrott och hälsa, menar att lösnaglar aldrig är en giltig ursäkt för att inte delta i undervisningen. Men ibland kan de ställa till problem. Hon har själv fixat naglarna sedan hon var 18 år och råkade vid ett tillfälle riva en elev när de lekte kull. Foto: Helena Pettersson/Carolina Wallbing
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

De kan vara långa, dyra – och i vägen. Många lärare i praktisk-estetiska ämnen vittnar om att lösnaglar ibland försvårar undervisningen. Så här möter de problemen.

De är väldigt populära – lösnaglarna som oftast är gjorda av akryl. Flera lärare berättar att allt yngre elever förlänger sina naglar, i vissa fall redan på lågstadiet. Vi ställde frågan i flera lärargrupper på Facebook hur det påverkar undervisningen. Samtliga lärare vi har varit i kontakt med understryker att det är elevernas eget ansvar att se till att naglarna inte blir ett hinder. Icke desto mindre är det ett problem många lärare, främst i de praktisk-estetiska ämnena, måste förhålla sig till.

"Surt när de går sönder"

Flera praktiska moment försvåras om naglarna är allt för långa. Och många elever är rädda att de ska gå sönder, vilket kan bli både dyrt och göra ont. Och ibland använder eleverna sina långa naglar som ett argument för att helt stå över moment i undervisningen.

– Men i de fallen tror jag att eleverna är beredda att hitta på vilken ursäkt som helst för att inte vara med, säger Carolina Wallbing.

Hon är lärare i idrott och hälsa och har själv fixat sina naglar sedan hon var 18 år.

– Klart att det är surt när de går sönder, men det är aldrig en anledning till att inte vara med, säger Carolina Wallbing.

"Kan ha den diskussionen"

Hon menar att de elever som upplever att naglarna ibland är ett hinder, men ändå vill ta ansvar för sin kunskapsinhämtning, bör stämma av med läraren när extra kritiska moment ska genomföras och anpassa längden på naglarna den tiden.

– Jag tycker att man som lärare kan ha den diskussionen om man märker att någon elev använder naglarna som återkommande ursäkt för att inte vara med: ”nästa månad ska vi ha volleyboll och basket”. Det går att anpassa naglarnas design om nagelterapeuten gjort ett bra grundarbete och förlänga eller förkorta dem från den ena veckan till den andra. Då blir det här en icke-diskussion.

Hur gör du själv med dina naglar?

– När jag har lov har jag längre naglar, i undervisningen har jag kortare.

Och de ställer aldrig till problem för dig som lärare?

– Man lär sig av sina misstag: ”oj det här gjorde ont, det ska jag inte göra igen”. Sen måste man till viss del lära sig det på nytt när man har ändrat längden. Då blir det en ny avståndsbedömning. En gång råkade jag riva en elev när jag kullade henne och det kändes ju inte alls bra såklart. Då kortade jag ner naglarna, säger Carolina Wallbing.

Fler röster om lösnaglar i skolan

Så handskas vi med lösnaglar i skolan – lärare i praktisk-estetiska ämnen kommenterar på Facebook.

