
Målarrum när det är bild, gitarrum när det är musik. Foto: Åsa Fant Perdsjö
Arbetsmiljö Många lärare i praktisk-estetiska ämnen har tröttnat på att behöva städa upp efter vikarier. Bildlärarprofilen Åsa Fant Perdsjö och hennes kollegor undviker problemet genom att helt enkelt inte släppa in obehörig personal i skolans kombinerade musik- och bildsal.
– Om saker är hela och rena så är eleverna mer rädda om dem än om det ser ut som kriget när det kommer.
Mer komplicerat än så är det inte, enligt bildläraren Åsa Fant Perdsjö. Hon är en av många som den senaste tiden följt vår rapportering om slöjdsalar som förvandlats till kaotiska bombnedslag. Artiklarna har väckt stort engagemang i sociala medier och flera läsare menar att det finns en enkel lösning på problemet: släpp aldrig in vikarier i din sal om du inte vet vad de går för.
– Jag har haft bild på vår skola i många år och har penslar och akvarellådor som är kanske 10–15 år gamla. Men de fungerar fortfarande för att jag vet hur man sköter dem. Jag sköljer av dem, doppar dem i äggvita och ser till att alla strån är åt rätt håll. Det räcker att en vikarie, som inte vet det, har en lektion i min sal och så måste jag slänga en del material, säger Åsa Fant Perdsjö.
Hon påpekar att sådana snedsteg väldigt snabbt riskerar att spräcka hennes årsbudget på 3 000 kronor för 240 elever (papper, lim, saxar och pennor får hon via skolans allmänna inköp).
Åsa Fant Perdsjö och hennes fyra närmaste kollegor delar på en kombinerad bild- och musiksal på Bäckaskolan i Gnosjö, vilket innebär att det blir extra viktigt att alla fem följer samma regler.
– Det är ingen av oss som släpper in vikarier. Vi har en samsyn och är överens om hur det ska vara. När det är bild rör du inte instrumenten och vice versa. Vårt målarrum är deras gitarrum, så det krävs verkligen att det sköts.
Men kan inte en vikarie lära sig det med rätt instruktioner?
– Vi har en ”fast vikarie” på skolan som är med mig på bilden ibland. Hon vet hur det funkar och kan ha egna lektioner i vår sal. Men någon utifrån? Aldrig! Det har jag haft tidigare – aldrig igen. Det handlar inte om att de är dumma eller ointelligenta, ofta har de bara inte kunskapen som krävs. Varken för vad materialet kostar eller hur man vårdar det, säger Åsa Fant Perdsjö.
Var är de i stället?
– De får vara i elevernas vanliga klassrum, så skickar jag ut en planering i OneNote som funkar där. Om det är en klasslärare som tar min lektion tycker de ändå att det är enklare att ha det i sin egen sal. De känner sig hemma där, säger hon och fortsätter:
– Ingen lärarkollega skulle gå och plocka bland mina grejor. På vår skola respekteras bild på samma sätt som alla andra ämnen. Vi har byggt upp det förtroendet.
Att alla på skolan har den respekten för de praktisk-estetiska ämnena är, enligt Åsa Fant Perdsjö, en viktig effekt av att hon och hennes kollegor inte låter vem som helst härja fritt i estetsalen.
– Om vi respekterar oss själva och det jobb vi gör, då måste vi också visa alla andra att vi gör det. Att vi har ett uppdrag, en läroplan att följa. Då kan vi inte bara släppa in vem som helst och låta eleverna måla fritt i våra salar, säger Åsa Fant Perdsjö och tillägger:
– Jag skulle exempelvis aldrig gå in i en träslöjdssal och ha undervisning där, för jag har ingen aning om hur det fungerar. Det hänger lika mycket på oss som har de här ämnena. Vi måste visa respekt för, och hjälpa, varandra.
LÄS ÄVEN
Mardrömssynen ingen slöjdlärare vill mötas av
Starka reaktioner på lärarnas mardrömsbilder
Vikarier i bild behöver detaljer
Så blåser Åsa liv i bildlektionerna
Forskaren: Nej, slöjd är inte ”fritt arbete”
Målarrum när det är bild, gitarrum när det är musik. Foto: Åsa Fant Perdsjö
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Vi lärare debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Vi lärare debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Vi lärare debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Vi lärare debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Vi lärare debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Vi lärare debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Vi lärare debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.
Vi lärare debatt Uppmaningen efter flickornas betygsras i idrott och hälsa.
Betyg Idrottsläraren: ”Dessa telefoner är toxiska.”
Praktiska tips ”Tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.”
Krönika ”Denna dynamik ger alla elever en chans att delta och bidra.”
Vi lärare debatt ”Detta kan vara en hjälp att se på den här svåra balansen på ett annat sätt”
Undervisning Tre lärare i praktisk-estetiska ämnen svarar.
Reportage Slöjdläraren: Monotont arbete är grunden för mänsklig överlevnad.
Krönika Idrottsläraren: Är idrott och hälsa ett kunskaps- eller rörelseämne?
Lektionstipset Martin Laps om hur musiken lyfter med litteraturens hjälp.
Forskning Forskaren: Får läraren att se nya sidor av sina elever.
Krönika ”Hur kan jag hjälpa eleven att hushålla med sin energi?”
Krönika Redaktören tackar kulturskolan för en oförglömlig eftermiddag
Lärarlegitimation Bildläraren: Jag förstår verkligen de som ger upp.
Forskning Forskaren om hur man får eleverna att våga ge sig hän.
Krönika Slöjdläraren: Höger och vänster hand måste mötas för att lösa en uppgift.
Krönika Slöjdläraren vill backa bandet när det gäller skolans digitalisering.
Stoffträngseln Bildläraren: Vi drog en nitlott.
Digitala verktyg Slöjdläraren: Jag är övertygad om att det gynnar elevernas kreativitet och möjlighet till skapande.