
Lärarna och författarna Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahlring. Foto: Marcus Gustafsson
Ledarskap
Motivation är lite som kondition – en färskvara som kräver ständig träning.
– Men det är värt att kämpa. Motivation är en nyckel för att kunna äga undervisningen, säger lärarna och författarna Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahlring.
LÄS ÄVEN: 5 tips: Så tränar du elevernas motivation i klassrummet
”Att äga undervisningen – med motivationen i fokus” är parets tredje bok tillsammans. I de två första har de fokuserat på ledarskapet i klassrummet.
– Vi har skollagen, läroplanen, lärare och elever att förhålla oss till i skolan. Här går det att sätta en tydlig plan så att ledarskapet i klassrummet blir grunden för att lyckas, säger Karin Boberg.
Hennes kollega Anna Sterlinger Ahlring flikar in:
– Men sedan kommer det här med motivation in i bilden. För en del elever räcker det med att veta att de måste gå i skola i tio år och en vilja att nå högre studier för att prestera bra och vara motiverade. Andra måste känna en meningsfullhet på något annat sätt. De kräver andra saker.
– Motivation är dessutom inte konstant. Den går upp och den går ner och påverkas av inre och yttre faktorer, säger Karin Boberg.
Författarna fokuserar mycket på en för eleverna yttre faktor: lärarna.
– Vi började med att göra undersökning bland tidigare elever. Frågeställningen gick ut på att ta reda på i vilka situationer, och på vilket sätt, vad lärare gjort för att eleverna skulle bli motiverade, säger Karin Boberg.
Något svar som överraskade lite extra?
– Ja, att det var så många som genomgående skrev att en glad lärare motiverade dem. ”En lärare ska vara glad och positiv och få alla att känna sig välkomna”, skulle vi kunna sammanfatta det med.
– Kanske känns det här som en självklarhet för de flesta, men eftersom så många elever tar upp det måste vi ju reflektera över detta, säger Anna Sterlinger Ahlring.
Lärarna och författarna Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahlring. Foto: Marcus Gustafsson
Har ni tips på någon fråga man kan reflektera över angående sin egen motivation?
– Vad är det som får dig att gå till jobbet? Svaret på den frågan säger en hel del om ens egen drivkraft, säger Karin Boberg.
Ni brukar säga att ert jobb är att göra andra bra. Då ingår väl motivation i nästan allt?
– Under arbetet med boken har vi verkligen blivit påminda om hur mycket det går att göra för att hålla sin egen och andras motivation uppe. Tillsammans har vi 40 års erfarenhet av undervisning och vi har läst massor med litteratur om pedagogik och forskning.
– Ändå har vi under arbetet slagits av hur viktigt det är att hela tiden reflektera över vad som driver vår egen och elevernas motivation, säger Anna Sterlinger Ahlring.
När hade ni senast nytta av insikterna om motivation?
– Alldeles precis innan den här intervjun när en elev tog upp fyra personers tid. Det visade sig att motivationen tröt eftersom eleven kände sig osäker på att klara en uppgift. När vi hittat orsaken till oron löste det sig snabbt och blev ett exempel på hur mycket tid vi spar när motivationen finns där, säger Karin Boberg.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.
Arbetsmiljö Vi Lärares artikel om ett kaosartat schema får flera läsare att reagera.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.