”Idag är det inte allmänt känt att vi jobbar med läsning. Många har inte koll på fritidshemmens läroplan”, säger Sanna Bylund.
Lärarna på fritidshemmet prisas – får läsning att växa
Fritidspedagogerna Sanna Bylund (bilden), Lena Nordström och Tommie Andersson från Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik får Stora läspriset 2024.
Bokmässan
Kollegorna på Själevadskolans fritidshem vet att deras arbete ger resultat.
– En tredjedel av eleverna graderar läsglädjen högre nu än de gjorde för ett år sedan, säger Sanna Bylund, en av de tre fritidshemslärare som belönas med Stora läspriset för grundskolans tidigare år.
Läslyckan tog ett glädjesprång när Sanna Bylund, Lena Nordström och Tommie Andersson på fredagen prisades vid Bokmässan i Göteborg. De tre lärarna vid Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik får Stora läspriset för sitt arbete med läsfrämjande insatser.
Jättekul att arbetet på fritidshemmen uppmärksammas i samband med läsning, tycker Sanna Bylund som ensam representerade gruppen i samband med prisutdelningen.
– På fritids arbetar vi under andra villkor än skolan. Vår verksamhet är frivillig och det innebär att vi måste väcka elevernas intresse och få dem att vilja läsa. Det är en stor utmaning i ett fritidshem där det finns så mycket annat som lockar, säger hon.
Så många fler gillade läsningen
Med jämna mellanrum intervjuar Sanna Bylund och hennes kollegor eleverna för att få veta hur de trivs på fritidshemmet. För ungefär ett år sedan fick barnen också en fråga om hur roligt de tycker det är att läsa och lyssna på berättelser.
– När vi nyligen ställde samma fråga igen hade en tredjedel graderat läsglädjen högre än de gjorde tidigare. Ingen graderade den lägre.
Fritidshemmet på Själevadskolan har läsning som utvecklingsområde. I det ingår ett uppdrag att komplettera skolans läsfrämjande arbete.
– Vi involverar eleverna för att få veta vad de vill läsa och hur de vill läsa. De ger varandra boktips och vi sätter av mycket tid för högläsning och läsning på egen hand.
God hjälp av Boklådan
Under året har fritidshemslärarna arbetat med teman. Till exempel har eleverna läst om drakar och skapat sina egna drakar av olika material. Här har fritidshemmet haft god hjälp av Boklådan, som är Örnsköldsviks skolbibliotekscentral och servar kommunens alla skolformer.
– Vi hoppas kunna jobba vidare med teman då det är en arbetsform som både främjar elevernas läsande och deras språkutveckling.
Sanna Bylund tror att Stora läspriset kommer att göra det lättare att få stöd för behovet att köpa in fler böcker, men också att utforma lokalerna så att de uppmuntrar mer till läsning.
– Vi vill inspirera andra fritidshem och skolledare att se fritidshemmens potential. Kanske kan vi ordna gemensamma läsdagar för alla fritidshem i kommunen.
Läsning i läroplanen
Hon understryker vikten av att fritidspersonalen får goda förutsättningar att planera sin verksamhet.
– Idag är det inte allmänt känt att vi jobbar med läsning. Många har inte koll på fritidshemmens läroplan.
Totalt är 70 elever inskrivna på fritidshemmets två avdelningar. En för de yngre barnen upp till årskurs 2, en för de äldre i årskurs 3–6. På varje avdelning finns en bokklubb.
– Vi får mycket positiv feedback från vårdnadshavare, som ibland frågar oss hur vi lyckats få deras barn att börja läsa.
Arbetet med att stimulera eleverna till mer läsning har även resulterat i att Sanna Bylund själv fått en litterär nytändning.
– Inte minst har det fått i gång mig att läsa mer med mina egna barn, säger hon.
Några av Stora läsprisets vinnare 2024. På bilden från vänster bibliotekarien Jennie Wall Wennberg, Anna Svedberg, Anne-Charlotte Holmblad, Ulrika Groth, Sara Persson, Malin Ahlsén och Sanna Bylund.
Vinnarna av Stora läspriset 2024
Förskolan (0–5 år):
- Förskollärarna Anne-Charlotte Holmblad, Anna Svedberg, bibliotekarien Jennie Wall Wennberg och förskolläraren Ulrika Groth i Stenungsunds kommun prisas för sitt arbete med att använda gåvoböcker för kommunens 5-åringar.
Fritidshemmet (6–11 år):
- Fritidspedagogerna Sanna Bylund, Lena Nordström och Tommie Andersson från Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik prisas för sitt innovativa arbete med att integrera läsning i fritidsverksamheten, vilket har stärkt barnens språkutveckling och läsintresse.
Grundskolans senare år (12–15 år):
- Lärare Sara Persson och rektor Malin Ahlsén vid Gunnebo skola i Västerviks kommun prisas för projektet "Bokcirkel med fikastund," som bidrar till integration och språkutveckling genom läsning och samtal.
Detta är Stora läspriset:
- Stora Läspriset delas ut till lärare som arbetar med läsfrämjande insatser för barn 0–5 år, 6–11 år, 12–15 år samt för arbete med unga och vuxna 16–25 år.
- Varje vinnande grupp får 150 000 kronor för att vidareutveckla projekt som skapar engagemang för läsning.
- Bakom priset står Lärarstiftelsen tillsammans med föreningen Sällskapet för folkundervisningens befrämjande, SFUB.
LÄS ÄVEN:
Lärarnas läskrav på nya läroplanerna
De får läsning att växa på fritidshemmet
Uppmaningen till lärarna: Kliv ut ur klassrummet