
”Idag är det inte allmänt känt att vi jobbar med läsning. Många har inte koll på fritidshemmens läroplan”, säger Sanna Bylund.
Fritidspedagogerna Sanna Bylund (bilden), Lena Nordström och Tommie Andersson från Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik får Stora läspriset 2024.
Bokmässan
Kollegorna på Själevadskolans fritidshem vet att deras arbete ger resultat.
– En tredjedel av eleverna graderar läsglädjen högre nu än de gjorde för ett år sedan, säger Sanna Bylund, en av de tre fritidshemslärare som belönas med Stora läspriset för grundskolans tidigare år.
Läslyckan tog ett glädjesprång när Sanna Bylund, Lena Nordström och Tommie Andersson på fredagen prisades vid Bokmässan i Göteborg. De tre lärarna vid Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik får Stora läspriset för sitt arbete med läsfrämjande insatser.
Jättekul att arbetet på fritidshemmen uppmärksammas i samband med läsning, tycker Sanna Bylund som ensam representerade gruppen i samband med prisutdelningen.
– På fritids arbetar vi under andra villkor än skolan. Vår verksamhet är frivillig och det innebär att vi måste väcka elevernas intresse och få dem att vilja läsa. Det är en stor utmaning i ett fritidshem där det finns så mycket annat som lockar, säger hon.
Med jämna mellanrum intervjuar Sanna Bylund och hennes kollegor eleverna för att få veta hur de trivs på fritidshemmet. För ungefär ett år sedan fick barnen också en fråga om hur roligt de tycker det är att läsa och lyssna på berättelser.
– När vi nyligen ställde samma fråga igen hade en tredjedel graderat läsglädjen högre än de gjorde tidigare. Ingen graderade den lägre.
”Idag är det inte allmänt känt att vi jobbar med läsning. Många har inte koll på fritidshemmens läroplan”, säger Sanna Bylund.
Fritidshemmet på Själevadskolan har läsning som utvecklingsområde. I det ingår ett uppdrag att komplettera skolans läsfrämjande arbete.
– Vi involverar eleverna för att få veta vad de vill läsa och hur de vill läsa. De ger varandra boktips och vi sätter av mycket tid för högläsning och läsning på egen hand.
Under året har fritidshemslärarna arbetat med teman. Till exempel har eleverna läst om drakar och skapat sina egna drakar av olika material. Här har fritidshemmet haft god hjälp av Boklådan, som är Örnsköldsviks skolbibliotekscentral och servar kommunens alla skolformer.
– Vi hoppas kunna jobba vidare med teman då det är en arbetsform som både främjar elevernas läsande och deras språkutveckling.
Sanna Bylund tror att Stora läspriset kommer att göra det lättare att få stöd för behovet att köpa in fler böcker, men också att utforma lokalerna så att de uppmuntrar mer till läsning.
– Vi vill inspirera andra fritidshem och skolledare att se fritidshemmens potential. Kanske kan vi ordna gemensamma läsdagar för alla fritidshem i kommunen.
Hon understryker vikten av att fritidspersonalen får goda förutsättningar att planera sin verksamhet.
– Idag är det inte allmänt känt att vi jobbar med läsning. Många har inte koll på fritidshemmens läroplan.
Totalt är 70 elever inskrivna på fritidshemmets två avdelningar. En för de yngre barnen upp till årskurs 2, en för de äldre i årskurs 3–6. På varje avdelning finns en bokklubb.
– Vi får mycket positiv feedback från vårdnadshavare, som ibland frågar oss hur vi lyckats få deras barn att börja läsa.
Arbetet med att stimulera eleverna till mer läsning har även resulterat i att Sanna Bylund själv fått en litterär nytändning.
– Inte minst har det fått i gång mig att läsa mer med mina egna barn, säger hon.
Några av Stora läsprisets vinnare 2024. På bilden från vänster bibliotekarien Jennie Wall Wennberg, Anna Svedberg, Anne-Charlotte Holmblad, Ulrika Groth, Sara Persson, Malin Ahlsén och Sanna Bylund.
Förskolan (0–5 år):
Fritidshemmet (6–11 år):
Grundskolans senare år (12–15 år):
Lärarnas läskrav på nya läroplanerna
De får läsning att växa på fritidshemmet
Uppmaningen till lärarna: Kliv ut ur klassrummet
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.