
Utredaren Johan Stymne lämnar över sina förslag till utbildningsminister Johan Pehrson (L).
”Valfrihet är värt att värna, men inte på bekostnad av kvalitet”, säger Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare.
Friskolor
Sveriges Lärare ser förslagen om begränsningar i friskolornas vinster som ett steg i rätt riktning.
– Men det förutsätter att alla förslagen genomförs, säger Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare.
Några av förslagen för att begränsa friskolornas möjligheter att plocka ut vinster har presenterats.
Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, är försiktigt positiv till utredarens förslag – förutsatt att allt blir verklighet.
– Det bra att skolor med kvalitetsbrister stoppas från att ta ut vinst. Det är bra att det kan bli tal om återkrav. Det är bra att det kan bli tal om sanktionsavgifter, säger Robin Smith.
Men han och Sveriges Lärare saknar viktiga bitar för att komma till rätta med vad han anser är ”systemfelet med marknadsskolan”.
– Det vi saknar är tanken på en likvärdig och kvalitativ skola. Att varje barn i samtliga skolformer ska utvecklas så långt det är möjligt. Därför ska alla skattemedel som går till skolan återinvesteras i den. Det gäller såväl friskolor som kommunala skolor.
”Systemfelet”, enligt Robin Smith, ligger i drivkraften bakom många av dagens friskolor.
– Friskoleorganisationer pratar gärna om valfrihet och att ett stopp för vinster och skolaktiebolag hotar den. Jag tycker att det säger något om deras drivkraft. De vinstdrivande friskolorna har lägre lärartäthet och ofta större skolor, de etableras oftare i välbärgade områden och bidrar på flera sätt till att skolan segregeras.
Utredaren Johan Stymne lämnar över sina förslag till utbildningsminister Johan Pehrson (L).
När friskolereformen genomfördes på 90-talet var ett av argumenten att öka valfriheten för vårdnadshavarna. De första friskolorna liknade mest dagens idéburna skolor.
– Valfrihet är värt att värna, men inte på bekostnad av kvalitet. Vinstutdelning innebär att elevernas utbildning måste kosta mindre än den skolpeng de för med sig. Vi anser att hela pengen ska användas för att möta behoven i skolan. Säger Robin Smith.
Det föreslagna värdeöverföringsförbudet som är tänkt att hindra att friskolor till exempel betalar alldeles för mycket för tjänster för att på så sätt flytta skolpengen till andra verksamheter menar Robin Smith är att gå över ån efter vatten.
– Intressanta aspekter av utredningsförslagen är värdeöverföringsförbudet som ska hindra att vinst tas ur verksamheten på omvägar och att vinstutdelande aktörer inte ska få ta del av kvalitetshöjande statsbidrag. Ett strikt förbud mot vinstutdelning och värdeöverföringar hade dock varit bättre för skolan och enklare att hantera.
Kan inte kraven på bokföring och revisorer bli tuffa för små fristående skolor som vänder på varje krona?
– Det finns ett värde i att visa hänsyn mot små och ideellt drivna skolor, inte minst för mångfalden och valfriheten. Här behöver man gå varsamt och klokt fram.
LÄS MER:
Utredaren: Så ska friskolors vinster begränsas
Panelen Så svarar panelen på frågan om då och nu.
Behörighet ”Som grundtes tycker jag det är bra att man samlar elever med liknande utmaningar”.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Musik Kliver upp på de stora festivalscenerna som DJ Özzi.
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”