
”Idag är det inte allmänt känt att vi jobbar med läsning. Många har inte koll på fritidshemmens läroplan”, säger Sanna Bylund.
Fritidspedagogerna Sanna Bylund (bilden), Lena Nordström och Tommie Andersson från Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik får Stora läspriset 2024.
Bokmässan
Kollegorna på Själevadskolans fritidshem vet att deras arbete ger resultat.
– En tredjedel av eleverna graderar läsglädjen högre nu än de gjorde för ett år sedan, säger Sanna Bylund, en av de tre fritidshemslärare som belönas med Stora läspriset för grundskolans tidigare år.
Läslyckan tog ett glädjesprång när Sanna Bylund, Lena Nordström och Tommie Andersson på fredagen prisades vid Bokmässan i Göteborg. De tre lärarna vid Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik får Stora läspriset för sitt arbete med läsfrämjande insatser.
Jättekul att arbetet på fritidshemmen uppmärksammas i samband med läsning, tycker Sanna Bylund som ensam representerade gruppen i samband med prisutdelningen.
– På fritids arbetar vi under andra villkor än skolan. Vår verksamhet är frivillig och det innebär att vi måste väcka elevernas intresse och få dem att vilja läsa. Det är en stor utmaning i ett fritidshem där det finns så mycket annat som lockar, säger hon.
Med jämna mellanrum intervjuar Sanna Bylund och hennes kollegor eleverna för att få veta hur de trivs på fritidshemmet. För ungefär ett år sedan fick barnen också en fråga om hur roligt de tycker det är att läsa och lyssna på berättelser.
– När vi nyligen ställde samma fråga igen hade en tredjedel graderat läsglädjen högre än de gjorde tidigare. Ingen graderade den lägre.
”Idag är det inte allmänt känt att vi jobbar med läsning. Många har inte koll på fritidshemmens läroplan”, säger Sanna Bylund.
Fritidshemmet på Själevadskolan har läsning som utvecklingsområde. I det ingår ett uppdrag att komplettera skolans läsfrämjande arbete.
– Vi involverar eleverna för att få veta vad de vill läsa och hur de vill läsa. De ger varandra boktips och vi sätter av mycket tid för högläsning och läsning på egen hand.
Under året har fritidshemslärarna arbetat med teman. Till exempel har eleverna läst om drakar och skapat sina egna drakar av olika material. Här har fritidshemmet haft god hjälp av Boklådan, som är Örnsköldsviks skolbibliotekscentral och servar kommunens alla skolformer.
– Vi hoppas kunna jobba vidare med teman då det är en arbetsform som både främjar elevernas läsande och deras språkutveckling.
Sanna Bylund tror att Stora läspriset kommer att göra det lättare att få stöd för behovet att köpa in fler böcker, men också att utforma lokalerna så att de uppmuntrar mer till läsning.
– Vi vill inspirera andra fritidshem och skolledare att se fritidshemmens potential. Kanske kan vi ordna gemensamma läsdagar för alla fritidshem i kommunen.
Hon understryker vikten av att fritidspersonalen får goda förutsättningar att planera sin verksamhet.
– Idag är det inte allmänt känt att vi jobbar med läsning. Många har inte koll på fritidshemmens läroplan.
Totalt är 70 elever inskrivna på fritidshemmets två avdelningar. En för de yngre barnen upp till årskurs 2, en för de äldre i årskurs 3–6. På varje avdelning finns en bokklubb.
– Vi får mycket positiv feedback från vårdnadshavare, som ibland frågar oss hur vi lyckats få deras barn att börja läsa.
Arbetet med att stimulera eleverna till mer läsning har även resulterat i att Sanna Bylund själv fått en litterär nytändning.
– Inte minst har det fått i gång mig att läsa mer med mina egna barn, säger hon.
Några av Stora läsprisets vinnare 2024. På bilden från vänster bibliotekarien Jennie Wall Wennberg, Anna Svedberg, Anne-Charlotte Holmblad, Ulrika Groth, Sara Persson, Malin Ahlsén och Sanna Bylund.
Förskolan (0–5 år):
Fritidshemmet (6–11 år):
Grundskolans senare år (12–15 år):
Lärarnas läskrav på nya läroplanerna
De får läsning att växa på fritidshemmet
Uppmaningen till lärarna: Kliv ut ur klassrummet
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.