Bildlärare fick nog – och gjorde egen lärobok

Det finns ju mängder av böcker om själva hantverket, om att måla och rita, men bildämnet handlar också om att hjälpa barnen att förstå och tolka bilder, säger bildläraren Emil Broberg.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Bilder och filmer sköljer över barnen som aldrig förr – men det är ont om läromedel i bildförståelse. Det försöker bildläraren Emil Broberg råda bot på.

Ända sedan han gick lärarutbildningen på 00-talet har han förundrats över bristen på läroböcker.

– Det finns ju mängder av böcker om själva hantverket, om att måla och rita, men bildämnet handlar också om att hjälpa barnen att förstå och tolka bilder.

Därför bestämde han sig för att sätta samman ett eget material. På sin hemsida har han lagt ut både lärobok och arbetsblad för gratis nedladdning.

– Jag vet att det finns mängder av bildlärare därute som använder olika spännande övningar om bildförståelse, men de finns inte samlade någonstans. Genom att sprida mina egna tankar i ämnet hoppas jag också få in idéer från mina kollegor.

Viktigare än någonsin

Sedan flera år tillbaka jobbar Emil Broberg med högstadieelever på Hovåsskolan i Göteborg. I sjuan får de en stabil grund att stå på – då går han igenom grundteknikerna i akvarell, teckning, färglära, collage, kol och andra medier.

Därefter börjar han introducera bildförståelse, eller bildsemiotik som är den mer korrekta benämningen.

– Det finns enormt mycket litteratur i det här ämnet, men den riktar sig till högskolestudenter och andra vuxna. Min tanke är att erbjuda förklaringar och övningar anpassade för ungdomar.

Han menar att ämnet är mer angeläget än någonsin då barnen dagligen översvämmas av bildbudskap i sina telefoner.

– Jag vill ge barnen redskap så att de kan förstå när någon vill sälja något till dem eller vill att de ska tycka något.

Svårt att värja sig

Ämnet blir också extra viktigt eftersom bildbudskapen är så mycket mer sofistikerade på 2000-talet än på 1900-talet.

– Ta bara de politiska budskapen. Under första världskriget beskrev USA sin fiende Tyskland med bilder på en galen gorilla och texten ”Destroy that brute”. I dag kan du svartmåla din fiende genom att göra en deep fake video.

Företagens reklamfilmer och bilder har också blivit mer avancerade och svåra att värja sig mot, menar han.

– Om man ställer Zlatan bredvid en bil så hamnar den bilen i en positiv dager, sådana saker måste vi diskutera med barnen.

Bilden på Karl XI som Emil Broberg använder i sin undervisning.

I sin undervisning arbetar Emil Broberg mycket med historiska bilder och målningar.

– En målning av en skönlockig Karl XI med turkosblå klänningsliknande uniform och gyllene klackskor leder till spännande diskussioner om könsroller och manlighetsideal.

Finns inga pengar att tjäna

En ytterligare poäng med att ge ordentligt med tid åt bildtolkningar är att elever med dåligt självförtroende kring det rent konstnärliga i undervisningen kan visa framfötterna i dessa mer intellektuella övningar.

– Jag har till exempel samarbetat med svensklärare kring böcker som de har läst. Hos mig får de göra omslag åt boken. Det kan handla om enkla bildlösningar, poängen är att de ska ha förstått bokens budskap.

Varför finns så få läromedel om bildförståelse?

– Svårt att säga, men förlagen verkar inte tycka att det finns pengar att tjäna.

Och det i sin tur beror på att bildämnet alltjämt har en relativt svag status, menar han:

– Många ser bildämnet som ett slags paus för eleverna, en ventil då de kan ha lite kul före nästa ämne. Visst ska vårt ämne vara roligt, men för barnens lärande är det precis lika viktigt som alla andra ämnen.

Här kan du ladda ner Emil Brobergs lärobok gratis.

LÄS ÄVEN 

Därför svängde Skolverket efter bildlärarupproret

Ämneslärare – har du rätt lön?

Rojas: Min distansuppgift slutade med att en vit pudel blev rosa

Tips: Så får du distansundervisning att funka i de praktisk-estetiska ämnena