
Utredaren Johan Stymne lämnar över sina förslag till utbildningsminister Johan Pehrson (L).
”Valfrihet är värt att värna, men inte på bekostnad av kvalitet”, säger Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare.
Friskolor
Sveriges Lärare ser förslagen om begränsningar i friskolornas vinster som ett steg i rätt riktning.
– Men det förutsätter att alla förslagen genomförs, säger Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare.
Några av förslagen för att begränsa friskolornas möjligheter att plocka ut vinster har presenterats.
Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare, är försiktigt positiv till utredarens förslag – förutsatt att allt blir verklighet.
– Det bra att skolor med kvalitetsbrister stoppas från att ta ut vinst. Det är bra att det kan bli tal om återkrav. Det är bra att det kan bli tal om sanktionsavgifter, säger Robin Smith.
Men han och Sveriges Lärare saknar viktiga bitar för att komma till rätta med vad han anser är ”systemfelet med marknadsskolan”.
– Det vi saknar är tanken på en likvärdig och kvalitativ skola. Att varje barn i samtliga skolformer ska utvecklas så långt det är möjligt. Därför ska alla skattemedel som går till skolan återinvesteras i den. Det gäller såväl friskolor som kommunala skolor.
”Systemfelet”, enligt Robin Smith, ligger i drivkraften bakom många av dagens friskolor.
– Friskoleorganisationer pratar gärna om valfrihet och att ett stopp för vinster och skolaktiebolag hotar den. Jag tycker att det säger något om deras drivkraft. De vinstdrivande friskolorna har lägre lärartäthet och ofta större skolor, de etableras oftare i välbärgade områden och bidrar på flera sätt till att skolan segregeras.
Utredaren Johan Stymne lämnar över sina förslag till utbildningsminister Johan Pehrson (L).
När friskolereformen genomfördes på 90-talet var ett av argumenten att öka valfriheten för vårdnadshavarna. De första friskolorna liknade mest dagens idéburna skolor.
– Valfrihet är värt att värna, men inte på bekostnad av kvalitet. Vinstutdelning innebär att elevernas utbildning måste kosta mindre än den skolpeng de för med sig. Vi anser att hela pengen ska användas för att möta behoven i skolan. Säger Robin Smith.
Det föreslagna värdeöverföringsförbudet som är tänkt att hindra att friskolor till exempel betalar alldeles för mycket för tjänster för att på så sätt flytta skolpengen till andra verksamheter menar Robin Smith är att gå över ån efter vatten.
– Intressanta aspekter av utredningsförslagen är värdeöverföringsförbudet som ska hindra att vinst tas ur verksamheten på omvägar och att vinstutdelande aktörer inte ska få ta del av kvalitetshöjande statsbidrag. Ett strikt förbud mot vinstutdelning och värdeöverföringar hade dock varit bättre för skolan och enklare att hantera.
Kan inte kraven på bokföring och revisorer bli tuffa för små fristående skolor som vänder på varje krona?
– Det finns ett värde i att visa hänsyn mot små och ideellt drivna skolor, inte minst för mångfalden och valfriheten. Här behöver man gå varsamt och klokt fram.
LÄS MER:
Utredaren: Så ska friskolors vinster begränsas
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.