Så blåser Åsa liv i bildlektionerna

Jeff Koons, känd för sina ballonghundar i gigantiskt format är en passande konstnär om man vill utforska tredimensionalitet, skuggor, proportioner och hur gränslös konst kan vara, menar bildläraren Åsa Fant Perdsjö. Foto: Lina Alriksson
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Att få fördjupa sig i olika konstnärers liv och uttryckssätt är väldigt uppskattat av eleverna på Bäckaskolan i Gnosjö. Åsa Fant Perdsjös ambition är att ge dem en bred bild av stil­bildande personer – och samhället i stort.

Yes! Så ropade några elever för en tid sedan när de fick reda på att det var dags att dra igång skolans återkommande projekt ”Månadens konstnär”, berättar bildläraren Åsa Fant Perdsjö. Hittills har de betat av 24 konstnärer.

– Vi inleder alltid med teorilektioner och brukar försöka välja en konstnär som har en spännande levnadshistoria eller ett uttryckssätt som kan väcka intresse hos eleverna.

Åsa Fant Perdsjö

Bor: Hillerstorp.
Yrke: Mellanstadielärare i SO, bild och svenska.
Bakgrund: Lärare i fritidshem. Läste bildlärarlyftet i Malmö 2012-2013.
Därför älskar jag bildämnet: ”Skapande är ett sätt för mig personligen, med dyslexi light, att kunna uttrycka mig. Känslan när eleverna vågar uttrycka sig, skapa och gå in i ett flow är fantastisk.”
Övrigt: Skrivit boken ”Tummen upp! Bild, kartläggning åk 6”, Liber förlag.
Hemsida: bild­lararen.com

Frida Kahlo är ett exempel på en konstnär med ett livsöde som kan fånga eleverna. Hon utforskade frågor om klass och etnicitet och började måla fullt ut först efter att ha råkat ut för en bilolycka.

En annan mer lekfull utgångspunkt är Jeff Koons, känd för sina ballonghundar i gigantiskt format. Han är en passande konstnär om man vill utforska tredimensionalitet, skuggor, proportioner och hur gränslös konst kan vara.

– Eleverna brukar få tillverka sina egna hundar och fotografera eller måla av dem i akvarell. Allt är fritt att tolka som man vill, men med en touch av den utvalda konstnärens stil.

Konstens grunder är också centrala i det här projektet. Åsa Fant Perdsjö nämner ett exempel:

– För den som vill arbeta med färgvetenskap, geometriska former och linjer är Mondrian ett bra alternativ.

På Bäckaskolan har 60 procent av eleverna utländskt påbrå och många är nyanlända. Då är det här en tacksam metod, konstaterar hon.

– Vissa har knappt hållit i en penna, men när de får lite färg och en konkret uppgift att utgå ifrån blir alla engagerade. 

5 tips: tänk på det här

  1. Välj gärna en konstnär vars levnadshistoria kan väcka intresse hos eleverna.
  2. Tänk igenom hur undervisningen ska läggas upp, anpassat till olika årskurser. Fundera: Vad vill du att eleverna ska lära sig? Vilka verktyg och material vill du att de ska arbeta med?
  3. Gör research och gärna affischer med din egen tolkning av konstnären. Sätt upp den på synliga ställen i skolan.
  4. Inled teorilektionerna med en powerpoint bestående av bilder och fakta.
  5. Dra dig inte för att använda dig av andras lektionstips. Det finns mycket bilduppgifter på Youtube, olika bloggar och Pinterest att inspireras av.