När allt blir kaos på lektionen

Foto: Colourbox
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Ett litet misstag kan skapa stor oreda på lektioner i praktisk-estetiska ämnen. Vi gjorde en efterlysning på Facebook där vi bad om era mest dråpliga historier. Här är ett urval av vad vi fick.

”Hade en elev som ville göra polkagrisar. Glad nybörjare var jag och lät honom göra det. Det slutade med att vaktmästaren fick komma och hacka loss smeten från bänken och slipa om bänkskivan.”

/Mia Kåll Sammels, hem- och konsumentkunskapslärare

”Hade en elev med långa naglar. Inte äkta, men väldigt dyra. Hon kunde bland annat inte byta borr eller slå på huvudströmmen på pelarborren på grund av naglarna. Var tvungen att låta en kompis göra det. Inte heller kunde hon använda verktygen på ett lämpligt sätt. Påpekade det, då blev hon sur.”

/Paul Branning, slöjdlärare

”Låt inte eleverna själva få hämta material till akvarellmålning – alla på en gång och från samma ställe. Låt dem inte heller få träna på att lavera och måla vått i vått på A3 och med svamp på egen hand och med alla färger representerade i paletten... Jag säger bara en sak: Kaos vid vasken och av brun färg och vatten­spill på borden.”

/Anne Kovacic, bildlärare

Illustation: Getty Images

”En elev hade bråttom och ville effektivisera tiden när hen lagade lasagne. Det gjordes genom att en vattenkokare användes. Vilken bra idé, tyckte jag. Men problemet var att plattorna låg i vattenkokaren. Ni kan tänka er hur den såg ut i efterhand.”

/Diana Stikas, hem- och konsumentkunskapslärare

”Skulle ha orientering med kontroller på skolgården. Har genomgång med årskurs 1. Jag säger: ’så tar ni kontrollerna och kommer tillbaka till mig och berättar numret som står på kontrollen’. Eleverna springer ut två och två och kommer tillbaka med kontrollen i handen och berättar numret. Några kommer tillbaka utan kontroll, ledsna för att de inte fått loss den. Efter det lärde jag mig att säga: ’gå till kontrollen, titta på numret som står på kontrollen, låt kontrollen hänga kvar och kom och berätta numret för mig’. Jag tänker alltid på den här händelsen när jag har orientering och detta var 15 år sedan.”

/Josephine Göransson, idrott- och hälsalärare

”Elever i årskurs 1–2 skulle göra en sol med hjälp av gulfärgad papier-maché runt en stor ballong. Flera elever sitter runt bordet och hjälps åt. Plötsligt smäller ballongen och det är gulslemmigt klister överallt! På barnen, i taket, på väggarna. Först är det knäpptyst, sen börjar alla skratta hysteriskt!” 

/Jannicke Larsson, bildlärare

”Hade fond och eleverna skulle göra potatis- och purjolökssoppa. Glömde tala om att fond behöver spädas ut. När alla ger utrop av världens nära förestående undergång förstod jag inget. Tills jag smakade. Ja, det gällde ALLA soppor den lektionen.”

/Veronica Rehné, hem- och konsumentkunskapslärare

”En gång när jag bakade matbröd med eleverna så kommer jag till ett kök i grevens tid och inser att eleven har ställt plastbyttan på spisplattan för att smälta margarinet där i. Och efter lektionen upptäcker jag att en annan elev skrapat ner mjölet, som blev kvar på bänken efter utbaket, i översta kökslådan under bänkskivan. Var rätt trött efter den lektionen.”

/Camilla Jakobsson Hedström, hem- och konsumentkunskapslärare

”Jag är lärare idrott och hälsa. Jag hade under mitt första år förberett orienteringslektionerna perfekt. Alla kontroller var ute, kartorna i toppskick. Fem minuter innan lektionen ska börja knackar det på dörren till omklädningsrummen. Jag öppnar, där står tre superglada årskurs 1-elever (sju år). I händerna har de... alla kontroller. Vi hittade dessa i skogen, Johan. De var verkligen stolta och glada elever som trodde de gjort mig en sån tjänst. Min hjärna brinner, men jag får fram ett leende och tackar så mycket. Nästkommande fem minuter panikspringer jag och hänger upp kontroller igen. Så stressigt.

/Johan Erngren, idrott- och hälsalärare

”När ett par elever skulle göra schackrutor och jag tyckte att de blev klara lite väl fort. Rullarna hade de lagt på plåt i ugnen för ’man ska väl sätta ihop efteråt?’ Insåg att det inte fanns tillräckliga instruktioner med för hur man gör.”

/Karin Täppers, hem- och konsumentkunskapslärare

”Bakade tunnbröd med en grupp 8:or. Jag är i ett kök och ser hur det ryker ur ugnen i köket bredvid. Jag säger till eleven att kolla ugnen och stänga av när jag får till svar att hen redan gjort det. Nästa elev går dit och öppnar ugnsluckan och tjock rök väller ut med påföljd att brandlarmet går igång. Jag ringer 112 och talar om att det är ingen fara, får till svar att de redan är på väg. Två brandbilar med blåljus kommer samtidigt som hela skolan utryms. Inte nog med det, dagen innan hade jag ringt och talat om att vi hade vattenläcka i salen. Den första som hoppar ur brandbilen är killen jag pratat med då som glatt säger: ’i går ringde du och klagade på att du hade vatten inne och i dag försöker du bränna ner stället. Vad tänker du hitta på i morgon?’ Ridå.”

/Lisa Nilsson, hem- och konsumentkunskapslärare

”Insåg att brödreceptet inte var tydligt nog när eleven febrilt ropade ’Kom, skynda! Hur ska jag kunna se när frallorna är klara?’ Jag gick till elevens kök, tittade in i ugnen och såg plåten med bakhandduken hen använt till jäsningen vara kvar över frallorna. Nej, inte lätt att se då om frallorna är klara.”

Anna Angelius, hem- och konsumentkunskapslärare

”Sista dagen på praktiken, 60 minuter spjutkastning med två stycken årskurs 7 och en årskurs 8 samtidigt. Totalt 62 elever och jag var helt själv. Varken andra lärare eller assistenter. Hade jag inte blivit varm i kläderna innan så kan man verkligen säga att jag blev det efter. Obs, inga elever fick fysiska skador, ett mirakel.

/Petter Henrysson, idrott- och hälsalärare