SLÖJDLÄRARE

  • ”Jag har själv akrylnaglar och ser inget problem att utföra praktiska moment med dem. Säger till eleverna att det är ett självvalt funktionshinder de har och om de inte kan utföra momenten med naglarna kanske de borde tänka igenom om det är så bra att ha dessa. Har ju själv och ser inga problem med att utföra momenten i textilsalen med dessa så att inte kunna med naglar är bara en dålig ursäkt.”
  • ”Har en elev som går i 3an och senaste gångerna har haft såna lösnaglar som bara klistras på. Det är hopplöst för eleven att till exempel slipa som hen gör nu. Naglarna trillar av och eleven tycker att det ska limmas tillbaka på lektionstid och att passande lim ska finnas för detta. En mening en riktigt inte tänkte att en skulle säga: du får stoppa din nagel i fickan och limma fast den när du kommer hem.”
  • ”Hade en elev som reagerade på att hennes stickning blivit sämre sen hon satt på lösnaglar. Hon undrade om jag kunde fixa till stickningen men jag förklarade för henne att det liksom var självvalt. Hon kunde sticka men med naglarna blev resultatet inte bra.”
  • ”MÅNGA av mina elever på högstadiet fixar naglarna. Har ännu inte haft nån diskussion om att de inte klarar av att genomföra en uppgift/ett moment, oavsett material eller teknik. En enda gång har jag hört en elev (med mkt långa akrylnaglar) fråga en annan elev (utan långa naglar), om hen kunde hjälpa till att trä symaskinen. Men efter den enda gången så verkade eleven ha övat upp tekniken själv. Skrattsalvorna som uppstod från andra elever tror jag motiverade hen till att klara det på egen hand.
  • "Samarbete uppmuntrar jag gärna och personligen försöker jag att hålla mig ifrån diskussioner om elevernas yttre attribut, så länge det inte är en säkerhetsrisk. Oavsett vad jag må tycka om långa naglar ur hygieniskt eller praktiskt perspektiv.”
  • ”Hade en elev med långa naglar. Inte äkta, men väldigt dyra. Hon kunde bland annat inte byta borr eller slå på huvudströmmen på pelarborren på grund av naglarna. Var tvungen att låta en kompis göra det. Inte heller kunde hon använda verktygen på ett lämpligt sätt. Påpekade det, då blev hon sur.”

MUSIKLÄRARE

  • ”Att ta ackord på gitarren blir ett problem eftersom man behöver använda fingertopparna. Som pianolärare har jag genom åren haft elever med lösnaglar, det funkar till en viss gräns men ska man kunna spela obehindrat och med rätt teknik så går lösnaglar bort. Har man lösnaglar får man kompensera och då är det lätt att man använder fel teknik och spänner sig, har man otur kan man ju få ont av det. Skulle aldrig tvinga någon att klippa av naglarna men jag har alltid informerat om för- och nackdelar, sedan är det upp till eleven. Vill man satsa på att bli duktig på sitt instrument så brukar det lösa sig, tyvärr finns inte alltid den drivkraften.”

BILDLÄRARE

  • ”I bildämnet brukar de sällan klaga. Eftersom de valt det själva. Men jag ser hur de kämpar lite extra med lera eller limpistol när de fina naglarna är i vägen. Och när de målar med akrylfärg eller sprayfärg och får fläckar på naglarna så blir det lite sura miner. Men har inte haft någon elev som avstått dessa aktiviteter för att de är för rädda om naglarna faktiskt.”

HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAPSLÄRARE

  • ”Det är ohygieniskt och opraktiskt. Och naglarna kan hindra elever när de ska diska, skära och knåda, bland annat. Och har eleverna råd med det? Kostnaden tar en del av familjens ekonomi. Vi som undervisar i konsumtion och ekonomi kan använda det som en diskussionsfråga och låta eleverna reflektera över det utifrån hälsa och ekonomi.”
  • ”Jag hade själv såna naglar när jag gick restauranglinjen och jobbade i restaurangkök och storhushåll. Jag hade alltid plasthandskar och lärde mig att röra händerna så att naglarna inte utsattes. Inga problem om man inte ser problemet i det, jag har ju alltid älskat mina jobb i kök. Har dock haft nån elev som jag har gett andra uppgifter än att just knåda degen, det kan ju ändå bara en göra och de är i en grupp på två.”
  • ”Jag upplever att det är ett problem för vissa av mina elever, framförallt handlar det om åk 7. Vi har flera flickor som kommer med så pass långa naglar att det hindrar dem från att hantera livsmedel och redskap och de kan heller inte skriva på tangentbordet på datorerna. De är så klart rädda om naglarna, men det stora problemet är att de blir begränsade av dem. Det är dock inte det enda problemet, även ögonfransarna är i vägen! De har lossnat så de måste akutlimmas inne på toan (gärna med hjälp av två-tre andra elever) eller så inspekteras/beundras de av några andra. Ja, det finns en hel del nya problem vi ska hantera inne på lektionerna. Jag har själv alltid haft långa (egna) naglar så jag förstår inte riktigt problemet. Längden måste ju anpassas efter vad man själv klarar av att hantera (och hålla hygieniskt), men det har inte riktigt slagit dessa elever.”
  • ”Det är ohygieniskt och vissa elever är rädda om sina naglar och vill därför inte hjälpa till i alla praktiska moment. Jag personligen tycker att utvecklingen går åt fel håll när mina elever i åk 6 gör lösnaglar på salong och jag kan inte förstå hur föräldrarna väljer att betala detta för sina barn.”
  • ”Det kan absolut bli ett hinder men jag tror det beror mycket på eleven. Om eleven löser problem relaterat till lösnaglarna och kan reflektera kring dem tycker jag att det inte är ett större problem. Det som kan bli ett problem är ju om eleven vägrar vissa metoder eller att diska bara för att den har lösnaglar. Skulle det hända får jag bara förklara att det inte går att strunta i att visa vissa metoder eller kunskapskrav en hel termin på grund av lösnaglar. Precis som att det inte går att strunta i att visa skriftlig förmåga i svenska ett helt läsår för att de inte kan hålla en penna eller skriva normalt på ipaden”
  • ”Mina åk 6 kan uppleva svårigheter med att: tvärnåla, trä nålar, skriva på datorn, använda rivjärn, strimmla grönsaker och så vidare.Men den viktigare frågan borde vara hygien och smittspridning. Nu när coronan tyvärr ökar markant, borde man även tänka på hur mycket bakterier och smuts som finns under naglarna och i reporna som blir i nagelacken. Visst tvättar man händerna men vissa ställen är i princip omöjliga att komma åt!”
  • ”Inget problem för mig på min skola. Några har lösnaglar men ingen har någonsin bett att få slippa att göra ett moment pga av det. Men så har jag ju HELT FANTASTISKT engagerade elever. Om någon skulle be om handskar pga av detta skulle det nog rymmas i budget. Annars får de väl ta med hemifrån. Jag skulle aldrig anpassa uppgifter efter något som inte har pedagogisk skäl. Tror att mina elever skulle förstå det orimliga i att slippa moment eller kräva handskar om jag förklarade det för dem.”

IDROTT- OCH HÄLSALÄRARE

  • ”Jaaaaaa! Fast som andra skriver, det är inte mitt problem som lärare. Men jag har flera elever som har skadat sig rätt rejält pga långa naglar/lösnaglar. Nu senast gick nageln av långt ner på eleven. Först blöder det ju ganska mycket och gör ont. Och sen så fick hon en infektion där och behövde äta antibiotika. Så inte ’allvarligt’, men ändå konsekvenser för att man har långa naglar.”
  • ”Hm... en tanke bara! Så dyra kan inte naglarna vara om de går sönder av att slå en volleyboll. Jag har själv akrylnaglar och har haft det i säkert 10 år snart. Är handbollsmålvakt och inte en enda gång har mina naglar gått sönder varken på träning eller match. Tränar ändå upp till 12 timmar i veckan så oddsen för att naglar ska gå sönder är så där stor. Däremot kanske om de har väldigt spetsiga så kan det riva andra? Ser inte naglar som problem!”
  • ”Kunde under min volleybollkarriär inte ha längre naglar alls (mina vanliga) utan att de gick av då och då. Det fick vänta. Skulle inte alls rekommendera att förstärka dem med akryl om de också är långa, då är risken att skadan hamnar långt ner på nageln. Block och fingerslag största riskerna och särskilt med lite sämre kontroll.”