”Idag är det inte allmänt känt att vi jobbar med läsning. Många har inte koll på fritidshemmens läroplan”, säger Sanna Bylund.
Till startsidan
Fritidspedagogerna Sanna Bylund (bilden), Lena Nordström och Tommie Andersson från Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik får Stora läspriset 2024.
Bokmässan
Kollegorna på Själevadskolans fritidshem vet att deras arbete ger resultat.
– En tredjedel av eleverna graderar läsglädjen högre nu än de gjorde för ett år sedan, säger Sanna Bylund, en av de tre fritidshemslärare som belönas med Stora läspriset för grundskolans tidigare år.
Läslyckan tog ett glädjesprång när Sanna Bylund, Lena Nordström och Tommie Andersson på fredagen prisades vid Bokmässan i Göteborg. De tre lärarna vid Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik får Stora läspriset för sitt arbete med läsfrämjande insatser.
Jättekul att arbetet på fritidshemmen uppmärksammas i samband med läsning, tycker Sanna Bylund som ensam representerade gruppen i samband med prisutdelningen.
– På fritids arbetar vi under andra villkor än skolan. Vår verksamhet är frivillig och det innebär att vi måste väcka elevernas intresse och få dem att vilja läsa. Det är en stor utmaning i ett fritidshem där det finns så mycket annat som lockar, säger hon.
Med jämna mellanrum intervjuar Sanna Bylund och hennes kollegor eleverna för att få veta hur de trivs på fritidshemmet. För ungefär ett år sedan fick barnen också en fråga om hur roligt de tycker det är att läsa och lyssna på berättelser.
– När vi nyligen ställde samma fråga igen hade en tredjedel graderat läsglädjen högre än de gjorde tidigare. Ingen graderade den lägre.
”Idag är det inte allmänt känt att vi jobbar med läsning. Många har inte koll på fritidshemmens läroplan”, säger Sanna Bylund.
Fritidshemmet på Själevadskolan har läsning som utvecklingsområde. I det ingår ett uppdrag att komplettera skolans läsfrämjande arbete.
– Vi involverar eleverna för att få veta vad de vill läsa och hur de vill läsa. De ger varandra boktips och vi sätter av mycket tid för högläsning och läsning på egen hand.
Under året har fritidshemslärarna arbetat med teman. Till exempel har eleverna läst om drakar och skapat sina egna drakar av olika material. Här har fritidshemmet haft god hjälp av Boklådan, som är Örnsköldsviks skolbibliotekscentral och servar kommunens alla skolformer.
– Vi hoppas kunna jobba vidare med teman då det är en arbetsform som både främjar elevernas läsande och deras språkutveckling.
Sanna Bylund tror att Stora läspriset kommer att göra det lättare att få stöd för behovet att köpa in fler böcker, men också att utforma lokalerna så att de uppmuntrar mer till läsning.
– Vi vill inspirera andra fritidshem och skolledare att se fritidshemmens potential. Kanske kan vi ordna gemensamma läsdagar för alla fritidshem i kommunen.
Hon understryker vikten av att fritidspersonalen får goda förutsättningar att planera sin verksamhet.
– Idag är det inte allmänt känt att vi jobbar med läsning. Många har inte koll på fritidshemmens läroplan.
Totalt är 70 elever inskrivna på fritidshemmets två avdelningar. En för de yngre barnen upp till årskurs 2, en för de äldre i årskurs 3–6. På varje avdelning finns en bokklubb.
– Vi får mycket positiv feedback från vårdnadshavare, som ibland frågar oss hur vi lyckats få deras barn att börja läsa.
Arbetet med att stimulera eleverna till mer läsning har även resulterat i att Sanna Bylund själv fått en litterär nytändning.
– Inte minst har det fått i gång mig att läsa mer med mina egna barn, säger hon.
Några av Stora läsprisets vinnare 2024. På bilden från vänster bibliotekarien Jennie Wall Wennberg, Anna Svedberg, Anne-Charlotte Holmblad, Ulrika Groth, Sara Persson, Malin Ahlsén och Sanna Bylund.
Lärarnas läskrav på nya läroplanerna
De får läsning att växa på fritidshemmet
Uppmaningen till lärarna: Kliv ut ur klassrummet
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.